مهدی قرهداغلی- رئیس سازمان جهاددانشگاهی صنعتیشریف، با اشاره به ورود این سازمان به حوزه توسعه فناوری خودروهای متصل، اعلام کرد که این فناوری در حالحاضر بر روی ۲۰۰ خودروی رونمایی شده ریرا نصب شده است و در مواقع بحران نظیر وقوع تصادقات که خطرات جانی برای سرنشینان دارد، قابلیت ارتباطگیری هوشمند خودرو با مراکز امدادی […]
مهدی قرهداغلی- رئیس سازمان جهاددانشگاهی صنعتیشریف، با اشاره به ورود این سازمان به حوزه توسعه فناوری خودروهای متصل، اعلام کرد که این فناوری در حالحاضر بر روی ۲۰۰ خودروی رونمایی شده ریرا نصب شده است و در مواقع بحران نظیر وقوع تصادقات که خطرات جانی برای سرنشینان دارد، قابلیت ارتباطگیری هوشمند خودرو با مراکز امدادی را فراهم میکند. به گزارش مناقصهمزایده، محسن مردانی؛ رئیس سازمان جهاددانشگاهی صنعتیشریف، در نشستی خبری که به مناسبت چهلوچهارمین سالگرد تأسیس سازمان جهاددانشگاهی صنعتیشریف برگزار شد، درباره اهم فعالیتهای این سازمان طی سال گذشته، تصریح کرد: سال قبل به این نتیجه رسیدیم باید مأموریتی برای خود تعریف کنیم که جایگاه خود را در کشور تثبیت کنیم. به این نتیجه رسیدیم که یک برنامه مأموریت مبنی بر مدیریت زیستبوم نوآوری در فناوریهای نوین راهبردی و آیندهنگر تعریف کنیم که کل فعالیتهای سازمان را ذیل این برنامه مأموریت پیش ببریم. در همین راستا، به حوزه توسعه فناوری ارتباطات خودروهای متصل ورود کردیم. این فناوری را از سال ۹۰ با سرمایهگذاری سازمان گسترش شروع کردیم. مردانی؛ ادامه داد: اقدامات این امر در آن سال شروع شد، خط پایلوت بین تهران و قزوین و رشت ایجاد شد و روی حدود ۲۰۰ خودرو نصب شد. با نصب این فناوری روی این ۲۰۰ خودرو این خودروها با مرکز و با هم میتوانستند ارتباط بگیرند. این امر توانست سال ۹۳ جایزه خوارزمی را کسب کند. بعد از آن با خودروسازها وارد مذاکره شدیم که این فناوری را در خودرو اعمال کنیم. سال ۹۸ با ایرانخودرو طرح موضوع کردیم. ایرانخودرو یک پروژه کلان تعریف کردند و روی خودرو تارا این اپلیکیشن را ایجاد کردند. کار مقداری طول کشید و نهایتاً سال ۹۹ با ما قرارداد امضاء کردند و بعد از آن این فناوری را به خودروی ریرا تغییر دادند. در حالحاضر این فناوری بر روی بالای ۲۰۰ خودروی ریرا در کشور نصب شده است. وی درباره کاربرد این فناوری، تصریح کرد: از آنجا که این فناوری به ایسییو خودرو وصل است و به سنسور خودرو دسترسی دارد، در مواقعی که تصادف رخ دهد و خودرو به هر دلیل متوقف شود یا واژگون شود؛ این سیستم به صورت اتوماتیک تصادف را تشخیص میدهد و با جیپیاس موقعیت خودرو را به امداد و نجات جادهای منتقل میکند. هم کمربند و هم صندلی سنسور دارند و متوجه تعداد سرنشینها میشوند. از اینرو این فناوری میتواند مستقیم با سرنشین صحبت کند و روی سقف ماشین نیز بلندگو نصب شده است. سرنشین هم اگر زنده باشد میتواند با مراکز امدادی ارتباط بگیرید و مستقیم صحبت کند. اگر خرابی روی خودرو رخ داد، فرد را به امداد خودرو وصل میکند و از دیاگ خودرو آخرین اطلاعات خودرو به امداد خودرو منتقل میشود. همه اینها را آنلاین روی گوشی موبال کاربر نیز منتقل میشود. رئیس سازمان جهاددانشگاهی صنعتیشریف، توضیح داد: با نصب این فناوری، اگر تصادف رخ دهد و پلیس سر صحنه برسد متوجه میشود که ماشینها قبل از تصادف چقدر سرعت داشتند، آیا در مسیر خود حرکت میکردند یا خیر، درواقع این فناوری مثل جعبه سیاه هواپیما عمل میکند و جعبه سیاه خودرو محسوب میشود. استاندارد این امر سال ۲۰۰۵ در دنیا آغاز شد و ما تقریباً همزمان با دنیا در جهاددانشگاهی صنعتیشریف این کار را شروع کردیم. سال ۲۰۱۵ این امر نهایی شد و سال ۲۰۱۸ در کشورهای پیشرفته دنیا استفاده از این فناوری اجباری شد. الان تمام خودروهایی که در اتحادیه اروپا تولید میشوند به این فناوری مجهز هستند و ما نیز در حالحاضر این فناوری روی ۲۰۰ خورو ریرا نصب شده است. به گفته وی، تفاوت قیمتی خودروی مذکور به دلیل نصب این فناوری در حد چند ۱۰ میلیون تومان است که اگر به تولید عمده برسد روبه افت میرود، از طرفی جهاددانشگاهی صنعتیشریف امکان نصب این فناوری را بر روی خودروهای شخصی افرادی که متقاضی نصب این مورد هستند، نیز دارد. البته به دلیل مسائل فنی خودرو، هر خودرویی قابلیت نصب این فناوری را ندارد چراکه خودرو باید قابلیت دسترسی به ایسییو را داشته باشد. در حالحاضر خودرو ریرا، تارا و دنا پلاس توربو قابلیت نصب این فناوری را دارند. مردانی؛ با اشاره به اینکه سخت افزار این فناوری با شرکت تام ایرانخودرو و بخش نرمافزار آن با جهاددانشگاهی صنعتیشریف تأمین شده است، ادامه داد: موضوع بعدی این است که ایرانخودرو پروژه بزرگی را برای یک خط تولید خودروی ریرا و برای اند افلاین خط خودرو ریرا تعریف کرد. اتفاقاتی در این پروژه رخ داد که خیلی مهم بود. برای اندازهگیری زاویه و اندازه چرخها از لیزر استفاده میشود و این امر توسط تیمی در جهاددانشگاهی صنعتیشریف جلو رفت. بعدها این تیم تبدیل به شرکت شد، در کنار آن بحثهای مکانیک و برق و نرمافزار هم انجام شد و الان در ایرانخودرو این امر نصب شده و در حال بهرهبرداری است. برای تمام خودروهای ریرا این امر انجام میشود.
دیدگاه بسته شده است.