نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد

تغییر سیاست‌گذاری مدیریت انرژی نیازمند آموزش و عملکرد یکسان وزارتخانه‌ها در برگزاری مناقصه و انتخاب مدل‌های مالی

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اسلامی، با بیان اینکه گرما و ثبت رکوردهای بی‌سابقه مصرف برق ضرورت تغییر در مدیریت انرژی کشور را به اثبات رساند، گفت: تغییر سیاست‌گذاری در مدیریت انرژی برای حضور بخش‌خصوصی در رفع ناترازی، نیازمند آموزش تخصصی و کافی همه بخش‌های ذی‌نفع و همسان عمل کردن وزارتخانه‌ها از لحظه […]

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اسلامی، با بیان اینکه گرما و ثبت رکوردهای بی‌سابقه مصرف برق ضرورت تغییر در مدیریت انرژی کشور را به اثبات رساند، گفت: تغییر سیاست‌گذاری در مدیریت انرژی برای حضور بخش‌خصوصی در رفع ناترازی، نیازمند آموزش تخصصی و کافی همه بخش‌های ذی‌نفع و همسان عمل کردن وزارتخانه‌ها از لحظه فراخوان مناقصه تا انتخاب مدل‌های مالی پایه است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد بهرامی؛ با اشاره به اینکه دمای هوای پایتخت امسال از آستانه رکورد تاریخی گذشت و براساس گزارش‌های رسمی در میانه مرداد از ۴۳درجه سانتیگراد در برخی مناطق گذر کرد، افزود: این روند مسئله ناترازی این انرژی مهم را نمایانتر کرده است. وی بیان کرد: همان‌طور که تابستان داغ، آستانه هوشیاری نظام‌های حکمرانی جهان را به نقطه جوش نزدیک ‌کرده و آنان را به سمت تغییر سیاست‌گذاری‌های مرتبط با مدیریت منابع از جمله آب و انرژی با چشم‌انداز تغییرات آب و هوایی هدایت کرده در کشورمان ایران نیز باید به سمت تغییر روش‌‌ها گام ‌برداریم. بهرامی؛ با تأکید بر اینکه این کار می‌تواند از کمیسیون انرژی مجلس آغاز شود، افزود: ناترازی انرژی بحرانی است که اکنون کشور با آن درگیر است. نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اسلامی، تصریح کرد: قطع‌های برق در مناطق مختلف کشور اتفاق ناخوشایند این روزهاست؛ بحرانی که ریشه در سیاست‌گذاری پر اشتباه در دهه‌های گذشته دارد. نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: کشور وارد فاز جدیدی از تنش‌های دمایی و اثرات تغییر اقلیم شده که هزینه تولید و مصرف انرژی‌ را افزایش داده و نتیجه آن در کاهش تولیدات صنعتی، کشاورزی و سایر حوزه‌ها در آینده محسوس‌تر خواهد شد. بهرامی؛ ابراز کرد: نکته کلیدی که باید در دستور کار سیاست‌گذاری تولید و مدیریت انرژی در ایران قرار گیرد آن است که ساختارهایی که نتوانند نیاز خود را به انرژی بر پایه توانایی سرزمینی تأمین کنند، در آینده با چالش امنیتی جدی مواجه می‌شوند و به دنبال آن خاموشی‌‌ها افزایش می‌یابد و خطر تعطیلی اقتصاد، کشور را با مشکلات حادتری روبه‌رو می‌کند. بهرامی؛ خاطرنشان کرد: این روند پیشگویی نیست و در چشم‌انداز ایران قابل تکرار است، بلکه واقعیتی تکنیکی و بر مبنای نوعی بیشینه‌یابی تخصصی است. وی ادامه داد: صنایع در سال‌های اخیر در کنار چالش‌های مرتبط با تولید درگیر مسئله تأمین انرژی بوده‌اند و کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان باعث شده واحدهای تولیدی نتوانند از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کنند. نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اسلامی، تأکید کرد: در دهه‌های اخیر دولت هر سال قیمت متفاوتی برای انرژی در صنایع مختلف تعیین می‌کند، به‌طوری که چند سالی است که بعد از کالاهای چندنرخی، ارز چندنرخی، تسهیلات چندنرخی و…، انرژی نیز چندنرخی شده است. بهرامی؛ با بیان اینکه هر ساله طی بخشنامه‌ای قیمت انرژی برای صنایع مختلف تعیین می‌شود، گفت: این سیاست، بازار انرژی را آشفته‌تر و مدیریت بنگاه‌ها را دشوارتر می‌کند؛ چراکه امکان پیش‌بینی و محاسبه‌ جریان نقدی آزاد برای تخصیص وجوه به سرمایه‌گذاری تضعیف می‌شود. وی اضافه کرد: تعیین دایمی قیمت انرژی، مزیت نسبی صنایع مختلف و سودآوری آنان را هر سال تغییر می‌دهد و این عوامل بهره‌وری در اقتصاد و صنعت را به طنز تلخی تبدیل می‌کند. بهرامی؛ تصریح کرد: مرور وضعیت ساختاری نفت و گاز ایران در فهم بهتر ناترازی انرژی به مردم کمک می‌کند. وی با اشاره به ظرفیت‌های طبیعی کشور درخصوص تولید نفت و ۳۰۰ روز آفتابی در طول سال، تأکید کرد: چرا کشور باید در تابستان با قطعی برق و زمستان با قطعی گاز مواجه باشد؟ بهرامی؛ تصریح کرد: این نوع سیاست‌گذاری و مدیریت، حتی صادرات انرژی ایران را نیز از موقعیت ممتاز خارج و عملاً مزیت‌های سرزمینی را تباه می‌کند. نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ابراز کرد: سیاست‌گذاری مدیریت انرژی در ایران براساس سیاست‌های تدوینی و سندهای چشم‌انداز نیست و کشور نیازمند تکنولوژی روزآمد و مناسب است. وی افزود: مهم‌‌ترین راهکار بعد از تلاش برای رفع تحریم و ورود شرکت‌ها و سرمایه‌های بین‌المللی، تغییر پارادایم از کارفرما به پیمانکار به مشارکت بخش‌خصوصی است. بهرامی؛ عنوان کرد: برای رسیدن به این هدف نیازمند ساختارسازی، نهادسازی، آموزش، همسان‌سازی و البته فرهنگ‌سازی در ابعاد مختلف هستیم. وی تأکید کرد: نیاز است همه بخش‌های ذی‌نفع آموزش تخصصی و کافی ببینند و همه وزارتخانه‌ها از لحظه فراخوان مناقصه تا انتخاب مدل‌های مالی پایه به صورت همسان عمل کنند. بهرامی؛ ابراز کرد: در کشورمان قواعد حاکم بر پیمان‌های مشارکتی با کارفرما و پیمانکاری متفاوت است و اینجا نیازمند نوعی فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم. نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: بهبود سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری تکنولوژی جدید در استخراج و بهبود روند فروش منابع نفت و گاز، در تدارک تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر از راهکارهای رفع این مشکلات است.