برنامهها و اقدامات وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم منتشر شد. به گزارش مناقصهمزایده، سیدستار هاشمی؛ وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری ارتباطات دولت چهاردهم، برنامه خود را برای مدیریت این وزارتخانه منتشر کرد. بخشی از برنامه پیشنهادی هاشمی؛ به شرح زیر است: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهعنوان متولی و سیاستگذار در […]
برنامهها و اقدامات وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم منتشر شد. به گزارش مناقصهمزایده، سیدستار هاشمی؛ وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری ارتباطات دولت چهاردهم، برنامه خود را برای مدیریت این وزارتخانه منتشر کرد. بخشی از برنامه پیشنهادی هاشمی؛ به شرح زیر است:
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهعنوان متولی و سیاستگذار در زمینه توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب سیاستهای کلی نظام، میبایست برنامه راهبردی مشخصی در این حوزه، به منظور رفع چالشهای موجود و همگامسازی رشد و توسعه کشور با تحولات جهانی داشته باشد. همچنین یک برنامهای عملیاتی که با استفاده از ظرفیتها و فرصتهای داخلی اعم از بخشخصوصی و شرکتهای دانشبنیان، در تمامی ارکان نظام جاری و ساری گردد و علاوه بر بهبود و ارتقای شاخصهای مهم توسعه دیجیتال در سطح بینالملل بهبود جایگاه کشور در منطقه، امکان بهرهمندی از خدمات دیجیتال و فناورانه را برای تمامی جامعه میسر سازد. برنامه حاضر با راهبرد کلی توسعه فناوری، پیشران اقتصاد دیجیتال و دولت هوشمند و مبتنی بر اهداف کلی برنامه هفتم پیشرفت برای پاسخ به مطالبات عمومی و رفع چالشهای موجود در شش سرفصل توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات، توسعه دولت هوشمند و کاربردیسازی فناوریهای نوین (مانند هوشمصنوعی) در صنایع مختلف، توسعه اقتصاد دیجیتال، حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی، توسعه صنعت فضایی و توسعه پست هوشمند تهیه شده است که در ادامه به تفصیل ارائه میشود.
۱- توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات
با پیشرفت فناوری و افزایش نیاز به ارتباطات سریع و مطمئن، توسعه زیرساختهای ارتباطی به یکی از اولویتهای اصلی در کشور تبدیل شده است. توسعه شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر فیبرنوری و شبکههای نسل جدید ارتباطی مانند۵G، مقابله با تحریمهای ارتباطی و ارتقای شاخصهای ارتباطی، از جمله گامهای ضروری برای تحقق این هدف هستند. در واقع هدف از این برنامهها، بهبود دسترسی آحاد جامعه به خدمات الکترونیکی و فضای مجازی، ایجاد عدالت ارتباطی و حضور فعال در تعاملات بینالمللی است.
۲- توسعه دولت هوشمند و کاربردیسازی فناوریهای نوین (مانند هوشمصنوعی) در صنایع مختلف
با پیشرفت فناوریهای نوین و افزایش نیاز به خدمات دولتی کارآمد، ارزان و بهموقع، توسعه دولت هوشمند و کاربردیسازی فناوریهای نوینی همچون هوشمصنوعی، در صنایع مختلف اهمیت ویژهای دارد. این اقدامات میتواند به بهبود کارایی، کاهش هزینهها، افزایش شفافیت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان کمک کند.
۳- توسعه اقتصاد دیجیتال
در عصر دیجیتال، توسعه اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، بهعنوان یکی از اصلیترین محرکهای رشد اقتصادی و اجتماعی شناخته میشود. با در نظر گرفتن سند راهبردی فضای مجازی و سند نظام اقتصاد دیجیتال، که گام بزرگی به سوی تقویت اقتصاد دیجیتال است، راهبردهای ذیل با هدف تأمین زیرساختهای مورد نیاز، افزایش سهم تولید و صادرات کالاها و خدمات دیجیتال و حمایت از نوآوری و کارآفرینی در حوزه ICT تدوین شدهاند. اصلاح شیوه فیلترینگ از برنامههای هاشمی؛ است که در بخش توسعه اقتصاد دیجیتال به آن اشاره شده است. طبق برنامههای ارائه شده توسط او به مجلس، هاشمی؛ قصد دارد شیوه فیلترینگ را از طریق اصلاح مقررات و شیوه مداخلات، کنترلهای پسینی، گفتمانسازی در سطوح نخبگان و آحاد مردم، ایجاد وفاق ملی بین گروههای مرجع و مذاکرات بینالمللی اصلاح کند. اصلاح شیوه فیلترینگ یکی از وعدههایی بود که مسعود پزشکیان در مناظرههای انتخاباتی خود بارها روی آن تأکید کرده بود.
۴- حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی
تولید و توسعه محتوای بومی و خدمات محتوایی در فضای مجازی، نقش حیاتی در ارتقای فرهنگ، اقتصاد و هویت ملی دارد. دولت با حمایت از توسعه زیرساختهای فناورانه بومی و ارتقای سواد فضای مجازی میتواند به دنبال ایجاد یک فضای مجازی مفید و ایمن برای تمامی اقشار جامعه باشد. راهبردهای اشاره شده، با هدف تأمین زیرساختهای لازم، تدوین سیاستهای حفاظت از دادههای شخصی و توسعه اقتصاد مبتنی بر تولید محتوا تدوین شدهاند.
۵- توسعه صنعت فضایی
صنعت فضایی بهعنوان یکی از مهمترین شاخههای فناوری پیشرفته، نقشی کلیدی در توسعه علمی، اقتصادی و امنیتی کشورها دارد. هدف از تدوین و اجرای برنامهها و سیاستهای کلان در بخش فضایی، ارتقای جایگاه کشور در این حوزه استراتژیک است. در راهبردهای زیر افزایش تعداد سامانههای فضایی، ارتقای فناوریهای ماهوارهای، و بهرهبرداری اقتصادی از خدمات فضایی دنبال خواهد شد.
۶- توسعه پست هوشمند
در دنیای امروز که فناوری و دیجیتالسازی به سرعت در حال پیشرفت هستند، نقش خدمات پستی بهعنوان یکی از زیرساختهای حیاتی برای توسعه کسبوکارهای اینترنتی بیش از پیش اهمیت یافته است. از اینرو تبدیل شرکت ملی پست ایران به یک نهاد پیشران در زمینه توسعه کسبوکارهای اینترنتی و اتصال و یکپارچهسازی شرکت پست بهعنوان اپراتور تحویل فیزیکی کالا به زنجیره ارزش اقتصاد دیجیتال از طریق دیجیتالی کردن بسیاری از فرآیندها، افزایش کارایی و کیفیت خدمات پستی یکی از اهداف اصلی خواهد بود.
کاهش فروش و نرخ افول وضعیت کسبوکارهای اینترنتی پس از فیلترینگ امری است که پیامدهای گستردهای را متوجه بازار الکترونیکی کشور کرده است. مرکز پژوهشها اتاق بازرگانی ایران تخمین زده است حدود ۵۷ درصد کسبوکارهای اینترنتی با وجود فیلتر شبکههای اجتماعی خارجی همچنان از این شبکهها استفاده میکنند. بازار خدمات مالی، حضور سرمایهگذار خارجی، خسارت […]
تصمیمگیری درباره رفع فیلترینگ بهطور کلی در دست شورایعالی فضای مجازی است اما هیچ محدودیتی برای ورود مجلس به مسئله فیلترینگ وجود ندارد و طبق قانون، مجلس شورای اسلامی صلاحیت دارد به مسئله فیلترینگ ورود کند. باتوجه به اینکه مجلس دوازدهم هم زمان با دولت چهاردهم آغاز شده است، به نظر نمیآید به زودی موضوع […]
حرفهای خودی و بیخودی نمیدانم چرا ما مردم این مدلی هستیم، هرچند وقت یکبار به چیزی گیر میدهیم و همه یا بخش زیادی از مشکلات را گردن آن میاندازیم، یک روز تورم را دلیل نابهسامانی و مشکلات معیشتی و سختی و فشار و این قسم چیزها میدانیم و هر کمی و کسری در کسبوکار […]
مؤسسه ccs پیشبینی کرده است که تا سال ۲۰۲۷ بازار تلفنهای همراه دارای قابلیت پیامرسان ماهوارهای، نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار درآمد داشته باشند و به بیش از ۴٫۸ میلیارد نفر در سراسر جهان خدمات ارائه کنند. انتظار میرود تا پایان سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۹۲ میلیون دستگاه موبایل با قابلیت پیامرسانی ماهوارهای، در اختیار […]
دیدگاه بسته شده است.