استارلینک در ایران فعال است؛ پایبندی به قوانین سرزمینی چه شد؟!

استارلینک مدت‌‌‌هاست که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و متقاضیان اکنون می‌توانند این تجهیزات را آنلاین سفارش دهند، در محل خود تحویل بگیرند و بهای آن را پرداخت کنند. با این حال هزینه بالای استفاده از خدمات استارلینک که شامل هزینه سخت‌افزار و اشتراک است باعث شده تا این سرویس به‌عنوان یک راه‌حل برای […]

استارلینک مدت‌‌‌هاست که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و متقاضیان اکنون می‌توانند این تجهیزات را آنلاین سفارش دهند، در محل خود تحویل بگیرند و بهای آن را پرداخت کنند. با این حال هزینه بالای استفاده از خدمات استارلینک که شامل هزینه سخت‌افزار و اشتراک است باعث شده تا این سرویس به‌عنوان یک راه‌حل برای دسترسی به اینترنت آزاد فعلا مطرح نباشد. به گزارش پیوست، استارلینک که بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مقابله با آن دشوار و نامحتمل است، اکنون نسل سوم ماهواره‌های خود را آزمایش می‌کند و در آخرین پیشرفت‌‌‌ها امکان ارتباط مستقیم با گوشی موبایل نیز فراهم شده است.

تجهیزات از ۴۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون

استارلینک در ایران علاوه بر وب‌سایت‌های فارسی زبانی که اقدام به فروش این تجهیزات می‌کنند، در انبوهی از حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی نیز قابل تهیه است. ضمن اینکه از طریق شهرهای مرزی در جنوب و غرب کشور نیز می‌توان مدل‌های مختلفی را تهیه کرد. با وجود اینکه تهیه استارلینک چندان دور از دسترس نیست اما باید به دو نکته مهم اشاره کرد. اول اینکه ورود این تجهیزات غیرقانونی است و در صورت کشف علاوه بر مصادره مال طبق قوانین مبارزه با قاچاق، امکان برخورد کیفری نیز وجود دارد. نکته دوم کلاهبرداری‌های متعددی است که با نام فروش استارلینک انجام می‌شود و باید به فروشندگانی که اقدام به دریافت بیعانه می‌کنند با دید تردید نگاه کرد. در حال‌حاضر آنتن‌های نسل دوم استارلینک پرفروش‌‌‌ترین مدل‌‌‌ها هستند که با قیمت‌هایی از ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. فروشندگان همیشه حاضر به دریافت ریال نیستند و وجه رایج معامله این دستگاه‌ها عمدتاً تتر و پرفکت‌مانی است. برخی نیز ترجیح می‌دهند دلار یا سایر رمزارز‌‌‌ها را دریافت کنند. بنابراین امکان نوسان قیمت همیشه وجود دارد.

گزارش مرکز پژوهش‌‌‌ها در مورد اینترنت ماهواره‌ای

مرکز پژوهش‌های مجلس سال گذشته در گزارشی با عنوان «تحلیل وضعیت خدمات اینترنت ماهوار‌های مدار پایین در ایران» که به صورت مشخص روی استارلینک تأکید داشت، اعلام کرده بود روش‌هایی که بر برخورد و مقابله با اینترنت ماهواره‌ای تأکید دارند، کاربرد موقتی خواهند داشت و با فراگیرشدن آن، بخش اعظمی از کاربران امکان دسترسی بیشتر به این فناوری را خواهند داشت و کنترل آن بسیار نامحتمل و دشوار خواهد بود، آن‌چنان که در موضوع شبکه‌های ماهوار‌های تلویزیونی شاهد آن بوده و هستیم. این مرکز پیشنهادات مختلفی با رویکرد‌های متفاوت در مورد مواجهه با اینترنت ماهواره‌ای مطرح کرده بود که از میان آن‌‌‌ها می‌توان به تفاهم نامه همکاری و اعطای مجوز به شرکت‌های اینترنت ماهواره‌ای، ایجاد ائتلاف برای توسعه و مشارکت اینترنت ماهواره‌ای، راهکار‌های سلبی داخلی از جمله جرم انگاری خریدوفروش و بهره‌برداری از تجهیزات و اشتراک بدون مجوز اشاره کرد. یکی از مهم‌‌ترین پیشنهادات این مرکز رفع موانع ساختاری در جهت تقویت مزیت رقابتی اتصال زمینی بود و در همین راستا گفته بود اقداماتی مانند پوشش مناطق ارتقای کیفیت دسترسی زمینی به اینترنت و هوشمندسازی دسترسی به خدمات و محتوا، حمایت از توسعه ۵G  و فیبرنوری، پوشش مناطق غیرمتصل و تخصیص یارانه برای شرکت‌های ISP می‌توانند اینترنت ماهواره‌ای را در حاشیه قرار دهند.

تهدید استارلینک باعث توسعه فیبرنوری شد

حضور استارلینک در ایران قبل از شیوع کرونا مطرح شد و در ابتدا کسی آن را جدی نگرفت. البته در همان دوره هم تعداد ماهواره‌های این منظومه چندان قابل توجه نبود اما سرعت رشد آن‌‌ها باعث شد تا بعد از مدتی در سال ۹۹ ابوالحسن فیروزآبادی؛ رئیس وقت مرکز ملی فضای مجازی از تشکیل کارگروه برای مواجهه با خدمات اینترنت ماهواره‌ای خبر دهد. نهاد‌های تصمیم‌گیر، تهدید اینترنت ماهواره‌ای و در مراحل بعد ارتباط مستقیم ماهواره‌ها با گوشی بدون نیاز به عبور از دست‌انداز نهاد‌های رگولاتور را جدی گرفتند. فیروزآبادی؛ در گفتگو با مهر، اعلام کرد اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند بر حکمرانی فضای مجازی خدشه وارد کند و به همین دلیل تدابیری در مرکز مرکز ملی فضای مجازی در نظر گرفته شده که از مهم‌‌ترین این تدابیر، تقویت شبکه اینترنت ثابت کشور است. این رویکرد باعث شد تمام ارکان حاکمیت مانند قوه مجریه و مقننه برای توسعه فیبرنوری رویکردی یکپارچه اتخاذ کنند و به همین دلیل بود که قوانین مرتبط با آن در مجلس تصویب شد. فیروزآبادی؛ با اشاره به توسعه سریع استارلینک گفت: «ما با این موضوع مواجه هستیم که منظومه‌های ماهواره‌ای در حال آمدن هستند و ممکن است به یکباره کل شبکه ملی اطلاعات زیر سؤال برود؛ اگر شبکه ملی اطلاعات نتواند خدمات بهتر، ارزان‌تر، با سرعت بیشتر و با تنوع بیشتر ارائه دهد، عملاً شبکه ملی، تحت‌الشعاع شبکه‌های جهانی اینترنت ماهواره‌ای که عمدتاً هم آمریکایی هستند قرار خواهد گرفت.»

حذف فرمالیته تحریم‌ها و چراغ سبز به استارلینک

ایلان‌ماسک در همان ابتدای وقایع سال ۱۴۰۱ در توئیتی خواستار لغو تحریم‌های ایالات متحده برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در ایران شد و در مدت کوتاهی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد شرکت‌های فناوری در حوزه ارتباطات از تحریم‌ها معاف هستند و می‌توانند خدمات خود را در ایران ارائه دهند. البته این موضوع بیشتر جنبه نمایشی داشت زیرا صرف‌نظر از اینکه امکان استفاده از استارلینک در ایران فراهم باشد موضوع پرداخت‌‌‌ها و خدمات بانکی برای استفاده از این سرویس مطرح بود. در دی ماه همان سال نیز مجوز عمومی جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا که با عنوان D-2 منتشر شد که در ظاهر نشان‌دهنده کاهش تحریم‌های آمریکا در حوزه استفاده از نرم‌افزار‌‌‌ها و خدمات ارتباطی خصوصاً در حوزه اینترنت بود. این اقدام نیز بیشتر جنبه نمایشی داشت زیرا تغییر چندانی در رویکرد شرکت‌های فناوری نسبت به کاربران ایرانی ایجاد نشد. با این حال آمریکا به‌طور علنی از به‌کارگیری استارلینک در ایران حمایت کرد.

اولین واکنش ایران به ایلان‌ماسک

پس از اینکه با مجوز خزانه‌داری آمریکا امکان ارائه خدمات در ایران فراهم شد، وزارت ارتباطات طی نامه‌ای به ایلان‌ماسک، ارائه خدمات در ایران را مشروط به رعایت قوانین سرزمینی اعلام کرد. این همان نامه‌ای بود که ایلان‌ماسک در گفتگو با نخست وزیر اسرائیل از لحن بسیار مؤدبانه آن سخن گفت. نخست وزیر اسرائیل نیز به این گفته‌ها واکنش نشان داد و گفت: با این نامه خام نشو! ایلان‌ماسک در کل رویکردی غیرجدی به این مسئله داشت و گفت تعجب کردم روی نامه شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل نوشته نشده بود.

وزیر ارتباطات: به‌طور مشروط استقبال می‌کنیم

وزیر ارتباطات با یادآوری لندینگ رایت در قوانین بین‌المللی اعلام کرد از فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای در ایران به شرط رعایت قوانین کشور استقبال می‌کند. زارع‌پور؛ گفت: «طبق قواعد بین‌المللی هر اپراتور ماهواره‌ای بخواهد در قلمرو سرزمینی کشوری فعالیت کند باید قواعد سرزمینی (Landing Right) آن کشور را رعایت کند. این را به همه اپراتور‌های ماهواره‌ای از جمله استارلینک، وان‌وب و… ابلاغ کرده‌ایم. اگر این قواعد را بپذیرند استقبال می‌کنیم. هم‌اکنون نزدیک به سه هزار روستا داریم که هنوز به اینترنت متصل نیستند.»

شکایت به ITU

ایران پس از اینکه تغییر رویه‌ای از سوی استارلینک مشاهده نکرد، موضوع را از طریق ITU اپیگیری کرد. در این نامه نوشته شده که استارلینک صرفاً یک پروژه غیرنظامی نیست و دارای اهداف مشخص برای نظامی‌سازی و تقویت یک مسابقه تسلیحاتی در فضا برای تهدید امنیت ملی کشور‌‌‌ها است. بنابراین، جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود را برای پاسخگویی براساس قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد به هرگونه تهدید یا اقدام نادرست علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود محفوظ می‌داند. رفتار و اقدام شرکت‌های اینترنت ماهواره‌ای بدون مجوز در خاک ایران، نقض آشکار حاکمیت است که شامل امتناع از رعایت قانون OST1967 می‌شود. به دنبال این نامه، اتحادیه جهانی مخابرات هم شرکت «اسپیس‌ایکس» را مکلف به همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای کرد. ITU از کشور‌های مسئول خواست که به قید فوریت اقدامات خود را بر قواعد سرزمینی ایران منطبق کنند و برای فعالیت در ایران از طریق رگولاتوری این کشور مجوز بگیرند. موضع‌گیری اتحادیه جهانی مخابرات به موضوعات گوناگون فراتر از نظر مشورتی است ولی الزام اجرایی جدی هم ندارد. به‌عنوان مثال روسیه بیش‌‌ترین سطح اختلال را از طریق ارسال پارازیت روی اینترنت استارلینک دارد اما واکنش ITU در حد درخواست و توصیه است.

واکنش استارلینک: شماره بفرستید

استارلینک به دنبال درخواست ITU توپ را در زمین ایران انداخت و اعلام کرد حذف بیم ماهواره در یک منطقه جغرافیایی به دلیل ایجاد اختلال در سرویس کشور‌های همسایه امکان‌پذیر نیست اما ایرانی‌‌‌ها اگر دستگاهی پیدا کردند که در این کشور فعال است می‌توانند شماره کیت را برای آن‌‌ها ارسال کنند تا این خدمات برای دستگاه مورد نظر مسدود شود. البته ایران نیز در واکنش به این پاسخ اعلام کرد روی درخواست اولیه خود اصرار دارد و عملاً نمی‌توان دستگاه‌های موجود را شناسایی کرد.