عبور فعالیت‌های ارزی از مرز ۴٫۴ میلیارد دلار

کارنامه بانک‌سپه بعد از برجام عبور فعالیت‌های ارزی از مرز ۴٫۴ میلیارد دلار گروه بانک، بیمه، بورس- مدیرعامل بانک‌سپه با اعلام این‌که فعالیت‌های ارزی از مرز ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار گذشته است، از برقراری سوئیفت با ۸۸ بانک، فعال کردن ۴۲ فقره حساب نزد ۲۳ بانک خارجی و واحدهای خارج از کشور در […]

کارنامه بانک‌سپه بعد از برجام

عبور فعالیت‌های ارزی از مرز ۴٫۴ میلیارد دلار

گروه بانک، بیمه، بورس- مدیرعامل بانک‌سپه با اعلام این‌که فعالیت‌های ارزی از مرز ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار گذشته است، از برقراری سوئیفت با ۸۸ بانک، فعال کردن ۴۲ فقره حساب نزد ۲۳ بانک خارجی و واحدهای خارج از کشور در پسابرجام خبرداد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمدکاظم‌چقازردی در نشستی خبری از رشد چشمگیر شاخص‌های بانک و دستاوردهای قابل توجه به دست آمده در دوران یک‌ساله اجرایی شدن برجام گفت و با اشاره به باز شدن فضا برای فعالیت‌های ارزی بانک‌ها در سطح بین‌المللی تصریح‌کرد: بانک سپه به برکت به نتیجه رسیدن مذاکرات و اجرایی شدن برجام طی یک سال گذشته منتهی به ۲۶ دی‌ماه سال جاری بالغ بر ۴ میلیارد و ۴۸۳ میلیون دلار فعالیت ارزی داشته و توانسته شعب خارج از کشور خود همچون فرانکفورت، پاریس، رم و بانک مستقل بین‌المللی سپه لندن را عملیاتی کند.

انجام حدود ۴,۵ میلیارد دلار فعالیت ارزی طی یکساله پسابرجام

رییس هیأت مدیره بانک سپه برقراری سوئیفت با ۸۸ بانک، فعال کردن ۴۲ فقره حساب نزد ۲۳ بانک خارجی و واحدهای خارج از کشور را از نتایج اقدامات صورت گرفته توسط بانک سپه و شرایط مهیا شده پس از برجام عنوان‌کرد و گفت: همه این تلاش‌ها رشد چشمگیر فعالیت‌های ارزی بانک سپه در عرصه بین‌المللی را باعث شد به‌طوریکه بالغ بر ۴ میلیارد و ۴۸۳ میلیون دلار طی یکساله گذشته فعالیت ارزی در کارنامه بانک سپه ثبت شد.

انجام ۲۳ هزار و ۶۳۵ فقره ثبت سفارش در سیستم مرکز مبادلات ارزی در پسابرجام

وی گشایش ۱۴۴۶ فقره اعتبار اسنادی به ارزش یک میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار، صدور ۳۹۵ فقره برات اسنادی به ارزش ۸۴۸ میلیون دلار، صدور ۱۰۰۹۱ فقره حواله ارزی کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۳۷ میلیون دلار، صدور ۱۸۴ فقره ضمانتنامه ارزی به میزان ۵۱۷ میلیون دلار را از جمله نتایج و دستاوردهای حاصل شده ناشی از شرایط پسابرجام و تلاش‌های بانک سپه برای حضور در عرصه بین‌المللی عنوان کرد.

چقازردی اعطای مجوز گشایش اعتبار و ثبت برات اسنادی و صدور حواله ارزی جمعاً معادل ۲۵۶ میلیون دلار از محل سپرده بانک مرکزی نزد بانک BCP سوئیس در قالب تسهیلات ریفاینانس را از دیگر فعالیت‌های عمده بانک سپه در بخش ارز عنوان کرد و گفت: بدون اجرایی شدن برجام امکان تحقق برنامه‌های یاد شده وجود نداشت.

رییس هیأت مدیره بانک سپه در ادامه به اقدامات این بانک با هدف همگامی با برنامه‌های دولت برای تنظیم بازار داخلی اشاره کرد و گفت: بانک سپه در این راستا اقدام به گشایش اعتبار اسنادی برای واردات شکر و دانه‌های روغنی سویا به ارزش تقریبی به ترتیب ۵۶ و ۱۵۰ میلیون دلار کرده است.

چقازردی از دیگر اقدامات در راستای توسعه فعالیت‌های ارزی بانک سپه را ارسال درخواست به‌کارگزاران برای فعال کردن حساب‌های قبلی و یا افتتاح حساب‌های جدید در حدود ۱۳۹ بانک و در ادامه تکمیل و ارایه مستندات لازم برای تثبیت روابط کارگزاری از قبیل AML، KYC عنوان کرد.

رییس هیأت مدیره بانک سپه، همچنین از دیگر اقدامات بانک در دوره پساتحریم را استقرار سامانه جامع ارزی در سطح شعب، واحدهای ارزی، ادارات کل ارزی، کاهش هزینه‌های نقل و انتقال وجوه تا نرخ ۱۰ درصد، به‌کارگیری و استفاده مجدد از ابزارهای بانکی نظیر انجام معاملات FX و MM، صدور مجوز ۱۹ فقره گشایش اعتبار، ثبت برات و صدور حواله از محل تسهیلات BCP سوئیس جمعاً به مبلغ ۱۷۲ میلیون دلار و وصول مبلغ ۱۲۴ میلیون دلار بابت اقساط حساب ذخیره ارزی در راستای اجرای ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور اشاره کرد.

وی دریافت چندین فقره پیشنهاد انعقاد قرارداد تأمین مالی از بانک‌های خارجی، امضای تفاهمنامه تأمین مالی به مبلغ ۱۷۰ میلیون یورو با مؤسسه تضمین صادراتی روسیه، برقراری ارتباط سوئهیفت رمزدار با ۱۲۴ بانک خارجی و افتتاح یا فعالسازی حساب نزد ۴۲ بانک خارجی را از دیگر اقدمات صورت گرفته بانک در شرایط پساتحریم در حوزه ارز برشمرد.

رشد ۲۳ درصدی کل سپرده‌ها در سال جاری

چقازردی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های بانک در حوزه داخلی اشاره کرد و گفت: مانده کل سپرده‌های بانک از مبلغ ۵۰۱ هزار و ۸۳۷ میلیارد ریال در اسفند ۹۴ با ۲۳ درصد رشد به ۶۱۶ هزار و ۲۵۲ میلیارد ریال در دی‌ماه ۱۳۹۵ افزایش یافته است. عمده این سپرده‌ها با تأکید بر رعایت دقیق نرخ‌های سود ابلاغی و با دوره ماندگاری بلندمدت جذب شده‌اند.

رشد ۴۰ درصدی صدور ضمانتنامه‌های ریالی

وی همچنین از رشد ۴۰ درصدی صدور ضمانتنامه‌های ریالی خبرداد و گفت: حجم تعهدات مشتریان بانک بابت ضمانتنامه‌های ریالی از ۴۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال در اسفند ماه ۹۴ به ۵۸ هزار و ۷۵۴ میلیارد ریال در آذرماه ۹۵ افزایش یافته است.

وی افزود: حجم تعهدات مشتریان بانک بابت ضمانتنامه‌های ارزی به رقم ۱۰ هزار و ۸۸۴ میلیارد ریال در آذر ماه ۱۳۹۵ بالغ شده است.

بیش‌ترین گشایش اعتبار از محل صندوق توسعه ملی

مدیرعامل بانک سپه به سهم ۹۲ درصدی طرح‌های بالادستی و پتروشیمی از تأمین مالی ارزی طرح‌ها و پروژه‌ها از محل صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: مجموع قراردادهای عاملیت ارزی با صندوق توسعه ملی به رقم ۱۰ میلیارد دلار بالغ می‌شود. از ۶ هزار و ۶۶۹ میلیون دلاری که بابت تأمین مالی طرح‌ها و پروژه‌های ملی از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی تخصیص داده شده، ۶ هزار و ۱۴۷ میلیون دلار مربوط به طرح‌های بالادستی نفت و پتروشیمی است.

رشد ۳,۵ برابری تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه ازدواج

چقازردی در تشریح طرح‌های تسهیلات خرد از محل اعتبارات تخصصی به رشد ۳,۵ برابری در تسهیلات اعطایی بابت قرض‌الحسنه ازدواج، افزایش ۳٫۸ برابری در تسهیلات اعطایی بابت آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث قهری، رشد ۷۶ درصدی در تسهیلات اعطایی بابت مسکن بنیاد شهید و امور ایثارگران، پرداخت تسهیلات بابت بهسازی نانوایی‌ها، پرداخت تسهیلات بابت بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، پرداخت تسهیلات بابت قرض‌الحسنه درمان و نیازهای ضروری و پرداخت تسهیلات بابت قرض‌الحسنه خود اشتغالی اشاره کرد.

رشد ۲۸ درصدی تعداد دستگاه‌های POS

مدیرعامل بانک سپه از رشد ۲۸ درصدی تعداد دستگاه‌های POS خبرداد و گفت: تعداد پایانه‌های فروش بانک از ۲۱۹ هزار و ۵۷۲ دستگاه در سال ۹۴ به ۲۸۱ هزار و ۲۴۲ دستگاه در آذر‌ماه ۹۵ افزایش یافته است.

وی در ادامه به اهم اقدامات و برنامه‌های بانک سپه در حوزه کاربرد فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک اشاره کرد و گفت: اتخاذ تمهیدات لازم برای گسترش شبکه پایانه‌های فروشگاهی و خوپرداز، اقدامات گسترده برای اتصال شبکه شعب بانک به بازار سرمایه، راه‌اندازی سامانه آب‌های مرزی، جذب کارگزاران، مشتریان و فعالان بازار سرمایه و بورس کالا با فراهم کردن امکان اتصال حساب مشتریان به سامانه‌های بورس و ارایه خدمات بانکی، تکمیل نرم‌افزار کارت اقساط، راه‌اندازی آزمایشی توریست کارت و توسعه کیوسکهای بانکی به منظور انجام خدمات پرداخت از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

رییس هیأت مدیره بانک سپه از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه را بهبود و ارتقای کارایی سیستم‌های نوبت‌بندی و کیوسک اطلاع‌رسانی بانک، تدوین فرایندهای اینترنت بانک مشتری محور و راه‌اندازی آزمایشی آن، گسترش بازار خدمات درگاه پرداخت اینترنتی و جذب پذیرندگان جدید، راه‌اندازی سامانه نرم افزاری بانکداری شرکتی، امکان پیاده ساز ی کارت عابر بانک عکس‌دار، پیاده‌سازی سامانه متمرکز اعتباری و طراحی کارت خرید سپه عنوان کرد.

 

چقازردی ۵ ارزش بنیادین بانک سپه را همسویی با سیاست‌های کلان دولت، نقش‌آفرینی در اقتصاد ملی و بین‌المللی، ایفای مسؤولیت‌های اجتماعی، پایبندی به اخلاق حرفه‌ای و مشتری‌مداری و نوآوری و رقابت‌پذیری عنوان کرد.