قیمتگذاری دستوری در صنایع خودروسازی منجر به ذوب نقدینگی، ایجاد زیان انباشت و افت تولید شده است. علیرغم پیگیریهای شهیدجمهور جهت آزادسازی قیمتها، کارشکنی عدهای مسئولین منجر به تداوم قیمتگذاری دستوری شده است. باتوجه به اینکه وزرای دولت سیزدهم به آخرین روزهای کاری خود نزدیک میشوند، معضل قیمتگذاری دستوری به دولت چهاردهم منتقل میشود. باتوجه […]
قیمتگذاری دستوری در صنایع خودروسازی منجر به ذوب نقدینگی، ایجاد زیان انباشت و افت تولید شده است. علیرغم پیگیریهای شهیدجمهور جهت آزادسازی قیمتها، کارشکنی عدهای مسئولین منجر به تداوم قیمتگذاری دستوری شده است. باتوجه به اینکه وزرای دولت سیزدهم به آخرین روزهای کاری خود نزدیک میشوند، معضل قیمتگذاری دستوری به دولت چهاردهم منتقل میشود. باتوجه به گذشت پنج ماه از سالجاری، انحراف در برنامه تولید تایر در کشور بیشتر شده است؛ زیرا ارز مورد نیاز و ثبت سفارش مواد اولیه برای تولیدکنندگان لاستیک خودرو چالش ایجاد کرده است. به گزارش مناقصهمزایده، جمال میرزایی؛ رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران و مدیرعامل گروه صنعتی بارز، با اشاره به اینکه واردکنندگان لاستیک خودرو با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در حال فعالیت هستند، گفت: اما تولیدکنندگان داخلی تایر باید ارز ۶۰ هزار تومانی برای تأمین مواد اولیه خود خریداری کنند. علاوه بر این موضوع وزارت صمت تعرفه صفردرصد برای واردات لاستیک خودرو در نظر گرفته است. لازم به ذکر است که واردات تایر خودروهای سنگین نیز با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی انجام میشود، ولی تولیدکنندگان داخلی باید ارز نیمایی یا همان ۴۰ هزار تومانی برای تولید تهیه میکنند. وی با اشاره به اینکه قیمتگذاری دستوری فقط برای تایرهای ساخت داخل اجرا میشود که این امر موجب شده تولیدکنندگان لاستیک خودرو تحت فشار مالی ناشی قیمتگذاری دستوری باشند، افزود: سال گذشته انجمن صنفی صنعت تایر ایران پیگیر آزادسازی قیمت تایر بود، نتیجه پیگیری این مهم منجر به موافقت شهیدجمهور ابراهیم رئیسی؛ با آزادسازی قیمت تایر شد. شهریورماه سال ۱۴۰۲ صنعت تایر مصوبه ستاد تنظیم بازار برای آزادسازی قیمتها را دریافت کرد، نهتنها قیمتها آزاد نشد، بلکه ارز ترجیحی این صنعت را حذف و به تولیدکنندگان ارز نیمایی اختصاص دادند. میرزایی؛ ادامه داد: علیرغم موافقت شهیدجمهور برای آزادسازی قیمت تایرها، این وزارتخانه تاکنون مصوبه آن را ابلاغ نکرده که تخلف آشکار است. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، گفت: باتوجه به واردات بیرویه لاستیک خودرو به کشور و تولید حداکثری تایر، تقاضای کاذب و هیجان بازار فروکش کرده و فاصله نرخ تایر از کارخانه تا بازار کاهش یافته است. بسیاری از برند تایرهای وارداتی و داخلی اکنون در بازار متقاضی ندارد. میرزایی؛ با اشاره به اینکه برنامه تولید لاستیک خودروهای سواری ۲۴ میلیون حلقه برای سالجاری تعریف شده است، تصریح کرد: با توجه به چالشهای ارزی احتمالاً ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه تا پایان سال تولید شود. همچنین برنامه تولید لاستیک خودروهای سنگین نیز ۵۵۰ هزار حلقه تا پایان سال تعریف شده که نیاز کل بازار به این تایرها یکمیلیون و ۷۰۰ هزار حلقه است. باتوجه به رانت واردکنندگان تایر و حمایتهای ارزی از آنها، مابقی نیاز کشور به صورت واردات تأمین میشود.
دیدگاه بسته شده است.