مهدی قرهداغلی – تخصیص ارز به صنعت موتورسازی در ایران، موضوعی پیچیده و حائزاهمیت است چراکه بخش عمدهای از مواد اولیه تولید موتورسیکلت از خارج وارد میشود. تخصیص درست ارز به این صنعت علاوه بر اینکه باعث کنترل قیمت موتورسیکلت میشود، با کاهش قیمت و افزایش کیفیت، تولیدکنندگان را قادر به رقابت با محصولات خارجی […]
مهدی قرهداغلی – تخصیص ارز به صنعت موتورسازی در ایران، موضوعی پیچیده و حائزاهمیت است چراکه بخش عمدهای از مواد اولیه تولید موتورسیکلت از خارج وارد میشود. تخصیص درست ارز به این صنعت علاوه بر اینکه باعث کنترل قیمت موتورسیکلت میشود، با کاهش قیمت و افزایش کیفیت، تولیدکنندگان را قادر به رقابت با محصولات خارجی و صادرات میکند. حمایت دولت از این صنعت و تخصیص ارز به آن میتواند به ایجاد و حفظ مشاغل مرتبط با تولید موتورسیکلت و قطعات لازم آن کمک کند. به همین جهت تخصیص ارز به صنعت موتورسازی کلید پیشرفت این صنعت است اگرچه به استناد آمارهای وزارت صمت در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۸۲ میلیون دلار ارز برای واردات موتورسیکلت و قطعات آن تخصیص یافت که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش ۴۱ درصدی پیدا کرده بود. اما کارشناسان معتقدند این تخصیص ارز بهطور عادلانه نبوده و به مونتاژکاران این حوزه داده شد که همین امر موجب کاهش توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی شده به همین جهت صنعت موتورسازی ایران نیاز به برنامهریزی دقیق و تدوین استراتژیهای بلندمدت برای بهینهسازی تخصیص ارز دارد. به گزارش مناقصهمزایده، ابوالفضل حجازی؛ عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، عنوان کرد: اگر دولت جدید در راستای مقابله با فساد و رفع موانع تولید در صنعت موتورسیکلت اقدامی انجام ندهد، قطعاً در سالهای آینده شاهد حذف تولیدکنندگان قدیمی از عرصه تولید و رشد واردات موتورسیکلت به کشور خواهیم بود. حجازی؛ با انتقاد از توزیع ناعادلانه ارز در صنعت موتورسیکلت، اظهار داشت: متأسفانه توزیع ارز در برخی از صنایع به ویژه صنعت موتورسیکلت به نحوی است که به برخی تولیدکنندگان یک دلار ارز هم تخصیص پیدا نکرده و بعضی ارزهای کلان دریافت کردهاند و از حدود شش ماه پیش نیز سقف ارزی برای همه تولیدکنندگان حذف شده است. وی با اشاره به اینکه امضاهای طلایی، فساد در این زنجیره را چند برابر کرده است، تصریح کرد: امروز افرادی ناشناس در سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت وجود دارند که با امضاهای طلایی خود میزان ارز تخصیصیافته به هر تولیدکننده را تعیین میکنند. عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، بیان کرد: بهرغم تأکید مقاممعظمرهبری بر حمایت از تولید اما نفوذیهای دشمن همواره مانع تحقق فرمایشات ایشان در حوزه تولید شدهاند. حجازی؛ با بیان اینکه تحریمها و غارتگران حرفهای در داخل هزینه تولید در کشور را افزایش دادهاند، یادآور شد: اگر دولت جدید در راستای مقابله با فساد و رفع موانع تولید در صنعت موتورسیکلت اقدامی انجام ندهد، قطعاً در سالهای آینده شاهد حذف تولیدکنندگان قدیمی از عرصه تولید و رشد واردات موتورسیکلت به کشور خواهیم بود. وی الزام تولیدکنندگان موتورسیکلت به رعایت استانداردهای اجباری را از دیگر موانع عمق ساخت داخل در صنعت موتورسیکلت عنوان و بیان کرد: اداره استاندارد در حالی تولیدکنندگان موتورسیکلت را ملزم به رعایت استانداردهای اجباری اروپا کرده است که هیچگونه شباهتی بین شرایط تولید و درآمدها در کشور ما با اروپا وجود ندارد. عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، اذعان داشت: از طرفی برای رعایت استانداردهای اجباری یا باید صنعت موتورسیکلت را تعطیل و یا با ارائه فرصتی یکساله به تولیدکنندگان امکان اجرای استانداردها را فراهم کرد که معمولاً تولیدکنندگان به دلیل عدم پیشبینیپذیری فرآیند تولید طی یک سال آینده، حاضر به سرمایهگذاری در این زمینه نیستند. حجازی؛ با بیان اینکه ۹۰ درصد موتورسیکلتهای موجود در بازار وارداتی هستند، بیان کرد: متأسفانه شرایط تولید در کشور به نحوی است که تولیدکنندگان انگیزه لازم برای سرمایهگذاری بلندمدت در صنعت موتورسیکلت را ندارند.
گروه خودرو- فرمانده انتظامی تهران بزرگ، گفت: وضعیت فعلی موتورسیکلتها در شهر اسفناک است و فرهنگ استفاده از موتورسیکلت باید از یک جایی شروع شود. به گزارش مناقصهمزایده، سردار محمدیان؛ با حضور در مراسم الحاق ۱۵۰ دستگاه موتورسیکلت سنگین به ناوگان پلیس راهور تهران بزرگ، گفت: پلیس در همه دنیا سازمانی است که هم نیروی […]
مهدی قرهداغلی – رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، گفت: نزدیک به چهارمیلیونونیم موتورسیکلت پلاک شده در تهران تا سال ۱۴۰۲ داریم و سالانه ۲۵۰ هزار موتورسیکلت نیز به آن اضافه میشود. به گزارش مناقصهمزایده، سرهنگ سیدابوالفضل موسویپور؛ رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، در نشست خبری خود که برگزار شد، گفت: نزدیک به چهارمیلیونونیم موتورسیکلت پلاک […]
در مزایدههای فوقالعاده ۵۹۶ و ۵۹۷ که از ۱۴ اسفندماه آغاز شده و تا ۱۹ اسفندماه ادامه دارد ۱۶۰ دستگاه موتورسیکلت عرضه شده است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از روابطعمومی سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی، آخرین مزایده فوقالعاده موتورسیکلتهای بالای ۲۵۰ سیسی (شماره ۵۹۵ (بالای ۴۵۰ سیسی) و ۵۹۶ (۲۵۰-۴۵۰ سیسی) مختص دستگاههای […]
رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت، با بیان اینکه برای سالجاری تولید ۶۰۰ هزار دستگاه با عمق داخلیسازی ۴۰ درصد برنامهریزی شده است، گفت: صنعت موتورسیکلت یکی از فعالترین و بیحاشیهترین صنایع در کشور است. به گزارش مناقصهمزایده، جلیل مجاهد؛ با بیان اینکه صنعت موتورسیکلت یکی از فعالترین و بیحاشیهترین صنایع در کشور است، اظهار داشت: صنعت […]
دیدگاه بسته شده است.