الگوبرداری «لوپن» از برگزیت و ترامپ؛ آشفتگی خواب نئولیبرال‌ها

    کنگره احزاب راست به رهبری لوپن و پوپولیست اروپا به دعوت فراکسیون موسوم به «ای‌ان‌اف» پارلمان اروپا در شهر «کوبلنس» آلمان برپا شد.نشست این کنگره در پشت درهای بسته ادامه داشت و بسیاری از رسانه‌ها اجازه ورود به آن را نیافته‌اند.لوپن گفت: در صورت پیروزی در انتخابات، از اتحادیه اروپا خواهد خواست که […]

    کنگره احزاب راست به رهبری لوپن و پوپولیست اروپا به دعوت فراکسیون موسوم به «ای‌ان‌اف» پارلمان اروپا در شهر «کوبلنس» آلمان برپا شد.نشست این کنگره در پشت درهای بسته ادامه داشت و بسیاری از رسانه‌ها اجازه ورود به آن را نیافته‌اند.لوپن گفت: در صورت پیروزی در انتخابات، از اتحادیه اروپا خواهد خواست که حق حاکمیت را به فرانسه بازگرداند و در باره نتیجه مذاکراتی که انتظار دارد پس از آن برگزار شود، همه پرسی برگزار خواهد کرد.به گزارش مهر،در صورت مخالفت اتحادیه اروپا با این درخواست، به مردم فرانسه پیشنهاد خواهم کرد که از این نهاد خارج شوند. وی «ارز واحد» را ابزاری برای نابودی اقتصاد اتحادیه اروپا دانست و گفت که «هر کشوری باید این امکان را داشته باشد که در صورت تمایل این ارز واحد را کنار بگذارد.» رهبر حزب راست افراطی فرانسه پیش‌بینی کرد که «برگزیت» دارای اثر دومینو خواهد بود و گفت: «ما هم اکنون شاهد پایان یافتن یک جهان و ظهور جهانی دیگر هستیم. این بازگشتی به [نظام] دولت-‌ملت‌هاست.»

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه حدود ۳ ماه دیگر برگزار می‌شود و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مارین لوپن به احتمال زیاد به دور دوم راه پیدا می‌کند. هرچند پیش‌بینی می‌شود که در دور دوم دو حزب چپ میانه و راست میانه در ائتلافی نانوشته مانع پیروزی راست‌های تندرو به رهبری مارین‌لوپن خواهند شد. احزاب راستگرا در اروپا پس از رأی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و همچنین پیروزی ترامپ در آمریکا با نیرو و انگیزه بیش‌تری درصدد کسب قدرت در کشورهای اروپایی با استفاده از نگرانی‌هایی عمومی در موضوعاتی مانند مهاجرت هستند. در اجلاس سیاستمداران راست افراطی اروپا در آلمان، این احزاب قصد دارند در سالی که قرار است انتخابات مهمی در چند کشور اروپایی برگزار شود، موضع واحدی برسند. سازمان‌دهندگان این گردهمایی می‌گویند که احزاب دست راستی از این گردهمایی در شهر «کوبلنس» در ساحل رود راین برای تعیین دیدگاه مشترک برای اروپای آزاد استفاده می‌کنند.

 

چند نکته پایانی

*مارین‌لوپن، رهبر حزب راست‌گرای جبهه ملی فرانسه است. وی نتایج همه‌پرسی در بریتانیا و خروج این کشور از اتحادیه اروپا را «پیروزی‌آزادی» نامید. لوپن که وکیل است، گفت: «من سال‌هاست خواستار برگزاری چنین همه‌پرسی‌ در فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا هستم.»

*برای نخستین بار گروه‌های راست پوپولیست آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند یک کنفرانس رسمی برگزار کردند. به گفته مارین‌لوپن، برگزیت و پیروزی دونالد ترامپ زمینه‌ساز تولد جهانی نو هستند.

*نشست سران احزاب راست پوپولیست اروپایی با اعتراض شماری از ساکنان کوبلنس روبه‌رو شد. در طول روز هزاران نفر در تظاهراتی که توسط گروهی متشکل از فعالان سندیکایی، سیاسی و دینی برگزار شده بود شرکت کردند.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند که میان سن افراد و سطح تحصیلات شان با احتمال بیزاری از جهانی ‌شدن نسبت عکس وجود دارد. نکته دیگری که در این پژوهش نظر را به خود جلب می‌کند رشد موازی میزان هراس افراد و گرایش آنها به بازپس‌زدن سیاست و اجتماع است. تقریباً نیمی از مخالفان جهانی‌شدن در اروپا از حامیان خروج کشورشان از اتحادیه اروپا هستند و بیش از ۹۰ درصد پرسش‌شوندگان هیچ ‌گونه اعتمادی به سیاست ندارند و از این تعداد تنها ۳۸ درصد از وجود دموکراسی رضایت دارند. در مقابل بیش از ۸۰ درصد دوستداران جهانی‌شدن از ماندن کشورشان در اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند و بیش از نیمی از آنها از وجود دموکراسی راضی‌اند.