مدیرعامل راه‌آهن خبر داد

بهره‌برداری از ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی تا پایان سال

محمد قره‌داغلی – مدیرعامل راه‌آهن، با بیان اینکه در ۳۳ ماه اخیر ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در راه‌آهن ایران انجام شده، گفت: تا پایان امسال ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی ‌آماده بهره‌برداری می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمیعاد صالحی؛ در نشست خبری، اظهار کرد: شرکت راه‌آهن در آغاز فعالیت دولت سیزدهم با چالش‌های بسیاری درخصوص منابع […]

محمد قره‌داغلی – مدیرعامل راه‌آهن، با بیان اینکه در ۳۳ ماه اخیر ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در راه‌آهن ایران انجام شده، گفت: تا پایان امسال ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی ‌آماده بهره‌برداری می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمیعاد صالحی؛ در نشست خبری، اظهار کرد: شرکت راه‌آهن در آغاز فعالیت دولت سیزدهم با چالش‌های بسیاری درخصوص منابع مالی، انباشت عدم تعمیرات در واگن و لکوموتیوهای باری و مسافری و عدم بهسازی و نوسازی ناوگان مواجه بود. وی با تأکید بر اینکه راه‌آهن زیان‌ده نیست و سودده شده است، افزود: اگرچه نفوذ تکنولوژی در حوزه ریلی با سرعت پایینی بوده است اما تلاش‌های خوبی در این سال‌‌ها برای شتاب ورود فناوری به راه‌آهن صورت گرفته است. وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌‌ترین موضوعات در حوزه ریلی، تأمین ارز است، اظهار داشت: تغییرات قیمت ارز منجر به افزایش هزینه‌های راه‌آهن شد. مدیرعامل راه‌آهن، تصریح کرد: بودجه عمرانی راه‌آهن در سال ۹۶ با ارز سه هزار تومانی حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود و این بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۰ با دلار ۳۰ هزار تومانی به ۲۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. از این‌رو در چهار سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ راه‌آهن با کاهش جدی بودجه همراه شد و این مسئله منجر به ایجاد موانعی جدی بر سر راه عملیات تعمیر و نگهداری شد. وی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم، سالی ۵۰ درصد از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۳ بودجه عمرانی راه‌آهن افزایش یافت، گفت: در مورد تخصیص، باید اشاره کرد که تخصیص تا سال ۱۳۹۹ کمتر از بودجه بوده است و از سال ۱۴۰۰ با اخذ مجوزهای مورد نیاز این امکان ایجاد شد که تخصیص بودجه راه‌آهن از بودجه مصوب بیشتر شود. صالحی؛ اظهار کرد: فشار بودجه‌ای در سال‌های گذشته آن‌چنان منجر به انباشت تعمیرات و بدهی در راه‌آهن شده که همچنان بودجه‌های مورد نظر بسیار کمتر از مبالغ مورد نیاز است. اما با استجازه نفت و تأمین بودجه از طریق تهاتر نفت امیدواریم‌ بتوانیم تخصیص بودجه را تا ۵۰۰ درصد بودجه مصوب افزایش دهیم. صالحی؛ با اشاره به اینکه در سال ۹۰تا ۹۵ لکوموتیو زیمنس مسافری به صورت نو سالی ۳۰دستگاه وارد شبکه ریلی شده است، گفت: براساس استانداردهای سازنده، این لکوموتیو‌ها هر پنج سال یکبار باید عملیات تعمیرات اساسی انجام دهند و متوسط هزینه اورهال دستگاه‌های زیمنس نیز یکسوم بهای کل لکوموتیو است و بدینترتیب از سال ۹۶ اورهال لکوموتیوهای زیمنس مسافری هم اضافه شد. وی عنوان کرد: تعمیرات و نگهداری لکوموتیوهای زیمنس نیازمند ۱۵ برابر شدن بودجه راه‌آهن بود که این مورد در گذشته صورت نگرفته بود. مدیرعامل راه‌آهن، جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ از ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس باقی‌مانده تنها ۱۷ لکوموتیو بدون مشکل برای سیر در شبکه وجود داشت. وی با بیان اینکه مشکلات عدیده‌ای در زمینه تعداد و تعمیر و نگهداری لکوموتیوهای مسافری وجود داشت، گفت: در سال ۱۴۰۳ با تمهیدات صورت گرفته از محل تهاتر نفت و سفارش‌گذاری‌های تأمین قطعات، تحولی اساسی برای بازگرداندن لکوموتیوهای زیمنس مسافری صورت می‌گیرد. صالحی؛ در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه در این ۳۳ ماه، نوسازی و بازسازی لکوموتیوهای باری صورت گرفته و ۹۳ لکوموتیو باری با استفاده از توان داخلی وارد شبکه ریلی شده است، افزود: ۴۷ درصد رشد در این زمینه حاصل شده است. همچنین در این بازه ۴۰۵۸ عدد واگن باری نو، تولید داخل و با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و تسهیل‌گری راه‌آهن وارد شبکه ریلی شد که این حوزه ۱۰۶ درصد رشد داشته است. به گفته وی، مجموعاً طی این ۳۳ ماه راه‌آهن دولت سیزدهم در حوزه ناوگان ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. صالحی؛ همچنین افزود: در این ۳۳ ماه، ۸۸۳کیلومتر خطی ریلی در کشور احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است. وی در ادامه، تشریح کرد: در طول مدت فعالیت این دوره از راه‌آهن، ۳۲۰ کیلومتر خطوط دوم ریلی با بهره‌برداری بسیار بالا افتتاح شده و ۱۶۶ کیلومتر خط مربوط به اتصال بنگاه‌های بزرگ به خطوط ریلی احداث شده است. همچنین ۳۹۰ کیلومتر خط اول ریلی را هم از شرکت ساخت تحویل گرفته‌ایم. صالحی؛ اظهار کرد: طرح راه‌آهن یزد – اقلید که در دوره قبلی به صورت ظاهری و غیرواقعی افتتاح شده بود در دولت سیزدهم بیش از هزارو۲۰۰ میلیارد تومان هزینه بهره‌برداری حقیقی آن شد. وی با بیان اینکه به‌کارگیری دیپلماسی حمل‌ونقل ریلی، رکورد ترانزیت زده شد، اظهار کرد: در دولت سیزدهم چهارمیلیون و ۶۰۰ هزار تن بار ترازیت شده که ۷۱ درصد رشد نسبت به ۳۳ ماه قبل داشته است. همچنین توانستیم در سال۱۴۰۱ کود پتاس را از روسیه به صورت تمام ریلی به بندرعباس ترانزیت کنیم. از طرفی سالیانه حدود ۱۰ میلیون تن زغال‌سنگ از روسیه به هند ترانزیت می‌شد که به صورت دریایی بود. در هفت هفته اخیر هفته‌ای یک قطار از روسیه به بندرعباس ترانزیت شده است. صالحی؛ در ادامه، افزود: در دو هفته گذشته نیز توانستیم قطار دوسر بار کانتینری ایران- چین را راه‌اندازی کنیم. تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای میان ایران و چین، ترکمنستان و قزاقستان منعقد شد که نتیجه آن حمل محمولات معدنی از ایران به چین و قطعات خودرو به داخل کشور است. وی با اشاره به کاهش سوانح ریلی در دولت سیزدهم گفت: حدود یکسوم واگن‌های باری در کشور بدون ترمز سیر می‌کرد. ۹۲۳۶واگن در سال گذشته وجود داشت که بدون ترمز بود ولی امسال حتی یک واگن هم بدون ترمز سیر نمی‌کند. همچنین نصب دوربین نیز از کاهش سوانح جلوگیری کرده است. مدیرعامل راه‌آهن، جمهوری اسلامی ایران در ادامه، گفت: بیش از ۲۰۰ تقاطع هم سطح را غیرهم‌سطح کردیم که موجب ایمنی بیشتر شد. وی همچنین عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ با جابه‌جایی ۳۱میلیون و ۷۸۰ هزار مسافر رکورد جابه‌جایی مسافر شکسته شد. وی در پایان با بیان اینکه در صدد برقی‌سازی راه‌آهن و دستیابی به قطارهای سریع‌السیر در آینده نزدیک هستیم، گفت: برقی‌سازی شبکه ریلی به ویژه مسیر بافق-بندرعباس را دنبال می‌کنیم و با راه‌آهن روسیه مذاکراتی برای همکاری‌ برای برقی‌سازی مسیر بافق- بندر عباس و در ادامه آن در سه مسیر دیگر انجام داده‌ایم.