چالش قیمت گوشت؛ از حذف ارز ترجیحی تا خرید اینترنتی!

مرضیه نیکخواه ـ حذف ارز ترجیحی همچون شمشیر دولبه‌ای که یک طرف آن دست رانت‌بازان را قطع می‌کند و از سوی دیگر بسیاری از مشاغل را قلع و قمع می‌کند! کافی است نگاهی به صنایع دامداری و… بیندازید تا ببینید حذف ارز ترجیحی همچون بلای خانمان‌سوز برایشان بوده و البته بد‌ترین نتیجه آن افزایش وحشتناک […]

مرضیه نیکخواه ـ حذف ارز ترجیحی همچون شمشیر دولبه‌ای که یک طرف آن دست رانت‌بازان را قطع می‌کند و از سوی دیگر بسیاری از مشاغل را قلع و قمع می‌کند! کافی است نگاهی به صنایع دامداری و… بیندازید تا ببینید حذف ارز ترجیحی همچون بلای خانمان‌سوز برایشان بوده و البته بد‌ترین نتیجه آن افزایش وحشتناک قیمت‌ها بوده است. موضوع «حذف تدریجی کالا‌ها از شمول ارز رسمی»، که طی ۱۵ سال اخیر در دولت‌های گوناگون اتفاق افتاده، چالشی است که بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی و صاحب‌نظران اجرایی را به واکنش واداشته است. بسیاری از این طیف بر این باورند که حذف ارز رسمی، بخش مهمی از سناریوی به رسمیت شناختن بازار مختل آزاد ارز توسط دولت است. یکی از بخش‌هایی که بیش‌ترین آسیب را از حذف ارز ترجیحی دید، بخش دامداری بود. در واقع سال قبل به موجب قانون بودجه، ارز ۴۲۰۰‌تومانی حذف شد، این درحالی است که با وجود تثبیت چهار‌ساله اقدام جبرانی برای تولیدکنندگان انجام نشده بود. در این بین دامدار نقدینگی لازم برای پوشش فاصله ارز ۴۲۰۰‌تومانی مرتبط با نهاده‌های دامی با ارزنیمایی ۲۴‌هزار‌تومانی را نداشت، بر همین اساس چالش جدی در حوزه تولید گوشت قرمز در کشور ایجاد شد. قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی، گفت: در ابتدای سال ‌گذشته قیمت ارز نهاده‌های دامی شش‌‌برابر شده و این شوک قیمتی باعث می‌شود که دامدار و تولیدکننده نقدینگی کافی در اختیار نداشته ‌باشند. در این شرایط شش‌میلیون دام اضافه به کشتارگاه رفت!

افزایش قیمت ۱۴ برابری قیمت گوشت!

طبق آمارهای مرکز آمار ایران، قیمت یک کیلوگرم گوشت در این مدت بیش از ۱۴ برابر رشد داشته، طی هفت سال اخیر، قیمت یک کیلوگرم گوشت گوسفندی ۱۴٫۵ برابر شده است. گوشت گاو و گوساله نیز در همین مدت افزایش قیمت ۱۴ برابری را تجربه کرده‌اند. در پی این افزایش قیمت ۱۴ برابری و کاهش این محصول از سبد مصرفی خانوار، برخی ارگان‌ها برای رساندن سریع‌تر و به‌صرفه‌تر گوشت به دست مردم دست به کار شده و تحت عنوان فروش اینترنتی گوشت قرمز را در غالب طرحی به‌صورت پایلوت آغاز کردند که مردم بتوانند در دسته کالاهای یارانه‌ای، گوشت قرمز را ارزان‌تر از بازار خریداری کنند، اپلیکیشن شهرزاد که از سوی شهرداری پایه‌گذاری شده، گوشت مخلوط با قیمت ۲۹۹ هزار تومان در آنجا ثبت شده است.

توزیع ۱۵ تُن گوشت تنظیم بازار طی یک ماه گذشته

در همین رابطه، خطیبی؛ مدیر فناوری اطلاعات شهرداری، در گفتوگو با ایسنا، درباره جزئیات طرح توزیع گوشت در سامانه شهرزاد اظهار کرد: در حال‌حاضر حدود یک ماه است که گوشت تنظیم بازار در سامانه شهرزاد توزیع می‌شود و ۶۰۰۰ سفارش در سامانه ثبت شده و هشت تن گوشت گوسفندی و هفت تن گوشت گوساله توزیع شده است به این صورت که در سامانه ثبت‌نام می‌کنند و تا سقف شش کیلو به‌صورت ماهانه هر فردی که ثبت‌نام کند، می‌تواند گوشت تنظیم بازاری خریداری کنند. در حال‌حاضر گوشتی که در بازار و با هدف تنظیم بازار توزیع می‌شود از نظر قیمت، یک‌دوم قیمت بازار است و برای اکثر اقشار جامعه که نمی‌توانند گوشت مصرف کنند و مجبور شده‌اند به دلیل قیمت بالا از سبد غذایی خود حذف کنند، می‌توانند از این محصولات استفاده کنند چرا که در حال‌حاضر قیمت ران گوسفند ۳۲۰ هزار تومان و راسته گوسفندی نیز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و قیمت آن نصف بازار گوشت برآورد شده است. طیبی؛ در پایان تصریح کرد: در کل هر دو نوع این گوشت‌‌ها گرم هستند و هیچ‌کدام کیفیت بدی ندارند و شاید بنابر سلیقه شخصی مورد پسند باشد یا نباشد چرا که این گوشت‌‌ها از نقاط مختلفی همچون استرالیا، بلغارستان، روسیه وارد کشور می‌شوند. برخی از این محصولات همچون گوشت روسیه پرچرب و برخی همچون گوشت استرالیا کم‌چرب هستند و بستگی دارد کدام نوع طبق ذائقه و علاقه مردم باشد.