کیفیت محصول، یکی از اصلیترین شاخصهایی است که خریداران را مجاب به خرید یک کالا میکند. در بسیاری از موارد حتی مشتریان بیش از اینکه به دنبال آپشنهای پرزرق و برق باشند، به دنبال کیفیت کالا هستند. از اینرو ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه طی سالهای اخیر مسیری را در فرآیند تولید آغاز کرده که […]
کیفیت محصول، یکی از اصلیترین شاخصهایی است که خریداران را مجاب به خرید یک کالا میکند. در بسیاری از موارد حتی مشتریان بیش از اینکه به دنبال آپشنهای پرزرق و برق باشند، به دنبال کیفیت کالا هستند. از اینرو ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه طی سالهای اخیر مسیری را در فرآیند تولید آغاز کرده که نشان میدهد این خودروساز اگرچه توانایی بالایی در فرآیند تولید محصولات با کیفیت دارد اما این مهم جز در سایه ارتباط موفق و همافزایی زنجیره تأمین با خودروساز فراهم نمیشود. به گزارش پرشینخودرو، توانمندی شرکتها برای تولید محصولی با کیفیت بالا در صنایع مختلف، متفاوت است اما این مهم در صنعت خودرو به دلیل گستردگی و پیچیدگیها در دستیابی به دانش فنی و ارتقای تجهیزات تولید در شرایط تحریم به نظر کار دشوارتری نسبت به دیگر صنایع است اما این دشواری موضوعی نیست که خودروسازی مانند ایرانخودرو را از تمرکز بر عرضه محصولاتی باکیفیت دور کند. این شرکت خودروساز در سالهای اخیر محصولاتی از برندهای اروپایی رنو و پژو تولید کرده است که با وجود اینکه مدل این خودروها در بازار برای چند سال گذشته است همچنان به جهت اقبال مشتریان با قیمت بالا خرید و فروش میشوند. این موضوع نشان میدهد ایرانخودرو توانایی تولید محصول باکیفیت بالا را دارد اما این قطعهساز و زنجیره تأمین است که باید این امکان را برای خودروساز فراهم کند. در واقع زنجیره تأمین از بازوهای قوی و قدرتمند خودروسازان برای پیشرفت و توسعه محصول باکیفیت در صنعت خودروسازی است؛ قطعه مهمی از پازل تولید که ستونهای قدرتمند و مستحکم ساختمان صنعت خودرو بدون همراهی آنها، متزلزل خواهد بود. به همین جهت زنجیره تأمین خودروسازان نه تنها نقش قابلتوجهی در فرآیند تولید و عرضه محصولات با کیفیت دارند، بلکه سهم بسزایی در اشتغال و رشد و توسعه این صنعت نیز برعهده دارد، در واقع بدون مدیریت زنجیره تأمین، تولید محصولات بهروز و باکیفیت در شرکتهای خودروسازی ممکن نیست. متأسفانه در این سالها یکی از مواردی که بر حرکت روبه رشد خودروساز و زیرساختهای زنجیره تأمین تأثیر گذاشته چالش قیمتی در ۱۰ سال اخیر است که به دلیل فشارهای مالی و زیاندهی شرکتها، موجب عدم سرمایهگذاری در زیرساختهای خودروسازان شده است در حالی که با خروج از قیمتگذاری دستوری و با سودی که نصیب شرکتها میشود ضمن سرمایهگذاری در زیرساختها، شرکتها میتوانند از تکنولوژیهای نو استفاده کرده و محصولات جدید را جایگزین تولیدات قدیمی کنند. صنعت خودرو زمانی میتواند تصویر ذهنی مثبتی در میان مصرفکنندگان داخلی داشته باشد که با تولید و عرضه خودرو باکیفیت و بهروز در طول زمان دارای هویت قابلقبولی شود. به همین منظور گروه صنعتی ایرانخودرو با وجود چالشهای قیمتی در این سالها تلاش کرده در کنار تولید محصولات باکیفیت و از برندهای مطرح اروپایی، برنامهها و پروژههای متعددی را برای ارتقاء و تحول کیفیت در زنجیره ارزش تولید خودرو هدفگذاری کند؛ پروژههایی که اجرای آن در دو سال اخیر دستاوردهای مثبت و بازخوردهای مناسبی برای این شرکت خودروساز به همراه داشته است. بنابراین قطعهساز و زنجیره تأمین از بخشهای اصلی بدنه صنعت خودرو به شمار میرود که سهم مهمی در کیفیت تولید و رضایتمندی مشتریان از محصول نهایی دارد. در واقع کیفیت خودرو ساخته شده وابستگی بسیار زیادی به کیفیت قطعات تشکیلدهنده آن و استقرار سیستم کیفی در زنجیره سازندگان دارد. با این وجود به نظر میرسد بخشی از کاهش تعاملات ارزشمند برای بهبود تولید از سوی زنجیره تأمین ناشی از فشارهای مالی فعلی است که خودروسازان و قطعهسازان به دلیل قیمتهای دستوری و زیاندهی با آن مواجه هستند روندی که در صورت ادامه آن میتواند تنشهایی را بین زنجیره تأمین و خودروسازی ایجاد کند و در برنامهریزی مؤثر تولید و بهینهسازی زنجیره تأمین در شرکتهای خودروسازی و ایجاد برخی چالشها در مقطع فعلی تأثیرگذار باشد. بهرغم مشکلات موجود در تأمین نقدینگی و بدهی بالای خودروسازان به زنجیره تأمین، گروه صنعتی ایرانخودرو با ایجاد همدلی و جلب مشارکت حداکثری قطعهسازان و با بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای انسانی و تخصصی موجود در زنجیره تأمین، تمام تلاش خود را برای ارتقای کیفیت محصولات به کار گرفته است تا ضمن جلب رضایت مشتریان به هدفگذاری رشد تولید ۲۰ درصدی که در ابتدای سال از سوی مدیرعامل گروه ترسیم و تشریح شده دست یابد.
با توجه به موضوع واگذاری دو خودروساز کشور که با حواشی و مصائب گوناگونی به همراه است، همچنان اماواگرها بر سر انتقال این دو خودروساز به بخشخصوصی ادامه دارد و مشخص نیست که سرانجام این موضوع به کجا ختم خواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، احمد فاطمی؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، بیان داشت […]
گروه خودرو – با توجه به برنامه فروش اخیر شرکت ایرانخودرو و سیل عظیمی از ثبتنامکنندگان در این طرح، این سؤال به وجود میآید که این روش فروش خودرو درست خواهد بود یا اصلاً میتوان به شکل دیگری آن را به اجرا گذاشت یا خیر؟ به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، رسول سلیمانی؛ کارشناس صنعت […]
دیدگاه بسته شده است.