رئیس سازمان امور اراضی کشور

مدیریت و نظارت‌ بر طرح‌های واگذاری اراضی تشدید شود

رئیس سازمان امور اراضی کشور، گفت: لازم است تدابیری اندیشیده شود تا مدیریت و نظارت‌ بر طرح‌های واگذاری اراضی به خوبی انجام شود.  به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان امور اراضی کشور، رضا افلاطونی؛ در پنجاه‌وهشتمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی، افزود: نظارت بر مجوزهای طرح‌های معاف از […]

رئیس سازمان امور اراضی کشور، گفت: لازم است تدابیری اندیشیده شود تا مدیریت و نظارت‌ بر طرح‌های واگذاری اراضی به خوبی انجام شود.  به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان امور اراضی کشور، رضا افلاطونی؛ در پنجاه‌وهشتمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی، افزود: نظارت بر مجوزهای طرح‌های معاف از عوارض مورد تأکید است، ضمن اینکه طبق قانون دستگاه‌های صادرکننده موافقت اصولی و پروانه تأسیس باید هر شش ماه یکبار گزارش نظارت بر طرح‌‌ها را به مجموعه جهادکشاورزی ارائه کنند. وی افزود: با توجه به محدودیت‌های نیرو و امکانات باید از خدمات بخش‌خصوصی در حوزه وظایف غیرحاکمیتی استفاده شود تا بتوانیم به سمت مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های بخش‌خصوصی حرکت کنیم. رئیس سازمان امور اراضی کشور، گفت: توسعه فعالیت کشاورزی به‌ویژه گلخانه‌ها از سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی است و در سازمان امور اراضی کشور نیز از واگذاری زمین برای احداث گلخانه حمایت و تسهیلگری می‌شود. وی خاطرنشان کرد: طبق قانون اصل بر ممنوعیت تغییر کاربری اراضی است و نباید مجوز تغییر کاربری اراضی به آسانی صادر شود، از طرفی باید بر مجوزهای صادر شده هم نظارت صورت گیرد تا انحراف از طرح مصوب انجام نشود. افلاطونی؛ تأکید کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز تا حد امکان در شهرک‌های صنعتی ایجاد شود تا اراضی مرغوب کشاورزی از چرخه تولید خارج نشود. وی تصریح کرد: لازم است به اخبار دریافتی از سامانه ۱۳۱ و سامانه پنجره واحد مدیریت زمین توجه شود و اقدامات حقوقی برای موارد صحت‌دار انجام شود.

نظارت بر طرح‌‌ها منطبق با موافقت اصولی صادر شده باشد

علیرضا گودرزی؛ معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی، در این نشست گفت: نظارت بر طرح‌‌ها باید تقویت شود و منطبق با موافقت اصولی صادر شده باشد و انحرافی پیدا نکند. علیرضا گودرزی؛ افزود: دستگاه‌های صادرکننده موافقت اصولی باید گزارش مستمر خود را ارسال کنند. وی ادامه داد: رصد و پایش اراضی باید به صورت جدی انجام شود و با تغییر کاربری‌های غیرمجاز برخورد شود. معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی، تأکید کرد: لازم است استان‌‌ها از ظرفیت سربازان امریه‌ای برای تقویت یگان‌های حفاظت از اراضی استفاده کنند.

صدور مجوز تغییر کاربری در سال گذشته روند کاهشی داشته است

محسن آشتیانی؛ مدیرکل حفظ کاربری اراضی، گفت: صدور مجوز تغییر کاربری در سال گذشته روند کاهشی داشته و نظارت بر مجوزهای تغییر کاربری صادرشده، روند صعودی داشته است. آشتیانی؛ افزود: تعرفه نظارت بر تغییر کاربری‌‌ها و واگذاری‌‌ها به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ابلاغ شده است و به‌زودی به استان‌‌ها ابلاغ خواهد شد.