گروه خودرو- سخنگوی شورایرقابت، گفت: شورایرقابت بر فرآیند قیمتگذاری خودرو نظارت تام دارد و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. به گزارش مناقصهمزایده، سپهر دادجویتوكلی؛، درخصوص اینكه آیا این افزایش قیمت طبیعی و در مسیر قانونی بوده كه شورایرقابت دستورالعمل مزبور را تأیید كرده است، افزود: این تلقی شاید تلقی دقیقی نباشد، شورایرقابت بر فرآیند […]
گروه خودرو- سخنگوی شورایرقابت، گفت: شورایرقابت بر فرآیند قیمتگذاری خودرو نظارت تام دارد و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. به گزارش مناقصهمزایده، سپهر دادجویتوكلی؛، درخصوص اینكه آیا این افزایش قیمت طبیعی و در مسیر قانونی بوده كه شورایرقابت دستورالعمل مزبور را تأیید كرده است، افزود: این تلقی شاید تلقی دقیقی نباشد، شورایرقابت بر فرآیند قیمتگذاری خودرو نظارت تام دارد و این موضوع بر كسی پوشیده نیست. سخنگوی شورایرقابت، گفت: در حالحاضر۲۷ دستگاه در حوزه خودرو تصمیمگیری و فعل و انفعالات مختلفی دارند همچنین وظایفی كه قانون برای شورایرقابت تعیین كرده، این شورا بر فرآیندهای حوزه خودرو نظارت تام دارد. توكلی؛ بیان داشت: اینكه فرآیندهای مزبور مورد تأیید شورایرقابت باشد یا اینكه اگر تخلفی صورت گیرد به چه نهادی این تخلف را ارجاع دهد، چون خود قدرت اجرایی لازم را ندارد اینها بحثهای حاشیهای است كه سوار بر این موضوع میشود. وی ادامه داد: بدون شك موضوع افزایش قیمت خودرو كه مورد پسند هیچ یك از مصرفكنندگان نیست، تابعی از موضوعات مختلف مثل پدیده تورم، تأخیر در واردات خودرو برای تنظیم بازار و مواردی از این قبیل است. سخنگوی شورایرقابت، گفت: فرآیند قیمتگذاری خودرو بازیگران زیادی دارد كه این شورا یكی از حلقههای این زنجیر است. وی افزود: خوشبختانه با این دستورالعمل در حالحاضر بازار خودرو از نظر شاخص رقابتپذیری متعادلتر و شرایط بازار از این نظر در وضعیت مطلوبی قرار دارد. توكلی؛ اظهار داشت: نمودارهای آماری نشان میدهد بازار خودرو رقابتپذیرتر شده و به سمت مطلوب بودن در حركت است. وی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: رادیو اقتصاد بهعنوان یك رسانه تخصصی همواره در حوزههای مختلف اقتصادی بهویژه در حوزه خودرو كمكحال بوده است. وی ضمن اشاره به اینكه بازار خودرو با كُندی به سمت یك شرایط مطلوبتر در حال حركت است، اظهار امیدواری كرد که همگان روزهای بهتری برای بازار خودرو در كشور شاهد باشند. توکلی؛ در ادامه، گفت: یکی از نهادهایی که به شدت تأکید داشت صنعت خودروسازی برای رقابتپذیر شدن و رشد بهتر باید واردات را به مجموعه سبد خود اضافه کند، شورایرقابت بود. وی به مصوبه ۶۱۷ شورایرقابت در آبان ماه سال گذشته به منظور تسهیل و رفع بروکراسی واردات خودرو به کشور اشاره کرد و افزود: شورایرقابت، این موضوع را به سازمان حمایت سپرد که مستقیماً توسط این سازمان انجام شود و تأخیری ایجاد نشود. سخنگوی شورایرقابت، با انتقاد از وضعیت موجود واردات خودرو، گفت: اگرچه اقدامات خوبی انجام شده و نمیتوان انکار کرد اما به هر ترتیب این مقدار واردات، نیاز بازار ما را جوابگو نیست و قطعاً واردات باید به سالهای قبل از ۱۳۹۷ برگردد چراکه واردات خودرو به میزان کافی، بازار را متعادل میکند و به صنعت خودروسازی داخلی نیز کمک خواهد کرد.
دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، با همکاری دفتر اقتصادی، در گزارشی با عنوان «بررسی مسئله قیمتگذاری خودرو در ایران» اظهار داشت: صنعت خودرو در ایران از مشکلات ساختاری اقتصادی-سیاسی عمیقی رنج میبرد؛ بهطوری که برای اصلاح این صنعت علاوهبر اصلاح اساسی این ساختار معیوب، باید ابعاد تأثیرگذار دیگری ازجمله […]
مهدی قرهداغلی – با توجه به اینکه در دو روز گذشته اخباری مبنی بر افزایش قیمت خودرو توسط سخنگوی شورایرقابت منتشر شد، همین خبر کافی بود تا بازاری که پس از مدتها توانست کمی آرامش قیمتی به خود ببیند، دوباره تبدیل به انبار باروت گردد و خیز افزایش قیمت در بازارهای غیررسمی شروع شود و […]
هفته گذشته شورایرقابت در جلسه ۶۳۲، دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری (مصوب ۵۴۳) را اصلاح کرد. به گزارش مناقصهمزایده، براساس دستورالعمل اصلاحی تنظیم بازار خودرو سواری، از این پس نظارت شورایرقابت درخصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمتهای محاسبه شده توسط سازمان حمایت را رأساً ابلاغ کند و در […]
چند وقتی است که بحث حذف قیمتگذاری دستوری خودرو به صورت جدی از سوی وزارت صمت مطرح شده است؛ در آخرین اظهارنظرها نیز منوچهر منطقی؛ معاون حملونقل این وزارتخانه، اعلام کرده بود که طبق سند تحول خودرو، قیمتگذاری دستوری این محصول تا پایان سال لغو و اختیار قیمتگذاری به هیئت مدیره خودروسازان واگذار میشود. به […]
دیدگاه بسته شده است.