رئیس دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت، با بیان اینکه اداره بنگاه اقتصادی نیازمند انسان اقتصادی، متخصص و کاربلد است، تأکید کرد: قفل چرخهای تکنولوژی نوین صنعت خودرو در دولت چهاردهم شکسته شود. علی قاسمیانمقدم؛ درباره ضرورت توسعه دانش و شکسته شدن قفل چرخهای تکنولوژی نوین در صنعت خودرو، اظهار کرد: حال صنعت خودروی […]
رئیس دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت، با بیان اینکه اداره بنگاه اقتصادی نیازمند انسان اقتصادی، متخصص و کاربلد است، تأکید کرد: قفل چرخهای تکنولوژی نوین صنعت خودرو در دولت چهاردهم شکسته شود. علی قاسمیانمقدم؛ درباره ضرورت توسعه دانش و شکسته شدن قفل چرخهای تکنولوژی نوین در صنعت خودرو، اظهار کرد: حال صنعت خودروی داخلی چندان خوش نیست و اگر برای آن برنامهریزی مناسب و آسیبشناسی دقیق نداشته باشیم با چالشهای جدی مواجه خواهیم شد. به گزارش مناقصهمزایده، رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، با بیان اینکه وضعیت صنعت خودرو یکروزه و یکماهه بهبود نمییابد، تأکید کرد: ریشههای مشکلات این صنعت باید به صورت کارشناسی، دقیق و با حوصله شناسایی شوند و به تدریج و با رعایت اولویتبندی حل شوند؛ ممکن است تا چند سال هم درگیر این قضیه باشیم. رئیس دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت، ضمن پیشنهاداتی پیرامون بهبود وضعیت صنعت خودرو در ایران، گفت: عقلای قوم مشتمل بر صنعتگران، دانشمندان و دانشگاهیان، اقتصاددانها، سیاسیون، جامعهشناسان و… بنشینند و تدبیر کنند و چارهای برای درمان صنعت خودرو بیندیشند. کشور ما در صنعت خودرو دارای زیرساختهای فوقالعادهای است که میتوان از آن به بهترین شکل ممکن برای خدمت به ایران عزیز بهره برد و با پررونق کردن صنعت خودرو هم صاحبان صنعت و هم مردم را منتفع کرد.
دانشبنیانهای زنجیره تحقیق تا تولید از رئیسجمهور آینده چه میخواهند
قاسمیانمقدم؛ درباره دلایل ضعف صنعت خودرو در ایران، گفت: اکنون صنعت خودرو که یک بنگاه اقتصادی و خصوصی است، از سوی دولت اداره میشود؛ در صورتی که سهم کمی از آن مختص دولت و بیشترین سهم برای مردم است. دولت و حاکمیت نباید در اداره این صنعت ورود کند و صرفاً چشماندازها، سیاستها و جهتگیریهای کلان را تدوین و تعیین کند. وی تصریح کرد: هدف از یک بنگاه اقتصادی صنعتی چیست؟ تولید محصولات با کیفیت و سودده بودن. صنعت باید سودمند باشد تا جاودان بماند. قاسمیانمقدم؛ با بیان اینکه اداره بنگاه اقتصادی نیازمند انسان اقتصادی، متخصص و کار بلد است، تأکید کرد: اکنون اداره این کلان بنگاه اقتصادی از عزل و نصب مدیرعامل گرفته تا دیگر موارد همچون قیمتگذاری بعضاً مستقیم یا غیرمستقیم با دخالتهای دولتی و مناسبات سیاسی صورت میگیرد. در این حالت اداره بنگاه بهجای حرکت به سمت منافع بنگاه و سهامداران به سمت و سوی افراد یا جریانهای دیگری حرکت خواهد کرد. رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، در ادامه به عدم ثبات در مدیریت اشاره کرد و افزود: یکی از معضلات صنعت خودرو در تغییرهای سریع مدیران صنعت خودرو است، در صورتی که شاید برخی از طرحهای یک صنعت بزرگ مانند صنعت خودرو سه تا پنج سال زمان نیاز داشته باشد که به منصهظهور برسد و پس از آن سه سال یا بیشتر زمان نیاز داشته باشد تا به سوددهی برسد. در این مسیر ابتدا طرحهای بنیادین و اساسی مطرح و تعریف میشوند، سپس تحقیق و توسعه و تکوین آن صورت میگیرد و پس از آن مراحل پیش تولید و تولید انبوه طی میشود. وی در ادامه، اضافه کرد: یکی از معضلات صنعت خودرو این است که برخی از مدیران با توجه به اینکه نسبت به حضور بلندمدت خود در آن جایگاه اطمینان ندارند و از طرفی بعضاً با فقدان برنامهها و استراتژیهای بلندمدت مواجه هستند، سعی در طرح و پیادهسازی برنامههای کوتاهمدت و بعضاً شخصی دارند و بر همین مبنا کارهایی که در دورههای قبلی مطرح و دنبال شد را کنار میگذارند؛ با این حساب هم زمان و هم هزینه از دست خواهد رفت و صرفاً شاهد کارهای نمایشی خواهیم بود که با پیروی از آن به هیچ نتیجه مشخصی نخواهیم رسید. در چنین شرایطی نمیتوان انتظار حال خوب و سوددهی از کلانصنعت خودرو داشت. رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، تأکید کرد: صنعت خودرو بسیار بزرگ و پیچیده است و با وجود اینکه بهعنوان «بنگاه اقتصادی» شناخته میشود و باید سودده باشد، اما اثرات سیاسی و اجتماعی زیادی دارد و نمیتوان به راحتی تصمیمات مقطعی و بدون پشتوانه کارشناسی برای آن گرفت. حتی شنیدن این جمله که مثلاً خیلی ساده در مورد تعطیلی این صنعت صحبت میشود هم تأسفبار است چه رسد به اینکه بخواهیم در این مسیر اقدامی انجام دهیم. قاسمیانمقدم؛ اظهار کرد: صنعت خودرو یک صنعت ساده نیست؛ بلکه یکی از لوکوموتیوهای صنعتی هر کشوری محسوب میشود. از صنعت الکترونیک و فولاد و پلیمر گرفته تا رنگ و چرم و پارچه و دیگر صنایع مختلف. همچنین زنجیرهای که از قِبل این صنعت به صورت غیرمستقیم فعال هستند، کاملاً چشمگیر و غیرقابلانکار است. قاسمیانمقدم؛ درباره دلایل رشد صنعت خودرو در کشورهای همسایه، گفت: سیاستگذاری و هدفگذاری درست از نظر حاکمیتی، یک عامل در جهت توسعه صنعت خودرو در کشورهای همسایه است؛ البته این صنعت تنها در کشور ترکیه از کشورهای منطقه موجود است که این کشور در ابتدا به سمت صنعت قطعهسازی رفت. این کارشناس صنعت خودرو، عنوان کرد: نکته دوم در اتصال به بازار جهانی و ارتباطات بینالمللی است. اینکه ما ارتباطات بینالمللی خود را قطع کنیم نه امکان آن وجود دارد و نه اساساً صحیح است. به هرحال باید بپذیریم که شرایط کشور ما شرایط خاصی است و نباید منکر آنها شد. ما به مبانی و شعارهایی معتقدیم و به آنها افتخار میکنیم؛ اما بعضاً شعار و هدف استقلال که حتما درست هم هست، بهگونه نادرستی تعبیر و فهمیده شد. وی ادامه داد: اگر میخواهیم کالایی در سطح جهانی ارائه دهیم باید ارتباطات بینالمللی هم داشته باشیم. ضربالمثل «همه چیز را همگان دانند» همانطور که برای اشخاص مطرح است، برای کشورها و جوامع هم کاربرد دارد؛ یعنی اینگونه نیست که یک کشور در همه زمینهها، همهچیزدان و خبره باشد، نمیشود ما در همه زمینهها بخواهیم صاحب فناوری باشیم زیرا هر فناوری سرمایهگذاری خودش در موضوع تحقیق و توسعه را نیاز دارد و چون منابع محدود است (منابع اعم از منابع انسانی، مالی و…) امکان دستیابی به فناوری در همه حوزهها وجود نخواهد داشت. رئیس دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت، ادامه داد: یک مسئله مهم دیگر که ارتباطات بینالمللی را دارای اهمیت میکند موضوع تیراژ است. بعضی قطعات و فناوریها در ابتدای کار نیازمند سرمایهگذاری هنگفتی است که در صورت وجود تیراژ در مقیاس جهانی، آن سرمایهگذاری معقول و منطقی میشود. اگر غیر از این باشد یا باید با سرمایهگذاری کم آن قطعه را تولید کرد که کیفیت آن افت میکند و یا اگر سرمایهگذاری لازم برای رسیدن به کیفیت جهانی را انجام دهیم اما تیراژ پایین باشد، قیمت آن قطعه افزایش مییابد که در نهایت منجر به قیمت تمام شده بالا برای خودرو خواهد شد. به گفته قاسمیان مقدم؛ وقتی تعاملات بینالمللی وجود داشته باشد، چون موضوع تیراژ بالا و رقابت مطرح میگردد، از طرفی در واردات، هم قطعه و هم خودرو را میتوان با قیمت مناسب وارد کرد و همچنین در صادرات نیز میتوانیم بازارهای خارجی را مدنظر قرار دهیم که موجب افزایش تیراژ و به تبع آن رونق صنعت خودرو و درآمد کشور میشود.
دیدگاه بسته شده است.