ترانزیت یک میلیون تن آب رفت!

    طی یازده ماهه سال ۹۴، ۱۰میلیون و ۲۳۸ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد، رقمی که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته کاهش بیش از یک میلیون تنی آمار ترانزیت را نشان می‌دهد. به گزارش ایسنا، آمار کاهشی نرخ ترانزیت که از ماه‌های گذشته خود […]

 

 

طی یازده ماهه سال ۹۴، ۱۰میلیون و ۲۳۸ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد، رقمی که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته کاهش بیش از یک میلیون تنی آمار ترانزیت را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، آمار کاهشی نرخ ترانزیت که از ماه‌های گذشته خود را نشان داده بود، در یکی از آخرین آمارهای ارایه شده در سال ۹۴ نیز ادامه پیدا کرد تا رقم کل ترانزیت کشور بعد از آمارهای مثبت سال‌های قبل، منفی شود.

سازمان راهداری کشور در آخرین گزارش خود اعلام کرده طی۱۱ ماهه سال ۹۴، بیش از ۱۰میلیون و ۲۳۸ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد. از میان مرزهای کشور بندرعباس با ۲میلیون و ۹۶۳ هزار تن معادل ۲۸٫۹ درصد فعال‌‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود.

بر اساس این آمار، از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۴میلیون و ۳۴۰ هزار تن را مواد نفتی و ۵ میلیون و ۸۹۷ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند.

این در حالی است که این سازمان رقم ترانزیت یازده ماهه سال ۹۳ را بیش از ۱۱میلیون و ۲۸۱هزار تن اعلام کرده بود. در سال قبل از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۵ میلیون و ۹۷ هزار تن را مواد نفتی و ۶ میلیون و ۱۸۳ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده بودند، ‌آماری که نشان می‌دهد ترانزیت امسال بیش از یک میلیون تن نسبت به گذشته کاهش یافته و نمودار ترانزیتی کاهش بیش از ۹ درصدی را نشان می‌دهد. رقمی که نشان می‌دهد ترانزیت ایران در هر دو حوزه کالاهای نفتی و غیرنفتی کاهشی قابل توجه را تجربه کرده است.

با وجود این تغییر در عملکرد مرزهای ترانزیتی کشور تغییر خاصی رخ نداده است و مانند آمار سال قبل به ترتیب مرزهای بندرعباس، پرویز خان، بازرگان و باشماق قرار داشته‌اند و در این بین تنها بازرگان توانسته سهم خود را در کل ترانزیت افزایش داده و به سومین مرز فعال بدل شود.

هرچند هنوز بازرگان جزو اصلی‌‌ترین مرزهای اقتصادی ایران به حساب می‌آید اما نمی‌توان اختلافات به وجود آمده بر سر رفت و آمد در این مرز میان ایران و ترکیه را در کاهش آمار ترانزیت نادیده گرفت. هرچند سرانجام و پس از مذاکرات گسترده دو طرف بار دیگر به قاعده‌ای اجرایی دست یافتند اما توقف چند هفته‌ای و صف‌های طولانی کامیون‌ها برای روزهای متمادی، عملاً این مرز را از نقش‌آفرینی کامل باز داشت.

 

هرچند می‌توان بخشی از کاهش آمار ترانزیت را به تلاش برای افزایش نقش اقتصادی و باری راه‌آهن در ماه‌های گذشته و افزایش آمار ترانزیت ریلی وابسته دانست اما در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده نفوذ ترانزیتی ایران ددر منطقه افزایش پیدا کند، آمار جدید سازمان راهداری نشان می‌دهد هنوز شرایط لازم برای این هدف مهیا نشده است.