معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گفت: امروز در راستای توسعه و تعالی کشور، راهی جز دریا نداریم و هیچ یک از شاخصهای توسعهای اهمتی به اندازه حملونقل دریایی ندارد. به گزارش مناقصهمزایده، عبدالرضا محبی؛ افزود: ایران هشتهزار کیلومتر مرز آبی و خشکی با ۱۴ کشور دارد که ۴۰ درصد آنها مرز آبی، رودخانهای […]
معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گفت: امروز در راستای توسعه و تعالی کشور، راهی جز دریا نداریم و هیچ یک از شاخصهای توسعهای اهمتی به اندازه حملونقل دریایی ندارد. به گزارش مناقصهمزایده، عبدالرضا محبی؛ افزود: ایران هشتهزار کیلومتر مرز آبی و خشکی با ۱۴ کشور دارد که ۴۰ درصد آنها مرز آبی، رودخانهای و دریایی است و همین مسئله اهمیت حوزه دریا را برای کشور در ابعاد مختلف نشان میدهد. وی بیان داشت: دریا علاوه بر تأمین منابع دریایی، زیردریایی، آبزیان و شیلات، همچنین گردشگری دریایی، از نظر سوقالجیشی و حملونقل از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقام مسئول کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: اهمیت حملونقل دریایی به اندازهای است که در همه اسناد رسمی کشور بهویژه در سالهای گذشته مورد تأکید قرار گرفته و «توسعه دریامحور» یکی از کلیدواژههای اصلی بوده است. محبی؛ ادامه داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از ارکان قدرت کشور بوده است که از گزند تحریمها نیز در امان نبوده است و این تحریمها در حدی است که حتی پرسنل کشتیرانی در هیچ کجای جهان نمیتوانند پیاده شوند. معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به اینکه با وجود شرایط یاد شده چرا کشتیرانی سرپا مانده است، تصریح کرد: کشتیرانی یک بنگاه تمام راهبردی برای کشور است. این مجموعه ناوگان ملکی خودش را داراست و اگر چنین نبود، هزینههای حملونقل، بیمه و… در کشورمان بسیار بیشتر از میزان فعلی بود. محبی؛ وجود نیروهای متخصص را یکی از شاهکارهای کشور در این عرصه برشمرد و گفت: حضور نزدیک به چهار هزار نفر نیروی متخصص در حوزه دریا، همراه با نیروهای متخصص در حوزه کشتی و بازنشستگان، یکی از ارکان کشتیرانی است و این مهم بهویژه طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته به مرور تقویت شده و امروز خود به تربیت دریانورد میپردازیم. معاون توسعه ناوگان کشتیرانی ایران، خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۸۵ درصد مایحتاج ما در این صنعت داخلیسازی شده است که به معنای کاهش ارزبری دستکم ۳۵۰ میلیون دلاری است. محبی؛ گفت: توسعه ناوگان ریلی نیازمند سرمایهگذاری، تخصص و تقویت سازندگان داخلی است. وی اظهار داشت: برای نخستینبار در تاریخ کشور، ۱۲ فروند کشتی توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت است که چهار فروند آن در منطقه امیرآباد در حال اجراست. معاون توسعه ناوگان کشتیرانی ایران، افزود: طی سالهای آینده جهان با کمبود دریانورد مواجه میشود و از این رو انتظار میرود اصحاب رسانه در معرفی این شغل به یاری ما بشتابند و شاید نیاز باشد در حوزه دریا به تدوین سندی برای حوزه رسانه بپردازیم. محبی؛ در خاتمه به رکوردشکنی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اشاره کرد و بیان داشت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون حضور خارجیها در ناوگان کشتیرانی به صفر رسید.
دیدگاه بسته شده است.