فقط یک درصد افراد، کارآفرین هستند

عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران فقط یک درصد افراد، کارآفرین هستند عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به این‌که در آینده نزدیک به انفجار کارآفرینان خواهیم رسید، گفت: شاخص بهره‌وری کار ایران در بخش ارتباطات بسیار فزاینده و رو به‌رشد بوده است. اکنون ۹۹ درصد افراد کارجو و تنها یک […]

عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران

فقط یک درصد افراد، کارآفرین هستند

عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به این‌که در آینده نزدیک به انفجار کارآفرینان خواهیم رسید، گفت: شاخص بهره‌وری کار ایران در بخش ارتباطات بسیار فزاینده و رو به‌رشد بوده است. اکنون ۹۹ درصد افراد کارجو و تنها یک درصد کارآفرین هستند؛ از این یک درصد جمعیت کارآفرینان نیز، ۳ تا ۱۰ درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان متصل هستند.

به گزارش ایسنا، خسرو سلجوقی در اختتامیه جشنواره «هم‌آفرینی با موضوع کارآفرینی در بستر‌ای تی» که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود سال ۲۰۴۵، تنها ۳ درصد کسب و کار دنیا در بخش کشاورزی، ۴ درصد در صنعت و ۹۳ درصد در بخش خدمات باشد؛ این موضوع نشان از اهمیت کارآفرینی دارد.

وی ادامه داد: بیش از۷۰ درصد تولید ناخالص ملی داخلی کشورهای جهان به بخش ارتباطات می‌رسد که باید از این فرصت‌‌ها استفاده کافی را ببریم.

سلجوقی با بیان این‌که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ فرصت‌های تولید داده ۴۴ برابر خواهد شد، تصریح‌کرد: در گذشته هر ۱۰۰ سال دانش بشری دو برابر می‌شد و با مرور زمان این تغییرات هر ۲۵ سال یکبار رخ می‌داد؛ اما در عصر کنونی هر ۱۲ ساعت یکبار دانش بشر دو برابر می‌شود؛ به همین دلیل قدرت تصمیم‌گیری در لحظه باید ویژگی کارآفرینان باشد.

عضو هیأت امنای سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: حداقل ۴ ویژگی فرصت‌شناسی، داشتن تفکر انتقادی، ریسک‌پذیری و داشتن برنامه کسب و کار، برای کارآفرینی لازم است.

سلجوقی یادآور شد: ۳ نوع اقتصاد نوآور محور، کارایی محور و منبع محور داریم که اقتصاد نوآور محور از ثبات بیش‌تری نسبت به منبع محور برخوردار است؛ زیرا نسبت به تغییرات قیمت نفت و طلا ثبات دارد.

وی تأکیدکرد: کارآفرینی شامل ورودی، فرایند، خروجی، پیامد و آثار تبعات است که در کشورهای پیشرفته بیش‌ترین تمرکز بر روی آثار تبعات است؛ اما در ایران همچنان در نقطه فرایند بیش‌ترین روند به طول می‌انجامد.

عضو هیأت امنای سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به این‌که ما باید طریقه‌ی یادگیری تیمی را آموزش ببینیم، گفت: شرکت‌های بزرگی مانند همراه اول توسط کارآفرینان می‌توانند همیشه در قله بمانند.

دکتر پوررضا، معاون پژوهشی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه این همایش اظهارکرد: رویداد هم‌آفرینی و رویدادهای مشابه نقش مؤثری در اشتغال خواهند داشت و ما را به شدت به تشکیل دانشگاه‌های نسل سوم نزدیک می‌سازد. دانشگاه‌هایی که علم را در جهت کسب ثروت استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در این رویداد ۱۷۶ طرح از تیم‌های شرکت کننده، در موضوعات «خدمات مبتنی بر موبایل در حوزه گردشگری» و «تجارت الکترونیک و بازی‌های رایانه‌ای»، دریافت شده بود که ۳۷ طرح به مرحله داوری رسید. سرانجام، ۳ طرح برتر برگزیده شد.

معاون پژوهشی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در دومین رویداد هم‌آفرینی همراه اول تیم‌های «مانا»، «کارت اعتباری ایرانیان» و «اپ و مپ» به ترتیب اول، دوم و سوم شدند. همچنین جوایز تیم‌های برگزیده شامل ۱۰ میلیون تومان برای تیم اول، ۵ میلیون تومان برای تیم دوم و ۳ میلیون تومان برای تیم سوم بود که به برگزیدگان اهدا شد.

 

 پوررضا یادآورشد: به نمایندگی از خانواده بزرگ ۲۵ هزار نفری دانشگاه فردوسی مفتخریم میزبانی همایش «هم‌آفرینی با موضوع کارآفرینی در بستر‌ای تی» را داشته باشیم.