مدیرعامل راه‌آهن

خط ریلی تهران – کربلا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، از بهره‌برداری از مسیر ریلی تهران-کربلا طی یک سال آینده خبر داد و گفت: مجموع صندلی قطار که برای اربعین پیش‌بینی شده با احتساب قطار‌های فوق‌العاده، به ۶۰۰ هزار صندلی رفت‌ و برگشت می‌رسد. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمیعاد صالحی؛ در یک برنامه تلویزیونی، اظهار داشت: راه‌آهن مانند سال‌های گذشته در […]

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، از بهره‌برداری از مسیر ریلی تهران-کربلا طی یک سال آینده خبر داد و گفت: مجموع صندلی قطار که برای اربعین پیش‌بینی شده با احتساب قطار‌های فوق‌العاده، به ۶۰۰ هزار صندلی رفت‌ و برگشت می‌رسد. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمیعاد صالحی؛ در یک برنامه تلویزیونی، اظهار داشت: راه‌آهن مانند سال‌های گذشته در کنار دیگر شقوق حمل‌ونقل تلاش می‌کند که حداکثر امکانات و تسهیلات را برای زائران اربعین فراهم کند. امسال نیز به صورت ۲۴ ساعته از ایستگاه خرمشهر به نقطه صفر مرزی شلمچه قطار در نظر گرفته شده که دو قطار به ظرفیت ۴۰۰ نفر در این مسیر استفاده خواهد شد. مجموع صندلی که برای اربعین پیش‌بینی شده با احتساب قطار‌های فوق‌العاده، به ۶۰۰ هزار صندلی رفت‌وبرگشت می‌رسد. وی افزود: برای زائرانی که می‌خواهند از طرف مرز غرب کشور تردد کنند، از مشهد و تهران به سمت کرمانشاه نیز قطار پیش‌بینی شده است که البته قاعدتاً زائران باید از کرمانشاه فاصله‌ای را به‌صورت زمینی طی کنند تا به مرز خسروی برسند. این مقام مسئول، درخصوص راه‌آهن شلمچه‌ـ‌بصره نیز، گفت: در این زمینه دو موضوع پیگیری شد که یکی قطار ترکیبی تهران-کربلاست که سال گذشته انجام شد. در این مسیر قطار از تهران به مرز شلمچه می‌رود و از شلمچه تا بصره فاصله‌ای ۳۲ کیلومتری داریم که زائران با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند و از بصره با قطار به ایستگاه کربلا می‌روند. دو سال قبل برای اربعین این اقدام انجام شد و سال قبل این برنامه ادامه پیدا کرد و بخشی از سال مادامی که متقاضی وجود داشت از این مسیر استفاده می‌کنیم. اما اگر بخواهیم این قطار ترکیبی را به قطار مستقیم تبدیل کنیم، ۳۲ کیلومتر فاصله داریم که مذاکرات متعددی انجام شد، اما موانع بسیاری زیادی برای آن وجود دارد. یکی از آن‌‌ها این است که در این فاصله میادین مین بسیار زیادی وجود دارد که عملیات پاکسازی آغاز شده است. بحث بعدی ایجاد پل بر روی اروندرود است. صالحی؛ درخصوص سن ناوگان ریلی، گفت: در لوکوموتیو، عقب‌ماندگی جدی هم در حوزه تعمیرات و هم در حوزه نوسازی داریم. در دولت سیزدهم توانستیم ۹۳ لوکوموتیو بازسازی شده را به شبکه اضافه کنیم که ۴۸ درصد نسبت به دولت گذشته رشد داشته است. در حوزه واگن باری در طول دولت سیزدهم چهارهزار و ۵۰ واگن باری جدید وارد ناوگان شد. در حوزه مسافری حدود هزار واگن مسافری داریم که عمر آن‌‌ها بالای ۳۰ سال است و نیاز به نوسازی جدی داریم و امروز با انباشت تعمیرات روبه‌رو هستیم. وی افزود: در حوزه داخلی‌سازی واگن‌های باری مشکلی نداریم؛ زیرا اکثر بخش‌های آن تولید داخل است و واگن‌های جدید این حوزه تولید داخل بوده است. در واگن مسافری بخش زیادی داخلی‌سازی شده و سه شرکت داخلی در این حوزه داریم. در لوکوموتیو ۶۰ درصد داخلی‌سازی انجام شده که در این مدت به ۸۰ درصد داخلی‌سازی رسیده‌ایم. از حدود شش هزار قطعه‌ای که در حوزه ریلی به کار برده می‌شود، چهار هزار مورد آن را با حمایت بخش داخلی توانستیم داخلی‌سازی کنیم.