رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، گفت: میز خدمت این مرکز آماده ارائه مشاوره به تشکلها و اعضای آن در حوزههای دانشبنیان و استفاده از فناوریها در کسبوکار است. به گزارش سیتنا، در دومین گردهمایی اتاق بازرگانی تهران با حضور نمایندگان تشکلهای بخشخصوصی که روز چهارشنبه ۲۴ مردادماه در محل ساختمان امینالضرب اتاق […]
رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، گفت: میز خدمت این مرکز آماده ارائه مشاوره به تشکلها و اعضای آن در حوزههای دانشبنیان و استفاده از فناوریها در کسبوکار است. به گزارش سیتنا، در دومین گردهمایی اتاق بازرگانی تهران با حضور نمایندگان تشکلهای بخشخصوصی که روز چهارشنبه ۲۴ مردادماه در محل ساختمان امینالضرب اتاق تهران برگزار شد، معاونان و مدیران بخشهای مختلف اتاق تهران خدمات و طرحهای حمایتی هر یک از واحدهای اتاق به تشکلها را به دبیران و نمایندگان تشکلهای حاضر در این نشست، معرفی کرده و به پرسشهای مطرح شده از سوی آنان پاسخ دادند.
شیوهنامه حمایت از تشکلها
در ابتدای این جلسه مدیر امور تشکلها و مسئولیت اجتماعی گزارشی از سابقه تأسیس و اقدامات اتاق بازرگانی تهران ارائه کرد و گفت که در حالحاضر در یکصد و چهل و یکمین سال تأسیس اتاق تهران قرار داریم. امیررضا بیدگلی؛ سپس به موضوع فرآیند تصویب شیوهنامه حمایتی از تشکلها پرداخت که به تصویب هیئت رئیسه اتاق تهران رسیده و ذیل برنامه راهبردی اتاق، اهداف واحد امور تشکلها و مسئولیت اجتماعی اتاق نیز تعیین شده است. او گفت: هدف اصلی ما برای تشکلها ایفای نقش تسهیلگری است. امور تشکلها قصد ندارد موازیکاری کند، بلکه به دنبال همافزایی است. تشکلها نیاز دارند که ظرفیتهای خود را توسعه دهند، برای حل این مشکل و دیگر مسائلی که ممکن است تشکلها داشته باشند برنامههای دقیقی تعیین شده است. اما هر نقد و پیشنهادی برای بهبود اقدامات اتاق تهران با استقبال ما مواجه میشود. بیدگلی؛ از دبیران تشکلها خواست که ارتباط با اتاق و امور تشکلها و مسئولیت اجتماعی را از طریق شبکههای اجتماعی حفظ کنند. او افزود: مسئله دسترسی به آمار و اطلاعات برای همه تشکلها تقریباً وجود دارد و معمولاً تشکلها اطلاعات کاملی از اعضای خود ندارند و این اطلاعات باید در یک برنامه مشترک جمعآوری شود و تشکلها این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهد و در نهایت همه آمارها به صورت نظمیافته و یکجا از طریق سایت اتاق بازرگانی تهران به صورت اختصاصی در اختیار تشکلهای عضو قرار بگیرد. مدیر امور تشکلها و مسئولیت اجتماعی، همچنین با اشاره به رونمایی از شیوهنامه حمایتی اتاق تهران از تشکلها در نشست روز تشکلها و مشارکت اجتماعی عنوان کرد که در ادامه تفاهمنامههایی با تشکلها برای همکاریهای بیشتر و نزدیکتر تدوین میشود.
خدمات پنجره فیزیکی شروع کسبوکار
اعظم رضایی؛ معاون توسعه عضویت اتاق تهران، بهعنوان دومین سخنران، خدماتی که این معاونت به اعضا ارائه میدهد مانند خدمات عضویت، گواهی مبدا، خدمات مربوط به ثبت شرکت، ثبت برند و… را به حاضران معرفی کرد. رضایی؛ درباره خدمات ثبت شرکت و برند در پنجره فیزیکی کسبوکار، گفت: با توجه به مستقر بودن پنج سازمان مرتبط برای ثبت شرکت در اتاق تهران، فعالان اقتصادی به جای مراجعه به دفاتر ثبت شرکت که هزینه بالایی دریافت میکنند به پنجره فیزیکی کسبوکار اتاق تهران مراجعه کنند و شرکت خود را ظرف ۷۲ ساعت کاری ثبت کنند. این خدمت به صورت رایگان است و فقط عوارض دولتی دریافت میشود. خدمت دیگری که به اعضا ارائه میشود بیمه تکمیلی است که افراد حقیقی هم میتوانند از این خدمت استفاده کنند. میز اتاق بازرگانی بینالمللی نیز در پنجره واحد فیزیکی حضور دارد و آماده ارائه خدمات است.او در پایان از تشکلها خواست که لیست اعضای خود را ارائه دهند تا اگر به تمدید کارت عضویت یا صدور کارت عضویت جدید نیاز باشد، از طریق معاونت توسعه عضویت انجام شود.
خدمات مشاوران اتاق به تشکلها
محمودرضا طاهری؛ معاون توسعه خدمات کسبوکار اتاق تهران نیز، رسالت و مأموریت این معاونت را حل مشکلاتی عنوان کرد که برای کسبوکارها، بنگاههای اقتصادی و تشکلها به وجود میآید. به گفته او، از جمله مشکلاتی که معمولاً بنگاههای اقتصادی با دستگاههای اجرایی دارند، مسائل مربوط به تأمین اجتماعی و مالیات است که این مشکلات از طریق هیئتهای تشخیص مطالبات و حلاختلاف حل میشود. طاهری؛ با اشاره به اینکه نمایندگان اتاق در این هیئتها برای دفاع از حقوق فعالان اقتصادی حضور دارند، گفت: از طریق این خدمت اتاق تهران، ۷۰ درصد مشکلات تأمین اجتماعی و ۶۰ درصد پروندههای مالیاتی به نفع فعالان اقتصادی و کارآفرینان حلوفصل شده است. او توضیح داد: معاونت توسعه خدمات عضویت اتاق تهران آمادگی دارد که در دو مسئله محوری کسبوکار یعنی مالیات و تأمین اجتماعی، مشاوران اتاق با هماهنگی تشکل در روزها یا ساعات مشخصی در مکان تشکل حضور داشته باشند و به مشکلات مربوط به این دو بخش به اعضا مشاوره بدهند. معاون توسعه خدمات کسبوکار اتاق تهران همچنین تصریح کرد که اعضا و فعالان اقتصادی، نسبت به طرح مسائل و مطالبات با اتاق تهران، از طریق انجمنهای خود اقدام و تلاش کنند همافزایی و تعامل انجمنها با اتاق بازرگانی تهران افزایش یابد.
مرکز داوری بخشخصوصی در خدمت تشکلها
رئیس مرکز داوری اتاق تهران نیز، ابتدا درباره جایگاه تشکلها در روند سیاستگذاری و ارتباط آنها با حاکمیت توضیح داد و گفت: وظیفه تشکلها تبیین اولویتهایی است که دولت اجرا میکند. تشکلها همچنین باید مسائل مهم و اولویتها را به نظام حکمرانی اقتصادی اعلام کنند، دغدغهها را مطرح و نیازهای خود را مطالبه کنند و راهحل مشکلات ارائه دهند. به گزارش روابطعمومی اتاق تهران، حمیدرضا علومی؛ در ادامه به معرفی خدمات مرکز داوری اتاق تهران پرداخت و گفت: همه کسبوکارها و تشکلها برای انجام امور خود قراردادهایی تعیین میکنند و میتوانند شرط داوری را در قراردادهای خود در نظر بگیرند. شرط داوری یک نوع راه پیشبینی حلاختلافات در آینده است. مرکز داوری اتاق بازرگانی تهران نهادی است که به موجب قانون ایجاد شده است و افراد میتوانند در شرط داوری خود مرکز داوری اتاق بازرگانی تهران را بهعنوان مرجع حلاختلافات احتمالی در آینده تعیین کنند. او درخصوص تفاوت حلاختلافات از طریق شرط داوری و دادگاهها، گفت: حل اختلافات در دادگاه معمولاً چند سال زمان میبرد و نیاز به صرف هزینههای بالایی دارد اما این مسائل درخصوص مرکز داوری اتاق تهران وجود ندارد. رسیدگی سریع و تخصصی با هزینه کمتر انجام میشود. در واقع این مرکز دادگاه بخشخصوصی است. حکمی که مرکز داوری صادر میکند، نهتنها در ایران، بلکه در دنیا قابل اجرا و دارای اعتبار است. علومی؛ در پایان توضیح داد که حدود ۹۰ داور با مرکز داوری اتاق تهران همکاری میکنند که از برگزیدگان حقوقی و غیرحقوقی هستند. او از تشکلها درخواست کرد تا افراد متخصص خود را برای قرار گرفتن در لیست داوران مرکز داوری از طریق امور تشکلها اعلام کنند. رئیس مرکز داوری همچنین اعلام آمادگی کرد که در جلسات تشکلها از مرکز داوری دعوت شود تا به تفصیل خدمات این مرکز به اعضا معرفی کرد. حمیدرضا علومی؛ با اشاره به اینکه یکی از اقتضائات داوری، استقلال و بیطرفی داوری است، تصریح کرد که براساس شیوهنامه قوه قضاییه، مراکز داوری به حکم قانون، نیاز به اخذ مجوز از این قوه ندارند. بنابراین، حکم صادره از سوی مرکز داوری قانونی و مورد تأیید دادگاههاست در حالی که نهادهای داوری درونتشکلی از این قاعده مستثنی است و حکم صادر شده از این نهادها، مورد تأیید دادگاه نخواهد بود.
تشکلها هزینهای به ادارات کار نپردازند
در ادامه این نشست، مدیر امور تشکلها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران، از یک تخلف قانونی در مورد تشکلها در وزارت و ادارات کار خبرداد و گفت: به تازگی ادارات کار از تشکلها درخواست میکنند که اساسنامه خود را تغیر دهند و پنج درصد از حق عضویتی که به اتاق بازرگانی پرداخت میکنند را به ادارات کار بپردازند. در حالی که قانونی برای دریافت این هزینه وجود ندارد و تشکلها به هیچ عنوان نباید این درخواست را قبول کنند و هزینهای بپردازند. این اقدام خلاف قانون است چون یک بار عوارض دولتی از تشکلها گرفته میشود.
دیدگاه بسته شده است.