هیچ موضوعی در سوریه بدون هماهنگی ایران پیش نمی‌رود

    سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری اجلاس آستانه گفت: نقش ایران در مسأله سوریه بی‌بدیل بوده و امروز هیچ‌کسی نمی‌تواند موضوعی را در آن کشور بدون هماهنگی با تهران پیش ببرد.به گزارش مهر، بهرام‌قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه در خصوص اجلاس آستانه اظهار […]

    سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری اجلاس آستانه گفت: نقش ایران در مسأله سوریه بی‌بدیل بوده و امروز هیچ‌کسی نمی‌تواند موضوعی را در آن کشور بدون هماهنگی با تهران پیش ببرد.به گزارش مهر، بهرام‌قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه در خصوص اجلاس آستانه اظهار داشت: ویژگی اجلاس آستانه این است که ۳ بازیگر عمده و ۳ کشور منطقه مبتکر آن هستند که شاید بتوانند با واقع‌بینی و دقت عمل بیش‌تری کمک کنند تا این مذاکرات تسهیل شود.

وی افزود: این اجلاس نتیجه تلاش‌های ۳ جانبه ایران ترکیه و روسیه است و هدف اصلی آن نشست معارضین و دولت سوریه است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: این سه کشور بر مذاکرات نظارت دارند و سعی می‌کنند تسهیل و مدیریت مذاکرات را داشته باشند.

قاسمی با بیان این‌که بحث آتش بس مهم‌ترین محور این مذاکرات است، گفت: بعید است موارد دیگری در این نشست مطرح شود؛ چرا که فرصت کوتاهی داریم، ولی اگر این نشست بتواند در تثبیت آتش‌بس گام‌هایی ‌بردارد، خوب است و باید دید براساس نتیجه‌ای که حاصل می‌شود چه کارهایی می‌توان برای موضوع سوریه در آینده انجام داد.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که موضع ما در قبال اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اسلام‌هراسی چیست، ادامه داد: ترامپ برعکس رؤسای جمهور پیشین آمریکا که در دوران انتخابات و پس از آن مواضعشان روشن و مشخص بود، مواضع و رویکرد معینی ندارد. هنوز هم نمی‌توان ارزیابی دقیقی از او داشت. نمی‌توان گفت صحبت‌های ترامپ را باید در چه چارچوبی تحلیل و تفسیر کرد، به‌طور کلی مواضع وی در خصوص اسلام، اروپا، آمریکا و دیگر مسایل جهانی روشن، دقیق و اطمینان‌بخش نیست و باید منتظر ماند و دید چارچوب‌های نگاه وی در آینده چه خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال مهر مبنی بر این‌که موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال برخی اتهام زنی‌ها از جانب برخی دولت‌های منطقه‌ای و به‌طور خاص سعودی‌ها در خصوص انتخاب سفیر جدید ایران در عراق (ایرج‌مسجدی) چیست، تصریح کرد: اتهامات برخی مقامات منطقه‌ای علیه ایران اتفاق جدیدی نیست و انگیزه‌ها و رفتارهای آنها کاملاً مشخص است. البته هنوز ما نمی‌توانیم این اسمی را که به عنوان سفیر ایران در عراق مطرح شده است، تأیید کنیم.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا در اجلاس اخیر سازمان کنفرانس اسلامی در خصوص وضعیت مسلمانان میانمار تصمیمی اتخاذ شد یا خیر، تصریح کرد: ما خارج از بحث کنفرانس اسلامی حساسیت خودمان را روی این موضوع داریم و آقای ظریف هم چند وقت پیش برای دبیرکل جدید سازمان ملل نامه‌ای را در خصوص این موضوع ارسال کردند و همچنین به تازگی او در اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه OIC در مالزی هم شرکت کردند که از معدود جلساتی بود که به این موضوع مشخص پرداخته شد و در خصوص آن بیانیه صادر شد.

وی در پاسخ به این‌که گفته می‌شود وزیر خارجه فرانسه سفری را به تهران خواهد داشت، آیا این خبر را تأیید می‌کنید یا خیر و در صورت تأیید چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد، گفت: به زودی سفر وزیر خارجه فرانسه را به تهران خواهیم داشت و وی مسؤول کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هم هستند و این کمیسیون در زمان سفر آن هیأت به تهران تشکیل جلسه می‌دهد و تا جایی که مطلع هستیم، یک هیأت اقتصادی هم همراه نخست وزیر فرانسه به تهران خواهد آمد.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که نظر شما در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌که در نشست آستانه نقش ایران نسبت به روسیه و ترکیه کم‌تر بوده، چیست، گفت: این قبیل تحلیل‌ها را قبول ندارم؛ چرا که نقش ایران در مسأله سوریه بی‌بدیل بوده و امروز هیچ‌کسی نمی‌تواند موضوعی را در آن کشور بدون هماهنگی با تهران پیش ببرد و این‌که ما در نشست آستانه با ترکیه در یک طرف میز قرار داریم به این دلیل است که در برخی نقاط از نگاه مشترکی برخورداریم، ولی معنای آن نگاه مشترک صددرصدی نسبت به موضوعات مختلف در سوریه نبوده و نخواهد بود. ولی می‌توانیم در حوزه‌های مشترک با یکدیگر رایزنی و تقسیم کار داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که چنین موضوعی که ایران نقشی در بحث نشست آستانه و مسأله سوریه نداشته، بی‌پایه و اساس است، گفت: دقیقاً عکس این موضوع در حال رخ دادن است چرا که ایران از ابتدا مواضع و سیاست‌های ثابت و تغییرناپذیری در مسأله سوریه داشته و دیگران هم آنقدر فهم و درک دارند که ببینند کشوری که از ابتدا مسیری مشخص را دنبال کرده از آگاهی و تأثیرگذاری بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: من جایگاه ایران را در مسأله سوریه بالا و توانمندی خودمان را در این خصوص بیش از گذشته می‌دانم، لذا جای هیچ نگرانی نیست و ایران با دقت روند تحولات سوریه، منطقه و عرصه بین‌المللی را رصد کرده و می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا دعوت آمریکا به نشست آستانه از طرف روسیه به معنای خالی کردن پشت ایران در مسأله سوریه است یا نه، گفت: خیر چنین تحلیلی نمی‌توان داد و تا آنجا که من می‌دانم مباحثی مبنی بر حضور سایر کشور‌ها در نشست آستانه مطرح بوده که یکی از آنها هم آمریکا بوده است و نهایتاً وضعیت به شکل دیگری تغییر پیدا کرد و آنچه که شد دعوت از آمریکایی‌ها از سوی قزاقستان به عنوان میزبان این نشست بود و آمریکا در سطح سفیر خودش در قزاقستان در نشست آغازین شرکت می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که روند معرفی سفیر برای دو کشور سوریه و عمان در چه مرحله‌ای است، بیان کرد: این دو کشور برای ما اهمیت بالایی دارد و روابط دیرینه‌ای با آنها داریم و این را می‌توانم بگویم که دو سفیری که برای آن کشور‌ها مدنظر داریم معرفی شدند و این موضوع در حال طی شدن روند اداری‌‌اش است.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود ایران روابط پنهانی با دولت جدید آمریکا دارد، این مسأله را تأیید می‌کنید یا خیر، اظهار کرد: ما غیر از مسأله هسته‌ای و آن هم در زمان مذاکرات و در قالب ۱+۵ هیچ صحبت و یا ارتباطی با آمریکا نداشته، نداریم و دور نمایی را هم برای این مسأله نمی‌بینم لذا این مسأله را تکذیب می‌کنم و ما هیچ ارتباطی با دولت جدید آمریکا چه در زمان انتخابات و چه الان که رییس‌جمهور آن کشور به کاخ سفید رفته است، نداریم.

قاسمی در خصوص برخی اظهارات و اتهامات ترامپ علیه ایران ادامه داد: این قبیل اظهارات و اتهامات موضوع جدیدی نیست و ما به آنها عادت داریم، آمریکا تلاش می‌کند که قدرت خودش را به دیگران دیکته کند ولی ایران در مقابل آنها ایستادگی کرده و آنها چاره‌ای جز مطرح کردن برخی اتهامات بی‌پایه و اساس علیه ایران ندارند.

قاسمی بیان کرد: حزب‌ا… نیازی به سلاح‌های ما ندارد و یک تشکل سیاسی مشروع در لبنان است و به عنوان یک نیروی مقاومت در لبنان و منطقه به حساب می‌آید و از خودکفایی‌های لازم هم برخوردار است، لذا طرح برخی مسایل علیه آن فرافکنی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا وزیر امور خارجه کویت در سفر به تهران حامل پیامی از جانب طرف سوم خواهد بود یا خیر، اظهار کرد: این‌که چه مباحثی میان دو طرف مطرح می‌شود باید صبر کرد تا ایشان تشریف بیاورند، مهم‌ترین بحث ما مسایل دوجانبه‌ای و منطقه‌ای است ولی این‌که آیا پیام خاصی را به همراه دارند یا نه من در جایگاه اطلاع‌رسانی و قضاوت نیستم.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا روابط میان تهران و ریاض بهبود خواهد داشت، گفت: ما علاقه‌مند به روابط متعارف و متناسب با همسایه‌های خود هستیم و در چارچوب حفظ منافع خودمان تلاش می‌کنیم. اما اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داد از جانب دولت عربستان بود که بنا به دلایلی سیاست غیردوستان‌های را با مواجهه با ما پیش گرفت و رابطه را بد کرد.