نماینده سوریه: مخالفان برای شکست مذاکرات تلاش می‌کنند

   جلسه افتتاحیه مذاکرات دو روزه آستانه برای حل درگیری‌های نظامی در سوریه که با قرائت پیام نورسلطان‌نظربایف، رییس‌جمهوری قزاقستان آغاز شد بعد از حدود دو ساعت به‌کار خود خاتمه داد و هیأت‌‌ها از سالن خارج شدند.به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای‌نیوز عربی، قرار است هیأت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات آستانه نشست‌های خود را […]

   جلسه افتتاحیه مذاکرات دو روزه آستانه برای حل درگیری‌های نظامی در سوریه که با قرائت پیام نورسلطان‌نظربایف، رییس‌جمهوری قزاقستان آغاز شد بعد از حدود دو ساعت به‌کار خود خاتمه داد و هیأت‌‌ها از سالن خارج شدند.به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای‌نیوز عربی، قرار است هیأت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات آستانه نشست‌های خود را از سر بگیرند.جورج کرول، سفیر آمریکا در قزاقستان اظهار داشت: ماه آینده نشستی در ژنو وجود خواهد داشت.

وی تأکید کرد: آمریکا به راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه که تا حد ممکن سوری‌ها را جمع کند، پایبند است.

السکاندر لاورنتیف، رییس هیأت روسیه نیز اظهار داشت: باید از تمامیت ارضی سویه حمایت کرد و در وهله اول اجازه نداد دولتی طایفه‌گرا روی کار بیاید.

لاورنتیف افزود: امیدواریم فضای خوب مذاکرات ادامه یابد و مقدمه‌ای شود به از سرگیری مذاکرات ژنو.

رییس هیأت روسیه تصریح کرد: ما توانستیم تغییراتی را در سوریه با تحقق آتش‌بس و امضای ۳ توافقنامه ایجاد کنیم.

لاورنتیف تأکید کرد: ما توانستیم بعد از شکست داعش و النصره در چند منطقه، در سوریه تغییر ایجاد کنیم.

در همین حال بشار جعفری، رییس هیأت دولت سوریه در مذاکرات آستانه با بیان این‌که مخالفان برای شکست مذاکرات می‌کوشند اعلام کرد، هیأت مخالفان از چارچوب دیپلماتیک مذاکرات آستانه خارج شده است.

بشار جعفری، سفیر دائم سوریه در سازمان ملل و رییس هیأت اعزامی دمشق به مذاکرات آستانه در این خصوص گفت: مذاکرات آستانه عملاً رویدادی مهم در مسیر حل و فصل سیاسی در بحران سوریه است اما ما در نشست آستانه با یک حقیقت روبه‌رو شدیم و آن این‌که مخالفان اهمیت این رویداد و مذاکرات را درک نمی‌کنند، درحقیقت صحبت‌های هیأت مسلح بی‌ربط به نشست بود و خیلی مسایل نامربوط به نشست آستانه مطرح شده و این نشان می‌دهد که آنها نماینده یک جریان یا گروه یا طرز فکر هستند. هیأت مخالفان از چارچوب دیپلماتیک و ساختار مذاکرات خارج شده‌اند. لحن هیأت مخالفان کاملاً تحریک‌آمیز بود و حاضران در جلسه را تحریک می‌کرد، همچنین تفاوت و تغییرات در عملکرد و گفتار گروه‌های مسلح امری واضح بود.

پیش از این محمدعلوش، رییس هیأت مخالفان مسلح سوری در مذاکرات آستانه، گفته بود: ما خواهان توقف درگیری در تمامی خاک سوریه هستیم. ما خواستار اجرای بندهای مندرج در قطعنامه ۲۲۴۵ شورای امنیت درباره اقدامات انسانی در سوریه هستیم و در مذاکرات امروز این مطالب مطرح شده است.

علوش توقف عملیات نظامی در کل سوریه، کمک رسانی‌‌ها و گام گذاشتن در مسیر‌گذار سیاسی را به عنوان شروط خود مطرح کرد.

رییس هیأت مخالفان مسلح همچنین مدعی شد: وجود شبه‌نظامیان حامی نظام سوریه در ادامه خونریزی‌‌ها نقش دارد و باید آنها را در لیست تروریسم بین‌المللی قرارداد.

استفان‌دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه هم که به آستانه رفته، این مذاکرات را ابتکاری خوب توصیف کرد.

دی‌میستورا تأکید کرد: سوری‌ها به راه‌حل سیاسی برای پایان درگیری‌ها و تضمین آینده بهتر برای فرزندانشان امید دارند.

وی افزود: تمامی طرف‌‌ها باید از زیرساخت‌ها حمایت کنند و باید تمامی مقر‌ها و تأسیسات، آزاد و کار امدادرسانان تضمین شود.

یحیی‌العریضی، سخنگوی هیأت مذاکره‌کننده مخالفان سوریه نیز همزمان با برگزاری مذاکرات گفت که این مذاکرات باید به ایجاد یک جو مثبت و حسن نیت بینجامد.

او گفت: ما توقع داریم که مذاکرات آستانه به توقف درگیری در تمام سوریه کمک کند و می‌خواهیم براساس آن روسیه بر نظام سوریه فشار بیاورد به حملاتش پایان دهد.

محمد علوش، رییس دفتر سیاسی جیش‌الاسلام، از گروه‌های مسلح اسلام‌گراست که سرپرستی هیأت اعزامی مخالفان متشکل از فرماندهان ۱۲ گروه مسلح میانه رو و اسلام‌گرا را بر عهده دارد.

احرارالشام، از گروه‌های عمده اسلام‌گرا در این مذاکرات شرکت نکرده ولی گفته است که با تصمیم‌های این نشست مخالفت نخواهد کرد.

از دیگر غایبان مهم این نشست، حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق است که به اصرار دولت ترکیه به گفت‌وگو‌ها دعوت نشده‌اند.

 

ترکیه شبه‌نظامیان کرد سوریه را زیرمجموعه پ.ک.ک می‌داند و در نشست آستانه شورای ملی کردستان که یک گروه غیرمسلح کرد است، شرکت خواهد کرد.