در عصر حاضر اهمیت و حساسیت صنعت معدنکاری از یک طرف و ظرفیتهای قابلتوجه آن برای رشد و درآمدزایی از طرف دیگر، توجه استارتآپها را بهعنوان یکی از ارکان اساسی رشد و توسعه کشورها، به این حوزه جلب کرده است. به همین منظور، در سراسر دنیا استارتآپهایی در تلاش هستند تا با کمک فناوریهای مدرن، […]
در عصر حاضر اهمیت و حساسیت صنعت معدنکاری از یک طرف و ظرفیتهای قابلتوجه آن برای رشد و درآمدزایی از طرف دیگر، توجه استارتآپها را بهعنوان یکی از ارکان اساسی رشد و توسعه کشورها، به این حوزه جلب کرده است. به همین منظور، در سراسر دنیا استارتآپهایی در تلاش هستند تا با کمک فناوریهای مدرن، تحولات شگرفی در این صنعت به وجود بیاورند. به گزارش معدننامه، به گفته فعالان این حوزه، استارتآپهای حوزه صنعت و معدن وضعیت متفاوتی با سایر استارتآپها دارند و بهسختی میتوانند محصول خود را وارد بازار کنند یا به صنعت برسانند. ماهیت استارتآپهای معدنی و سایر استارتآپها از جمله IT به دلیل نوع خدماتدهی متفاوت است، بهطور مثال نوآوری قطعات و انجام تستهای آزمایشی و ارائه در بازار با ریسک بالایی همراه است و از طرفی یکی از چالشهای شرکتهای دانشبنیان ورود به بازار است. مجید وفاییفرد؛ مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران (ایمینو)، در این خصوص معتقد است: بخش معدن و صنایعمعدنی به لحاظ ماهیت کاری و شکل کاری که دارد نسبت به ارتباطات یا ict از نظر استارتآپی هنوز جوانتر و نوپاتر بوده و رشد چندانی نداشته است. مدیرعامل ایمینو، گفت: از حدود ۹ هزار شرکت دانشبنیان در کشور فقط بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ شرکت فعال در حوزه معدن هستند. وی افزود: این در حالی است که تمامی این استارتآپها تخصص لازم را در تمامی بخشهای معدن نداشته بهطور مثال برخی از این استارتآپها در حوزه حفاری ورود کرده و حالا میخواهند در بخش حفاری معدن هم ورود کنند و همه اینها لزوماً تخصص معدن و صنایعمعدنی را ندارند. وفاییفرد؛ با بیان اینکه با این حساب کمتر از پنج درصد استارتآپ حوزه معدن در کشور وجود دارد، گفت: از همین پنجدرصد هم شاید حدود ۱۰۰ شرکت دانشبنیان فعال داشته باشیم، بنابراین این عدد بسیار عدد کمی نسبت به نقش حوزه معدن در تمامی عرصههای اقتصادی است. وی با اشاره به طرح ایجاد زیستبوم فناوری که در ایمینو انجام میشود، گفت: بنابراین با توجه به وجود حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ شرکت میتوان گفت، عملاً یکسوم شرکتها وارد زیستبوم فناوری معدن شدهاند. بنابراین اعداد درشت نیستند و از طرفی در این بخش آمار دقیقی وجود ندارد. مدیرعامل ایمینو، افزود: شتابدهندهها در این بخش انگشتشمارند و با برگزاری جلسات هماندیشی و بیان نظرات شتابدهندهها که سعی دارند پایههای حوزه معدن را تقویت کنند. وفاییفرد؛ به برگزاری چهارمین جشنواره اینوماین اشاره کرده و گفت: خوشبختانه استقبال خوبی از این جشنواره شد و ۳۵۰ ایده جذب کردیم و با ارزیابیای که در جشنواره از طریق متخصصان بخش معدن انجام گرفت ۱۰۸ ایده برتر به جشنواره معرفی و نهایتاً ۱۲ استارتآپ براساس چهار شاخه در نقشهای مختلف جایزه کسب کردند. همچنین درصدد نیازسنجی تمامی استارتآپها برآمده و با ارسال نامه و ایمیل خواستهها و نیازهایشان را جویا شدیم. وی در پاسخ به اینکه چالشهای عمده دانشبنیانها در حوزه معدن چیست، گفت: چالشهای عمده چه در دانشبنیانها چه در استارتآپها، تأمین مالی و توسعه بازار است. در حوزه تأمین مالی اقداماتی انجام داده و با ارائه راهکارها و پیشنهادات به ایمیدرو درصدد رفع آن برای استارتآپها هستیم از جمله تشکیل صندوق پژوهش و نوآوری که در مسیر اخذ مجوزها و تأمین آن قرار دارد. در حوزه چالش بازار نیز اقدامات خوبی داشتهایم از جمله برگزاری ۱۰ رویداد با عنوان دایان برای دانشبنیانها طی دو سال گذشته بود؛ در حوزه استارتآپها نیز در حال معرفی آنها به صنایع و ایجاد بسترسازیهای مناسب هستیم. آرش برهمند؛ مدیر الکام استارز، در این خصوص، گفت: واقعیت این است که در حوزه معدن که بخش مهمی از اقتصاد کشور را در برگرفته هنوز شرکتها به سمت دیجیتالی شدن نرفتهاند. به گفته برهمند؛ در حوزه معدن به تازگی گروههای صنعتی بزرگ درصدد سرمایهگذاری در این عرصه هستند و نگاه دکتر حکیم جوادی (رئیس سازمان نصر کشور) از زمان ورود به سازمان نگاهی پلتفرمی است به ویژه در الکامپ؛ یعنی در نظر داشتند که به نمایشگاه و الکامپ استارز به چشم یک پلتفرم نگاه کنند که فعالان هر کدام براساس تخصص خود ورود کنند. براساس این گزارش اولین گروهی که در الکامپ امسال در بخش ورود کرد گروه زرین بود که جایزه نوآوری را این گروه برگزار کرد. وی بیان کرد: حوزه معدن و صنایعمعدنی در الکام استارز تا حدودی کمرنگ بود اما امسال سعی کردیم که به تمام حوزههای مختلف پیرو شعار نمایشگاه که الکامپ خانه تمامی بازیگران حوزه تکنولوژی در ایران از اینفلوئنسر تا خدمات دولت الکترونیک، بپردازیم. بنابراین بخش معدن نیز که بخش مهمی از اقتصاد کشور را در برگرفته باید به سمت دیجیتالی شدن سیر کند. البته کم نیستند شرکتها و کارخانههای تولید فولاد و آهن و صنایع مرتبط با این حوزه که بسیاری از بخشهای خود را به سمت دیجیتال و الکترونیکی شدن هدایت کردهاند.
مجری طرح زیستبوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایعمعدنی (ایمینو)، گفت: ایمینو در قالب الگوی همکاری ارکان پژوهشی ایمیدرو به شرکتهای دانشبنیان معدنی و ایدههای ارزشآفرین معدن و گروههای استارتآپی خدمات تسهیلگری ارایه خواهد کرد. به گزارش مناقصهمزایده، مجید وفاییفرد؛ در نشست مجازی هماندیشی و همافزایی پژوهشی ایمیدرو و بنگاههای منتخب در شرکت آلومینیوم […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه