کاهش تعداد معادن در حال بهره‌برداری کشور

  بر اساس اطلاعات منتشر شده از مرکز آمار ایران بررسی عملکرد معادن در حال بهره‌برداری سال ۱۳۹۳ در مقایسه با سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که تعداد معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال ۱۳۹۳ با ۹۰ مورد کاهش ۱٫۷ درصد کاهش داشته است. به گزارش ایسنا، از نظر تعداد معادن در سال ۱۳۹۳، ۲٫۹ […]

 

بر اساس اطلاعات منتشر شده از مرکز آمار ایران بررسی عملکرد معادن در حال بهره‌برداری سال ۱۳۹۳ در مقایسه با سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که تعداد معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال ۱۳۹۳ با ۹۰ مورد کاهش ۱٫۷ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، از نظر تعداد معادن در سال ۱۳۹۳، ۲٫۹ درصد در اختیار بخش عمومی و مابقی در اختیار بخش خصوصی بوده‌اند. در سال ۱۳۹۲، ۳٫۱ درصد معادن کشور در اختیار بخش عمومی و بقیه در اختیار بخش خصوصی قرار داشته‌اند.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که مجموعا ۹۱ هزار و ۸۶۹ نفر در معادن در حال بهره‌برداری کشور به‌کار اشتغال داشته‌اند که از این تعداد ۲۱ هزار و ۳۷۲ نفر کارگران ساده، ۲۶ هزار و ۴۱۳ نفر کارگران ماهر، ۴ هزار و ۴۰۸ نفر تکنسین‌ها، ۵۵ هزار و ۴۵۸ نفر مهندسین، ۱۵ هزار و ۲۲۰ نفر شاغلان امور حمل و نقل، ۱۸ هزار و ۹۹۸ نفر شاغلان امور اداری و مالی بوده‌اند.

همچنین تعداد شاغلان با دو هزار و ۷۷۱ نفر کاهش حدود ۲٫۹ درصد کاهش و جبران خدمات شاغلان با ۳ هزار و ۷۷۳ میلیارد ریال افزایش معادل ۳۰٫۹ درصد افزایش داشته‌اند. همچنین در سال ۱۳۹۳ استان‌های کرمان، یزد و اصفهان به ترتیب با ۱۹ هزار و ۱۷، ۱۱ هزار و ۷۶۰ و ۶ هزار و ۱۶۶ نفر بالا‌ترین شاغلان را به خود اختصاص داده‌اند. در بین فعالیت‌های مختلف معادن سنگ آهن، سنگ‌های تزیینی و ذغال سنگ به ترتیب با ۱۸ هزار و ۴۱۲، ۱۱ هزار و ۸۵۱ و ۱۱ هزار و ۲۵۵ نفر بیش‌ترین تعداد شاغلان را دارا بوده‌اند.

لازم به ذکر است که تعداد شاغلان زن در سال ۱۳۹۳ با ۱۲ نفر افزایش نسبت به سال ۱۳۹۲ از ۱۲۶۶ نفر به ۱۲۷۸ نفر رسیده‌اند. سرانه جبران خدمات شاغلان معادن بخش عمومی در سال ۱۳۹۳ حدود ۲۴۹٫۳ میلیون ریال و در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۷۱٫۳ میلیون ریال بوده است که به این ترتیب افزایشی معادل ۴۵٫۵ درصد داشته است. سرانه جبران خدمات شاغلان بخش خصوصی در سال ۱۳۹۳ حدود ۱۵۸٫۴ میلیون ریال و در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۱۴٫۳ میلیون ریال بوده است که ۳۸٫۶ درصد افزایش داشته است.

همچنین در سال ۱۳۹۳ حدود ۳۶۳ هزار و ۵۸۸ هزار تن مواد معدنی به ارزش ۱۳۹ هزار و ۲۰۶ میلیارد ریال تولید شده است که از این مقدار حدود ۹ میلیون و ۷۵ هزار تن مواد معدنی به ارزش ۵۵۷میلیون دلار به‌طور مستقیم از معدن به خارج از کشور صادر شده است.

این در حالیست که در سال ۱۳۹۲، حدود ۷ میلیون و ۵۸۷ هزار تن مواد معدنی به ارزش بیش از ۵۱۸ میلیون دلار صادر شده است. به این ترتیب مقدار صادرات مستقیم معادن در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲ حدود ۱۹٫۶ درصد افزایش و ارزش آن بر حسب دلار بیش از ۷٫۵ درصد افزایش داشته است.

همچنین بررسی نتایج طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری سال ۱۳۹۳ در خصوص توزیع استانی ارزش تولیدات نشان می‌دهد که استان‌های کرمان، یزد و خراسان رضوی به ترتیب ۵ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان، ۳ هزار و ۸۲۶ میلیارد تومان و ۸۶۳ میلیارد تومان بالا‌ترین ارزش تولید سالانه را به خود اختصاص داده‌اند. ارزش کل تولیدات معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال ۱۳۹۳ بالغ بر ۱۳ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است و در بین فعالیت‌های مختلف معادن سنگ‌آهن، سنگ مس و سنگ تزئینی به ترتیب با ۷ هزار و ۶۹۸ میلیارد تومان، دو هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان و ۸۲۶ میلیارد تومان بالا‌ترین ارزش تولید سالانه را داشته‌اند.

همچنین سرمایه‌گذاری معادن بهره‌برداری در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲، ۵۳٫۱ درصد افزایش داشته‌اند. در سال ۱۳۹۳ از کل مبلغ یک هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش معدن حدود ۴۰٫۹ درصد آن توسط بخش عمومی و حدود ۵۹٫۱ درصد توسط بخش خصوصی انجام شده‌اند. در صورتی که در سال ۱۳۹۲ حدود ۳۴٫۴ درصد سرمایه‌گذاری توسط بخش عمومی و ۶۵٫۶ درصد توسط بخش خصوصی انجام گرفته است.

سرمایه‌گذاری سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲ در بخش عمومی حدود ۸۲٫۲ درصد و در بخش خصوصی ۳۷٫۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نتایج این طرح نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۳ ارزش سرمایه‌گذاری در معادن در حال بهره‌برداری کشور در حدود یک هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان بوده است و در بین فعالیت‌های مختلف سنگ آهن، سنگ تزیینی و ماسه به ترتیب با یک هزار و ۳۱۹، ۱۳۳ میلیارد و ۱۱۶ میلیارد تومان بیش‌ترین سرمایه‌گذاری را داشته‌اند. در بین استان‌ها کرمان، یزد و هرمزگان به ترتیب با هزار و ۹۷ میلیارد تومان، ۲۹۵ میلیارد تومان، ۷۱ میلیارد تومان بیش‌ترین سرمایه‌گذاری سالانه را دارا بوده‌اند. همچنین نتایج این طرح در زمینه ارزش افزوده و بهره‌وری نیروی کار معادن در حال بهره‌برداری نشان می‌دهد که ارزش افزوده معادن در حال بهره‌برداری در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲، ۴٫۵ درصد افزایش داشته است.

همچنین استان‌های کرمان، یزد و خراسان رضوی به ترتیب با ۳ هزار و ۵۰۴ میلیارد تومان، ۲ هزار و ۶۲۴ میلیارد تومان و ۶۰۰ میلیارد تومان بیش‌ترین ارزش افزوده را داشته ست.

نتایج این طرح نشان می‌دهد که ارزش افزوده حاصل از معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال ۱۳۹۳ بالغ بر ۹۷۵ میلیارد تومان بوده است.

همچنین ارزش افزوده معادن بخش عمومی در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲ کاهشی معادل ۲٫۹ درصد داشته است، این در حالی است که بخش خصوصی ۸٫۸ درصد افزایش داشته است.

بهره‌وری نیروی کار در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۰۶ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۲ معادل ۹۸ میلیارد تومان بوده است به این ترتیب ۷٫۶ درصد افزایش داشته است.

همچنین در سال ۱۳۹۳ بهره‌وری نیروی کار در بخش عمومی ۲۴۵ میلیارد تومان و بهره‌وری نیروی کار در بخش خصوصی ۸۱ میلیارد تومان بوده است که نشانگر ۵۴٫۵ درصد افزایش در بخش عمومی و ۱٫۵ درصد افزایش در بخش خصوصی بوده است.

 

در سال ۱۳۹۲ بهره‌وری نیروی کار در بخش عمومی ۱۵۹ میلیارد تومان و بهره‌وری نیروی کار در بخش خصوصی ۸۰ میلیارد تومان بوده است.