گروه خودرو- واردات خودروهای دستدوم و نو به نوعی تبدیل به یک قصه پرغصه شده که مشخص نیست این همه انتظار و رفت و آمدها بالاخره چه موقع به نتیجه خواهد رسید و قفل این ماجرا به دست چه کسی باز خواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، اکبر رنجبرزاده؛ عضو کمیسیون صنایع و […]
گروه خودرو- واردات خودروهای دستدوم و نو به نوعی تبدیل به یک قصه پرغصه شده که مشخص نیست این همه انتظار و رفت و آمدها بالاخره چه موقع به نتیجه خواهد رسید و قفل این ماجرا به دست چه کسی باز خواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، اکبر رنجبرزاده؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به نقش وزارت صمت در توسعه صنعت خودرو و مدیریت بازار، گفت: عملکرد وزارت صمت در حوزه توسعه و افزایش کیفیت خودرو نهتنها پرشتاب نبوده، بلکه انتقادهای بسیاری به این عملکرد وارد است، چراکه با آنچه در حوزه صنعت خودرو در سیاستهای کلان کشور تعریف شده بود، فاصله بسیاری داریم. وی ادامه داد: انتظار است با توجه به پیشتازی ایران در بسیاری از موضوعات فنی و مهندسی، از قافله توسعه جهانی خودرو جانمانده باشیم یا حداقل این فاصله را کاهش دهیم اما متأسفانه عملکرد مدیریتی وزارت صمت و شرکتهای خودروسازی قابلدفاع نیست. وی با بیان اینکه تولید خودروهای برقی -که آلایندگی زیستمحیطی ندارند و انرژیهای فسیلی کمتری مصرف میکنند- ضروری است، افزود: کیفیسازی خودروها و تلاش برای تولید خودروهای استاندارد بهروز، انتظار جدی مجلس از وزیر آینده وزارت صمت است. رنجبرزاده؛ با تأکید بر اینکه افزایش کیفیت خودروها مطالبه جدی مردم است، اظهار کرد: در راستای تحقق این مطالبه مردم، نمایندگان مجلس قانون واردات خودروها را تصویب کردند، چراکه هر تجارت و صنعتی بودن رقیب پیشرفت نخواهد کرد اما داشتن رقیب قدرتمند منجر به تلاش داخلیها برای افزایش کیفیت محصول تولیدیشان خواهد شد. اگرچه تکیه بر توانمندیهای داخلی اولویت اصلی کشور است، البته مشروط به اینکه بتوانند پاسخگوی نیازهای کشور و خواستههای مردم باشند، اما خودروسازان داخلی نتوانستند این انتظارات را محقق کنند. لذا امیدوارم وزیر صمت جدید برنامهای جدی برای اصلاح وضعیت خودروسازی داشته باشد و شرایط واردات خودروهای کارکرده را تسهیل کند. همچنین فتحا… توسلی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز، درخصوص واردات خودرو، اظهار داشت: در این خصوص، یک بحث، ضرورت واردات خودرو است. یعنی اینکه واردات خودرو باید انجام شود یا نه؟! عدهای معتقدند با توجه به اینکه ما دو کارخانه بزرگ تولیدکننده خودرو در کشور داریم و دهها هزار نفر هم در آنجا مشغول به کار هستند، پس نباید با واردات خودرو، آنها را تضعیف کنیم. وی ادامه داد: اما دیدگاه دوم معتقد است؛ کارخانهها کار خودشان را انجام دهند اما بازار باید رقابتی باشد چراکه اگر رقابتی وجود نداشته باشد، این دو خودروساز ایرانی هر طور که میخواهند با مصرفکننده رفتار خواهند کرد و مصرفکننده چارهای ندارد جز اینکه از آنها خرید کند. وی با اشاره به کیفیت خودروهای ساخت داخل، اظهار داشت: کیفیت خودروهای داخلی پایین بوده و بهترین خودرو هم بعد از مدت کوتاهی دچار مشکل میشود و بحث ایمنی، مصرف سوخت و راحتی مسافر و راننده در برخی از خودروهای ایرانی دیده نمیشود؛ اما در دنیا، خودروسازهای بزرگی که وجود دارند به دلیل اینکه به مصرفکننده اهمیت میدهند و استانداردهای بینالمللی را رعایت میکنند، موظف هستند کیفیت خودرو را ارتقاء دهند. بهعنوان نمونه خودروسازی «تویوتا» چند سال پیش چند هزار خودرو را به دلیل مشکل فنی کوچکی که داشت، از سراسر دنیا جمعآوری کرد. وی با تأکید بر اینکه بحث واردات خودرو ضرورت است، گفت: واردات خودرو باید انجام شود تا بازار را از التهاب خارج کند من بارها تأکید کردم که خلاف عزت مردم است که برای خرید خودرو صف بکشند و منتظر بمانند که آیا سامانه خرید خودرو باز میشود یا نه. مجلس، قانون واردات خودرو را تصویب کرد و دولت سیزدهم هم اجازه داد، اما نمیدانیم چرا موانعی در برابر این قانون گذاشته شده که عملاً بحث واردات خودرو را قفل کرده است! توسلی؛ خاطرنشان کرد: عوارض گمرکی واردات خودرو بسیار بالا است زیرا همانطور که گفتم، دیدگاه اول معتقد است که اگر واردات خودرو بهراحتی انجام شود، صنایع داخلی دچار مشکل میشوند. بنابراین دولت میخواهد هم خودش سودی از گمرک ببرد و هم خودروسازان را به سود برساند. رضا تقیپورانوری؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز، با اشاره به اینکه عامل اصلی شرایط التهابی بازار خودرو، شکاف عمیق میان عرضه و تقاضاست، بیان کرد: دولت میبایست از طریق مصوبات قانونی مجلس از جمله قانون واردات خودرو این فاصله را مدیریت میکرد که متأسفانه به دلیل تأخیر در روند واردات خودرو، نتوانست این فاصله را جبران کند. وی با بیان اینکه ضرر ناشی از التهابات بازار خودرو همواره متوجه مصرفکنندگان بوده و سایرین منافع خود را از معاملات در بازار خودرو کسب میکنند، تأکید کرد: سیاستهای اجرایی باید به سرعت و به نحوی تغییر کنند که با تسهیل فرآیند واردات خودرو و افزایش عرضه، حباب کاذب قیمتی در بازار خودرو از بین برود چراکه نرخ ارزی که امروز روی قیمت خودرو محاسبه میشود دو برابر بازار آزاد است. وی با اشاره به آزادسازی واردات خودروهای دستدوم، یادآور شد: از طرفی تعرفه واردات خودروهای کارکرده نیز باید به نحوی باشد که ضمن ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا موجب سیل عظیم خودروهای دستدوم و محدودیت در ورود خودروهای نو به کشور نشود. تقیپورانوری؛ اظهار داشت: سیاست واردات خودروهای کارکرده باید بهعنوان یک اقدام موقت و مسکن در دستور کار دولت قرار بگیرد، در غیر این صورت در آینده مشکلات فراوانی از جمله تنوع خودرو، قطعات یدکی و عدم ضمانت خدمات پس از فروش و سایر مسائل پیشروی مصرفکنندگان خواهد بود.
دیدگاه بسته شده است.