واکنش بازارهای مالی ایران به ترور اسماعیل هنیه چه بود؟

بورس ریخت؛ دلار و سکه پرواز کردند!

دستور دولت برای حمایت فوری صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی از بازار سهام گروه بازارسرمایه ـ ترور اسماعیل هینه توسط اسراییل باعث ریزش شدید دیروز (چهارشنبه) بورس تهران شد. در واقع انتشار خبر مرگ «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، به شدت بر فضای معاملات دیروز بازار سهام، اثر گذاشت و بازارسرمایه […]

دستور دولت برای حمایت فوری صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی از بازار سهام

گروه بازارسرمایه ـ ترور اسماعیل هینه توسط اسراییل باعث ریزش شدید دیروز (چهارشنبه) بورس تهران شد. در واقع انتشار خبر مرگ «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، به شدت بر فضای معاملات دیروز بازار سهام، اثر گذاشت و بازارسرمایه در همان ساعات اولیه آغاز به کار با ریزش سنگین مواجه شد. در واقع ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در تهران طی ساعات گذشته واکنش شدید بازار‌های مالی را در پی داشته است. به دنبال این حمله که در حوالی ساعت ۳ بامداد دیروز (چهارشنبه) رخ داد، بازارسرمایه تحت‌تأثیر ریسک‌های سیستماتیک ۵۲ هزار واحد افت کرد و به رقم دو میلیون و ۶۷ هزار واحد رسید. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۵۲ هزار و ۴۵۸ واحد افت کرد و به دو میلیون و ۶۷ هزار و ۹۷۱ واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز ۲۱ هزار و ۱۵۰ واحد کاهش یافت و در رقم ۶۵۷ هزار و ۷۰۰ واحد ایستاد. روز چهارشنبه ۳۸۳ هزار معامله به ارزش ۵۶۳۱ میلیارد تومان در بورس انجام شد. فملی، فولاد و فارس به ترتیب بیش‌ترین اثر منفی را بر شاخص بورس داشتند. ذوب، وبملت و خودرو نیز از نمادهای پرتراکنش بودند. شاخص فرابورس ایران نیز در این روز ۵۸۹ واحد کاهش پیدا کرد و به ۲۱ هزار و ۳۳۹ واحد رسید. تعداد معاملات فرابورس ۱۶۸ هزار فقره بود که ارزش آن بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان شد. آریا، زاگرس و شگویا تأثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند. از نمادهای پرتراکنش نیز می‌توان به فزر، خاور و خنور اشاره کرد.

حمایت فوری صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی از بازار سهام

همچنین طبق اعلام سازمان بورس، معاون اول رئیس‌جمهور برای کاهش التهاب در بازارسرمایه که در پی ترور و شهادت اسماعیل هنیه در ایران رخ داده است، طی دستور ویژه‌ای، حمایت فوری صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی از بازار سهام را صادر کرد. براساس اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، مطابق این دستور، این حمایت از طریق واریز وجه توسط صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار و همچنین واریز وجه توسط شبکه بانکی به صندوق توسعه بازار انجام می‌شود.

شارژ ۶۰۰ میلیارد تومانی بورس توسط صندوق توسعه ملی

صندوق توسعه ملی نیز با هدف سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه، تا روز شنبه (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان واریزی به حساب صندوق تثبیت بورس انجام خواهد داد. مهدی غضنفری؛ رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، درباره واریز منابع مالی به بازارسرمایه، گفت: حمایت صندوق توسعه ملی از بازارسرمایه همچنان ادامه دارد. وی ادامه ‌داد: در راستای حمایت از بازارسرمایه امروز مبلغ یک‌هزار میلیارد ریال و شنبه هم مبلغ پنج‌هزار میلیارد ریال به حساب صندوق تثبیت بازارسرمایه واریز خواهد شد. غضنفری؛ تأکید کرد: هدف صندوق توسعه ملی از ورود به بازارسرمایه، علاوه بر حمایت از بازار، سرمایه‌گذاری است و ممکن است در آینده مبلغ بیشتری را نیز به این بازار واریز کنیم. برپایه این گزارش، در سه سال اخیر بیش از ۱۴٫۳ همت به حساب صندوق تثبیت بازارسرمایه واریز شده است و با این مبلغ واریزی جدید ۶۰۰ میلیارد تومانی، مجموع این عدد به حدود ۱۵ همت خواهد رسید.

صعود قیمت دلار به بالای ۶۰ هزار تومان!

به دنبال ترور اسماعیل هنیه، دلار که پیش از این با تلاش سیاست‌گذار در زیر کانال ۶۰ هزار تومان قرار گرفته بود، با شروع معاملات افزایش یافته و در این لحظه هنوز در نیمه اول این کانال قرار دارد. گفتنی است که این روند در واپسین روز‌های کاری دولت قبل آغاز شده بود و در آخرین معاملات روز گذشته در کانال ۵۹ هزار تومان قرار داشت. هر چند تجربه نشان داده که افزایش تنش‌های سیاسی همواره منجر به واکنش بازار‌‌ها می‌شود، ولی نمی‌توان منکر نقش دلال‌‌ها و سوداگران در تشدید نوسانات قیمتی بازار‌‌ها شد؛ نکته مهم در ماجرای شهادت اسماعیل هنیه در تهران، تکاپوی دلالان ارزی برای تحقق اهداف سوداگرانه‌شان است. از همان ساعات نخست اعلام خبر شهادت اسماعیل هنیه دلال‌های ارزی و کانال‌های تلگرامی دست به کار شده‌اند و سعی دارند با تشدید نوسانات در بازار ارز دلار را بار دیگر به کانال‌های بالاتر برسانند. کارشناسان بازار، توصیه می‌کنند که در چنین شرایطی مردم از ورود هیجانی به بازار خودداری کنند چرا که تجربه نشان داده بعد از التهابات سرعت کاهش دلار بیشتر می‌شود. درگیری‌های سیاسی که اوائل امسال به عملیات نظامی ایران علیه رژیم‌صهیونیستی منجر شد هر چند برای مدت کوتاهی دلار را بالا برد، اما بازار بلافاصله از هیجانات عبور کرد و دلار به ۵۷ هزار تومان هم رسید. از همین رو توصیه می‌شود مردم در روز‌های پرنوسان از معاملات غیرضروری پرهیز و با احتیاط عمل کنند.

افزایش نرخ ارز گذراست

در پی افزایش شدید قیمت دلار در بازار ارز، معاون ارزی اسبق بانک‌مرکزی، گفت: تجربه بانک‌مرکزی از شروع جنگ غزه تا به امروز با وجود شوک‌های سیاسی متعدد در مورد کنترل ارز بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. سیدکمال سیدعلی؛ کارشناس مسائل ارزی و معاون ارزی اسبق بانک‌مرکزی، در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال‌های گذشته التهابات سیاسی تأثیر زیادی بر کشور داشت، اظهار داشت: در حال‌حاضر نرخ ارز با وجود خبرهای منفی واکسینه شده است اما ممکن است دلال‌‌ها و بعضی صراف‌‌ها از این موضوع سوءاستفاده کنند. وی ادامه داد: شرایط کشور با رئیس‌جمهور جدید به تعادل رسیده است که این موضوع نیز اثر خود را بر ثبات ارز می‌گذارد. تا قبل از تشدید درگیری حزب‌ا… لبنان و رژیم‌صهیونیستی و همچنین شهادت رهبر حماس در تهران، قیمت ارز روند کاهشی داشت و به عدد ۵۷ هزار تومان هم رسیده بود و به نظر می‌رسد رشد حال‌حاضر نرخ ارز فقط تحت‌تأثیر اتفاق سیاسی اخیر باشد و به زودی فروکش کند. سیدعلی؛ افزود: تجربه بانک‌مرکزی از شروع جنگ غزه تا به امروز با وجود شوک‌های سیاسی متعدد همچون ترور و شهادت سرداران سپاه پاسداران، عملیات تروریستی کرمان، تنش‌های بین ایران و رژیم‌صهیونیستی و… در مورد کنترل ارز بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. این کارشناس حوزه ارز، مطرح کرد: با توجه به این موضوعات، این افزایش نرخ ارز بار دیگر موقتی است و مردم باید در این شرایط آرامش خود را حفظ کنند، چرا که این جهش همچون گذشته، فروکش خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه مدیریت بانک‌مرکزی باید در این شرایط هوشمندانه باشد، گفت: دستگاه‌های نظارتی هم باید در شرایط فعلی تمام توان خود را برای مقابله با سودگران و دلالان به کار گیرند تا از تنش سیاسی اخیر در راستای منافع خود، استفاده نکنند. سیدعلی؛ در پایان سخنان خود بیان کرد: به نظر من سرمایه‌گذاران عاقل تر از آن هستند که در شرایط فعلی پول‌های خود را در ارز سرمایه‌گذاری کنند، البته حضور رئیس‌جمهور در مجلس و استقبال گرم نمایندگان مجلس از پزشکیان، نشان از تداوم ثبات در اقتصاد کشور دارد.

نوسان قیمت دلار پایدار نیست

رحیم زارع؛ عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز، در گفتگو با مهر، با اشاره به جوسازی سودجویان در بازار ارز و طلا به بهانه ترور شهید اسماعیل هنیه، گفت: افزایش قیمت در بازار‌‌ها جنبه روانی دارد و کوتاه‌مدت است. وی به مردم توصیه و پیشنهاد کرد که تحت‌تأثیر این جوسازی‌‌ها قرار نگیرند و برای حفظ سرمایه خود به بازار طلا و ارز هجوم نیاورند. عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس، اظهار کرد: تجربه یکی دو سال گذشته نشان داده که این افزایش قیمت‌ها اولاً جنبه روانی دارد و دیگر اینکه موقتی و کوتاه‌مدت است و پس از چند روز بازار آرامش خود را به دست خواهد آورد. زارع خاطرنشان کرد: در چند ساعتی که از ترور شهید هنیه گذشته افزایش تقاضایی در بازار ارز ایجاد نشده که بخواهد قیمت دلار افزایش پیدا کند و آنچه که اتفاق افتاده جوسازی و فضاسازی اخلالگران و سوءاستفاده‌کنندگان در بازار ارز است. وی افزود: در مورد اخیر در حمله موشکی ایران به اسرائیل بود که بازار ارز دچار نوساناتی شد، اما پس از گذشت یک هفته از این مسئله امنیتی مهم سیر نزولی قیمت ارز در بازار آغاز شد و آرامش به بازار بازگشت. عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس، اظهار کرد: با توجه به ساماندهی بازار ارز و مدیریت خوب بانک‌مرکزی بر بازار و شفاف‌تر شدن خرید و فروش ارز در سایه اقدامات انجام شده نوسانات در بازار ارز به حداقل رسیده و امروز دیگر خبری از تلاطم‌های شدید گذشته در بازار ارز نیست. زارع؛ خاطرنشان کرد: به‌طور قطع باید بدانیم که در مورد ترور شهید هنیه نیز وضع به همین ترتیب است و مردم نباید تحت‌تأثیر جوسازی‌های اخلالگران و سودجویان قرار گیرند و برای حفظ سرمایه خود اقدام به خرید ارز کنند؛ چراکه تجربه نشان داده پس از چند روز قیمت‌ها به حالت قبل باز خواهد گشت و کسی که ضرر خواهد کرد افرادی هستند که تحت‌تأثیر این فضاسازی اقدام به خرید ارز کرده‌اند.

سکه از ۴۲ میلیون تومان گذشت

واکنش بازار طلا و سکه داخلی، اما شدیدتر از دلار بوده است. در پی این اتفاق طبق آخرین نرخ‌های اعلام شده در سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، سکه امامی به ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده و طلای ۱۸ عیار به سرعت به قیمت سه‌میلیون ۶۰۰ هزار تومان به‌ازای هر گرم نزدیک می‌شود.

سرخی دلار، طلا را صعودی می‌کند؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز، به تأثیرات ریسک‌های سیستماتیک، بر اقتصاد و بازار‌های داخلی پرداخت و گفت: لنگر اقتصاد ایران دلار است، تا زمانی که این لنگر بر مبنای نرخ ارز باشد سبب رشد سایر بازار‌ها به ویژه طلا می‌شود. وحید شقاقی‌شهری؛ در گفتگو با «صدای بورس»، در رابطه با تأثیرات ترور اسماعیل هنیه که منجر به شهادت وی شد، بر بازار طلا و سکه گفت: اقتصاد ایران در چندماه اخیر شاهد تنش‌های منطقه‌ای و ریسک‌های سیستماتیک بسیاری بوده است و بازارسرمایه نیز از این امر مستثنی نبوده و شاهد ریزش این بازار بوده‌ایم. وی با اشاره به اینکه مهم‌‌ترین محرک در بازار طلا و سکه داخلی دلار است، افزود: از موضوعات مهم کشور در شرایط فعلی نبود لنگر با ثبات در اقتصاد داخلی است. هر اتفاقی در دنیا رقم می‌خورد، که حتی به نحوی غیرمستقیم با ایران ارتباط پیدا می‌کند نرخ ارز را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این نوسانات و رشد ارز اثر مستقیمی بر بازار طلا و سکه دارد، همچنین این نوع ریسک‌های سیستماتیک باعث تشنج و ریزش در بورس نیز می‌شود همانطور که امروز در این بازار ریزش سنگین را شاهد بوده‌ایم. کارشناس مسائل اقتصادی، ادامه داد: بار‌ها در اقتصاد ایران این مدل اتفاقات تجربه شده، متأسفانه مدیران و مسئولان فرصت‌ها را از دست می‌دهند، همچنین دقت و برنامه‌ریزی لازم برای لنگر‌سازی و تثبیت اقتصاد ایران ندارند. شقاقی‌شهری؛ گفت: باید برای انتظارات مردم لنگر مناسبی درست کنیم و تا زمانی که لنگر اقتصاد کشور بر مبنای نرخ ارز باشد اثرگذاری مستقیم بر سایر بازار‌ها به ویژه طلا خواهد داشت. وی افزود: دولت باید لنگر اقتصادی خانوار‌ها را از نرخ ارز جدا کند، این بزرگ‌‌ترین تهدید برای اقتصاد است، باید لنگر اقتصاد را به دیگر حوزه‌ها از جمله ثبات و استحکام مالی، ثبات پولی منتقل کنیم.