وزیر اقتصاد: سامانه جامع گمرکی زمینه تعاملات ناسالم را از بین برده است

  وزیر امور اقتصادی و دارایی در تازه‌‌ترین اظهارات خود درباره سامانه جامع گمرکی گفت: خوشبختانه سیستم نوین گمرکی فعال شده و زمینه تعاملات ناسالم با گمرک هم از بین رفته است. به گزارش ایرنا از گمرک جمهوری اسلامی ایران، علی طیب‌نیا افزود: این روز‌ها شاهد اعتراض‌ها از طرف کسانی هستیم که مایلند تعاملات ناسالم […]

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در تازه‌‌ترین اظهارات خود درباره سامانه جامع گمرکی گفت: خوشبختانه سیستم نوین گمرکی فعال شده و زمینه تعاملات ناسالم با گمرک هم از بین رفته است.

به گزارش ایرنا از گمرک جمهوری اسلامی ایران، علی طیب‌نیا افزود: این روز‌ها شاهد اعتراض‌ها از طرف کسانی هستیم که مایلند تعاملات ناسالم با گمرک برقرار کنند، اما امکانش برای آن‌ها وجود ندارد.

وی اظهارداشت: یکی از دوستان گفتند، کسانی مراجعه کرده بودند و می‌پرسیدند به چه کسی و در کجا باید پرداخت کنیم؟ چرا که سیاست ما به‌طور کلی در گمرک و مالیات این است که ارتباط بین مأموران مالیاتی و گمرکی با مشتریان باید قطع شود و خوشبختانه در گمرک این اتفاق افتاده است.

طیب‌نیا گفت: کالایی که از بندرعباس وارد کشور می‌شود، اظهارنامه مربوط به آن در مشهد مورد بررسی قرار می‌گیرد و بخش دیگر آن در تبریز رسیدگی می‌شود؛ یعنی واردکننده فرد مشخصی را به عنوان طرف مقابل خود نمی‌شناسد.

به گزارش ایرنا، سامانه جامع گمرکی (پنجره واحد تجارت فرامرزی) پانزدهم مهرماه ۱۳۹۳ با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری و علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.

معاون اول رییس‌جمهوری در مراسم رونمایی از سامانه جامع گمرکی با ابراز خرسندی از اقدامات گمرک در زمینه تسهیل تجارت گفته بود: گمرک یکی از کلیدی‌‌ترین سازمان‌ها برای تجارت خارجی است و به همین دلیل برای تسهیل امور گمرکی باید قدم‌های بیش‌تری برداشته شود.

به اعتقاد وی، راه‌اندازی سامانه‌ها و ایجاد تسهیلات مختلف در بسیاری از گمرک‌های کشور موجب شده تا برای ترخیص کالا معطلی نداشته باشیم و سرعت کار افزایش یافته است.

 

جهانگیری با ابراز امیواری از این‌که فعالیت گمرک ۲۴ ساعته شود؛ یکی از اقدام‌های مفید و مؤثر برای کاهش زمان ترخیص کالا و هزینه فعالان اقتصادی را، طرح پنجره واحد تجاری دانست که همه دستگاه‌ها باید برای اجرای کامل و سریع آن کمک کنند.