رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گزارش نظارتی ۹ ماهه پروژههای تملک دارایی سرمایهای سال ۱۳۹۴ شهرداری تهران را در صحن شورا ارایه کرد. به گزارش ایلنا، علیرضا دبیر در دویست و چهل و پنجمین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: هدف از تهیه این گزارش […]
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گزارش نظارتی ۹ ماهه پروژههای تملک دارایی سرمایهای سال ۱۳۹۴ شهرداری تهران را در صحن شورا ارایه کرد.
به گزارش ایلنا، علیرضا دبیر در دویست و چهل و پنجمین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: هدف از تهیه این گزارش تعیین مشکلات اجرایی از مرحله انتخاب تا پایان اجرای پروژههای سرمایهای و ارایه راهکار رفع مشکلات با پیشنهاد طرحها و لوایح مورد نیاز به شورای اسلامی شهر تهران است.
وی درباره تعداد کل و ماهیت پروژههای تملک دارایی سرمایهای اظهار کرد: جمع کل پروژههای انجام شده در سال جاری ۲۳۸۲ پروژه بود که از این تعداد ۱۵۵۵ پروژه مستمر، ۸۲۷ پروژهسرمایهای غیرمستمر، ۲۹۴پروژه سرمایهای غیرمستمر جدید و ۴۱۳پروژه سرمایهای غیرمستمر نیمهتمام اجرا شده است.
دبیر همچنین در خصوص وضعیت پیشرفت فیزیکی سال ۹۴ پروژههای بازدید شده غیرمستمر توضیح داد: میانگین درصد پیشرفت فیزیکی زمان بازدید ۵۶ درصد بود در حالی که ۷۲ درصد انتظار پیشرفت فیزیکی داشتیم و این نشان میدهد شهرداری ۱۶٫۸ درصد عقبتر از برنامه زمانبندی است.
وی با اشاره به تغییر در زمان اتمام ۵۷ درصد پروژههای غیرمستمر شهرداری تهران تشریحکرد: بیش از ۳۸ درصد تأخیر پروژههای غیرمستمر بازدید شده به دلیل مشکلات مالی بود و در حدود ۱۲ درصد به دلیل مشکلات زمین، حدود ۸ درصد پروژهها با مشکلات طراحی و برنامهریزی، کمتر از ۴ درصد مربوط به پیمانکار و نزدیک به ۷ درصد مشکلات مربوط به اجرا بود.
دبیر تهیه گزارشهای نظارتی همانند گزارش نظارتی ۹ ماهه را برای تدوین بودجه ضروری دانست و با اشاره به موارد تغییرات پروژههای غیرمستمر بازدید شده توضیح داد: از تعداد ۸۱۳ پروژه بازدید شده، یک سوم پروژهها تغییراتی در اجرا داشته است.
دبیر در خصوص پروژههای متوقف شده گفت: در سال جاری کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری تهران پروژههای زیر ۵۰ درصد از اولویت خارج و متوقف کرد.
دبیر همچنین در خصوص وضعیت پیشرفت فیزیکی سال ۹۴ پروژههای بازدید شده مستمر توضیحداد: میانگین درصد پیشرفت فیزیکی زمان بازدید نزدیک به ۵۸ درصد بود در حالی که ۷۵ درصد انتظار پیشرفت فیزیکی داشتیم به این معنی که شهرداری ۱۷٫۴۷ درصد عقبتر از برنامه زمان بندی شده است.
وی گفت: بیش از ۵۳ درصد تأخیر پروژههای مستمر بازدید شده به دلیل مشکلات مالی بود و در حدود ۱٫۲ درصد به دلیل مشکلات زمین، حدود ۳٫۰۳ درصد پروژهها با مشکلات طراحی و برنامهریزی، کمتر از ۲۵ درصد مربوط به پیمانکار و نزدیک به ۱۷٫۵۳ درصد مشکلات مربوط به اجرا بود.
دبیر ادامه داد: بررسیها نشان میدهد پروژههای تملکدارایی سرمایهای شهرداری مستمر و غیرمستمر بیش از ۱۶ درصد بهطور میانگین از نظر فیزیکی عقبتر از برنامه است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه به نحوه واگذاری پروژهها در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۴ درصد از طریق ترک تشریفات واگذار شده در حالی که نزدیک به ۶۰ درصد مناقصه عمومی، نزدیک به ۶ درصد مناقصه محدود و بیش از ۱۵ درصد واگذاری استعلامی شهرداری تهران انجام شده است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه به نحوه واگذاری پروژهها توسط مؤسسات وابسته اشاره کرد و گفت: بیش از۳۹ درصد از طریق ترک تشریفات واگذار شده در حالی که نزدیک به ۴۰ درصد مناقصه عمومی، ۱۰ درصد مناقصه محدود و بیش از ۷ درصد واگذاری استعلامی شهرداری تهران انجام شده است. به این معنا نیست که شرکتها و مؤسسات تخلف کردهاند ولی شورا گلایه دارد که این واگذاریها میتواند ار طریق مناقصات عمومی واگذار شود.
دبیر میانگین پیشرفت فیزیکی کل پروژههای غیرمستمر در شهرداری را حدود ۴۶ درصد اعلام کرد و درباره پیشرفت پروژهها در معاونتها اظهارکرد: معاونت امور اجتماعی با کمتر از ۲۰ درصد از سایر معاونتها ضعفترین عملکرد را داشته و معاونت فنی و عمرانی بیش از ۶۷ درصد، معاونت شهرسازی نزدیک به ۵۲ درصد، معاونت شهری نزدیک به ۴۲ درصد، معاونت حمل و نقل و ترافیک ۳۷ درصد و معاونت توسعه منابع انسانی ۱۰۰ پیشرفت داشتهاند.
دبیر دلایل اصلی در مشکلات عمومی اجرایی را شرح داد و گفت: عدم برآورد صحیح و دقیق اعتبار کل مورد نیاز اجرای پروژهها در زمان پیشنهاد پروژه، تأمین اعتبار جهت پروژههایی که فاقد طرح و برنامه اجرایی مشخص است، فقدان برنامه زمانبندی دقیق برای اجرای پروژهها و اختصاص اعتبارات غیرنقدی به پروژههای کوچک از مهمترین مشکلات پروژهها بوده است.
وی در ادامه پیشنهادات کمیسیون برنامه و بودجه برای شهرداری تهران را ارایه کرد و گفت: ضروری است قبل از شروع عملیات نسبت به انجام مطالعات توجیهی، تعیین مشخصات، برآورد کل، حجم عملیات، زمانبندی اجرا و میزان اعتبار مورد نیاز برای هر یک از اجزای پروژه برای درج در موافقتنامهها اقدام شود. همچنین مناطق از ورود به اجرای پروژههای بزرگ، پیچیده و نیازمند توان تخصصی بالا منع شوند و هرگونه افزایش اعتبار پروژهها، حجم عملیات و یا زمانبندی اجرا بیشتر از میزان مندرج در بودجه مصوب و مجوزهای قانونی، باید مستلزم ارایه اصلاحیه به شورای اسلامی شهر تهران باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.