خصوصی‌سازی صنعت خودرو در چه صورتی شکست خواهد خورد

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، گفت: بخش‌خصوصی پذیرای سهام خودروسازان بزرگ کشور باید از اهلیت لازم در این حوزه برخوردار باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد رستمی؛ با بیان اینکه دولتی بودن صنعت خودروی کشور چالش بسیاری در پی داشته و ضرورت دارد خصوصی‌سازی هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد، افزود: بخش‌خصوصی پذیرای سهام خودروسازان بزرگ […]

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، گفت: بخش‌خصوصی پذیرای سهام خودروسازان بزرگ کشور باید از اهلیت لازم در این حوزه برخوردار باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد رستمی؛ با بیان اینکه دولتی بودن صنعت خودروی کشور چالش بسیاری در پی داشته و ضرورت دارد خصوصی‌سازی هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد، افزود: بخش‌خصوصی پذیرای سهام خودروسازان بزرگ کشور باید از اهلیت لازم در این حوزه برخوردار باشد. این نکته بسیار حائزاهمیت است، زیرا اگر این نکته مورد توجه قرار نگیرد، خصوصی‌سازی صنعت خودرو با شکست مواجه خواهد شد. وی اظهار داشت: بخش دولتی صنعت خودروی کشور ضعف‌های جدی به ویژه در حوزه مدیریت بنگاه‌ها دارد. قاعدتاً اگر این قسمت‌ها به بخش‌خصوصی واگذار شود ما شاهد مدیریت بهتر و به تبعیت از آن بروز آثار مثبتی در این صنعت خواهیم بود. رستمی؛ با بیان اینکه واگذاری صنعت خودرو به بخش‌خصوصی زمانی اثرگذار خواهد بود که دستگاه‌های نظارتی رصد مناسب و مستمری را در قابل عملکرد آن‌‌ها داشته باشند، تصریح کرد: خصوصی‌سازی در ایران برای تعدادی از صنایع کارنامه بدی را به همراه داشته، اما در عوض برای بسیاری دیگر از صنایع هم آثار مثبتی را از خود به جای گذاشته است. صنعت نیروگاهی یکی از نمونه‌های این امر محسوب می‌شود. نماینده مردم نیشابور درمجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: بخش‌خصوصی پذیرای سهام خودروسازان بزرگ کشور باید از اهلیت لازم در این حوزه برخوردار باشد. این نکته بسیار حائزاهمیت است، زیرا اگر این نکته مورد توجه قرار نگیرد، خصوصی‌سازی صنعت خودرو با شکست مواجه خواهد شد. رستمی؛ با اشاره به اینکه برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که کارخانجات خودروسازی اکنون تبدیل به کارخانه‌های تولید زیان شده‌اند نه خودرو، گفت: من هم به این موضوع قائل هستم؛ اکنون با بررسی صورت‌های مالی شرکتی مانند ایران‌خودرو می‌توان به این نتیجه دست یافت. این شرکت خودرو تولید و سپس آن را می‌فروشد، اما از طرف دیگر شاهد افزایش ضرر و زیان آن هستیم. نماینده مردم نیشابور درمجلس شورای اسلامی، در ادامه اظهار داشت: صنعت خودرو نیازمند خصوصی‌سازی است، اما اجرای آن مستلزم سنجش اهلیت متقاضیان سهام آن و همچنین تداوم نظارت بر عملکرد صاحب جدید واحدهای تولیدی خودروسازان است. رستمی؛ در پایان افزود: چند دهه دولتی بودن ایران‌خودرو و سایپا تأثیری در بهبود عملکرد آن نداشته است. به‌نظر می‌رسد واگذاری صنعت خودرو باید در کوتاه‌‌ترین زمان و البته با دقت بسیار و اهلیت‌سنجی به بخش‌خصوصی واگذار شود تا شرایط برای ایجاد تحول در آن فراهم شود.