رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، گفت: در معاملات خودرو در پلتفرمها مشکلی با فعالیت کسی که واسطهگری میکند و بنگاه معاملات نداریم و آنها میتوانند با اجازه مالک این کار را انجام دهند، اما مشخص است که این کار از طرف مالک است و هر کسی نمیتواند در سایت آگهی بگذارد. به گزارش اقتصادآنلاین، امین […]
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، گفت: در معاملات خودرو در پلتفرمها مشکلی با فعالیت کسی که واسطهگری میکند و بنگاه معاملات نداریم و آنها میتوانند با اجازه مالک این کار را انجام دهند، اما مشخص است که این کار از طرف مالک است و هر کسی نمیتواند در سایت آگهی بگذارد. به گزارش اقتصادآنلاین، امین کلاهدوزان؛ رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بیان کرد: ذیل قانون برنامه و بودجه تکلیف شده بود که اطلاعات و دسترسیهای لازم برای معاملات آنلاین خودرو در اختیار سکوهای بخشخصوصی قرار گیرد، پلتفرمی سال قبل با همکاری فراجا و وزارت صمت راهاندازی شد و استعلام بیمه، گارانتی، اهلیت طرفین معامله و وکالتنامهها ارائه شد و در حالحاضر هم یکسری از سکوها استعلام خلافی خودرو را آنلاین انجام میدهند. کلاهدوزان؛ توضیح داد: گام بعدی که قرار بود ما انجام دهیم این بود که امکان انجام معامله را در پلتفرمها فراهم کنیم، بهطوری که خریدار و فروشنده بتوانند در همان پلتفرم خودرو معامله کنند، همان جا قرارداد تنظیم کنند و امضای الکترونیکی داشته باشند و در نهایت به تعویضپلاک مراجعه کنند. این روند از یک ماه گذشته آغاز شده و بهزودی رسماً اعلام خواهد شد. وی در پاسخ به این سؤال که کدام پلتفرمها مجاز به خرید و فروش آنلاین خودرو هستند، گفت: اجبار و محدودیتی برای پلتفرمها در این زمینه وجود ندارد و فعالیت آنها بستگی به نظر خودشان دارد، فراخوان دادیم و از پلتفرمهایی که متقاضی بودند که معاملات خودرو انجام دهند یک ارزیابی اولیه انجام، صلاحیتسنجی و سوابق آنها بررسی شده است و در حال مبادله قرارداد با پلتفرمهای منتخب برای اتصال به سامانه هستیم. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در مورد این موضوع که درج آگهیهای آنلاین خودرو در پلتفرمها، حواشی به دنبال داشت و بعضاً سیاستگذار یکشبه تصمیم به ممنوعیت درج قیمت در آگهیهای آنلاین میگرفت و حال چطور از بحث آگهی به انجام معاملات که پیچیدگیهای بیشتری دارد، رسیدهاید، گفت: تأکید ما بر این است که اصالت طرفین و اصالت مورد معامله بررسی شود. در آگهی هم مسئلهای که داشتیم این بود که آن شرکت یا پلتفرم آگهیدهنده اصالت مالک را تأیید کند. بسیاری از کلاهبرداریها به این شکل بوده که شماره پلاک خودرویی آگهی میشده که نه متعلق به طرف بوده و نه اجازه فروش آن را داشته، اما طبق صحبت اولیه و قول و قراری که گذاشتهاند، بیعانه دریافت میکردند و بعد خریدار متوجه کلاهبرداری و متضرر میشده است. کلاهدوزان؛ تصریح کرد: خودرو باید صرفاً از طرف مالک و یا از طرف کسی که مالک به او اجازه داده آگهی شود تا جلوی کلاهبرداری از مردم گرفته شود. زمانی که مالک میخواهد کسی دیگر به جای او آگهی بدهد، باید این موضوع را تأیید کند، این فرآیند با یک کد تأیید که ارسال میشود، قابل انجام است. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پایان، گفت: در معاملات خودرو در پلتفرمها مشکلی با فعالیت کسی که واسطهگری میکند و بنگاه معاملات نداریم و آنها میتوانند با اجازه مالک این کار را انجام دهند، اما مشخص است که این کار از طرف مالک است و هر کسی نمیتواند در سایت آگهی بگذارد.
مهدی قرهداغلی -مسئول کنترل پروژههای ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ریاستجمهوری، درباره نحوه کارکرد پلتفرمهای بخشخصوصی در حوزه معاملات خودرو، پیگیری قوانین مربوط به استعلامات پیش از خرید خودرو و قوانین مربوط به همکاری نهادهای حاکمیتی طبق قانون بودجه و برنامه هفتم توسعه به ارائه توضیحاتی پرداخت. به گزارش مناقصهمزایده، هفتمین جلسه از سلسله نشستهای […]
دیدگاه بسته شده است.