گروه خودرو- مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، با اشاره به آغاز طرح کنترل کنار جادهای پایش آلایندگی خودروها، گفت: معاینه فنی ۹۰ درصد تاکسیهای پایتخت در خارج از تهران صورت گرفته است. به گزارش مناقصهمزایده، سیدمحمدمهدی میرزاییقمی؛ با بیان اینکه طرح کنترل کنار جادهای پایش وضعیت آلایندگی خودروها از ابتدای مردادماه پیش از تشدید […]
گروه خودرو- مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، با اشاره به آغاز طرح کنترل کنار جادهای پایش آلایندگی خودروها، گفت: معاینه فنی ۹۰ درصد تاکسیهای پایتخت در خارج از تهران صورت گرفته است. به گزارش مناقصهمزایده، سیدمحمدمهدی میرزاییقمی؛ با بیان اینکه طرح کنترل کنار جادهای پایش وضعیت آلایندگی خودروها از ابتدای مردادماه پیش از تشدید آلودگی هوا در شهر تهران جهت پایش وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین و سبک راهاندازی شده است، اظهار کرد: بنابر تدبیر پلیس و مدیریت شهری در این طرح ناوگان عمومی شامل تاکسیها و اتوبوسهای شرکت واحد مورد کنترل و بررسی قرار میگیرند. البته در سنوات گذشته با شروع فصل سرما و تشدید بحران آلودگی هوا این واحدها برای پایش خودروهای سنگین فعال میشد که امسال بنا بر تدبیر پلیس و مدیریت شهری پیش از آغاز تشدید آلودگی هوا این طرح به صورت اقدامی پیشگیرانه آغاز و برای نخستینبار ناوگان عمومی سبک نیز به موارد کنترلی این طرح اضافه شد. وی ادامه داد: در این طرح حسب هماهنگی انجام شده با پلیس راهور تهران بزرگ چهار دسته از خودروها مورد پایش قرار میگیرند. اول وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین مورد کنترل قرار میگیرند. ناوگان سنگین به علت فرسودگی و عدم پایداری در حفظ شرایط مورد تأیید در مراکز معاینه فنی که در بحث آلایندگی حدود آن توسط سازمان حفاظت محیطزیست تعیین میشود نیاز به کنترل مضاعف دارند. دوم خودروهای دودزا که دارای دود مشهود هستند ارزیابی میشوند. سوم ناوگان حملونقل عمومی که با توجه به پیمایش زیاد این خودروها در سطح شهر داشتن شرایط مورد تأیید از منظر آلایندگی این خودروها برای مدیریت شهری حائز اهمیت است و چهارم وضعیت آلایندگی خودروهای غیر مشمول پایش میشود. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، با تأکید بر اینکه در این طرح علاوه بر اهداف محیطزیستی، کاهش آلودگی هوا و توقف خودروهای دودزا جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی نیز مدنظر است، تصریح کرد: بدیهی است؛ برنامهریزی و پیشبینی هرگونه اقدامی نیازمند ارزیابی اطلاعات و تحلیل درست شرایط موجود میباشد. در این طرح اطلاعاتی نظیر درصد خودروهای فاقد معاینه فنی و یا درصد مردودی خودروهای دارای معاینه فنی از آزمون آلایندگی احصاء و گردآوری میشود. وی افزود: در این طرح خودروها که در شهر تردد میکنند به صورت تصادفی متوقف و با استفاده از تجهیزات میزان آلایندگی آن اندازه گیری میشود. در این بررسی، خودروهای آلاینده توسط پلیس راهور جریمه و با کنترل آنلاین معاینه فنی آنان، در صورت صحت معاینه فنی و مردودی در آزمون نسبت به ابطال آن اقدام میشود. در همین راستا نیز خودروهای دودزا اعمال جریمه و فک پلاک خواهند شد. میرزاییقمی؛ در توضیح بیشتر، افزود: براساس آمار تست کنار جادهای از اتوبوسهای مورد پایش قرار گرفته در این طرح بالغ بر ۵۰ درصد آن فاقد معاینه فنی بوده و ۶۷ درصد اتوبوسهای دارای معاینه فنی، معاینه فنی خودروی خود را خارج از شهر تهران اخذ کردهاند. البته لازم است که به این نکته اشاره شود بهرغم بالا بودن درصد اتوبوسهای فاقد معاینه فنی، در حدود ۹۰ درصد آن حداقل در آزمون آلایندگی قبول شدهاند. البته به این موضوع باید اشاره شود که اتوبوسهای بخش عمومی و ملکی شهرداری تهران با توجه به اینکه بحثهای کنترل و تعمیرات آن به صورت منظم و مستمر توسط شرکت واحد انجام میشود و شرکت واحد بحث نوسازی و بهسازی این ناوگان را به جدیت پیگیری میکند و غالب این اتوبوسها دارای صحت و سلامت و شرایط گرفتن معاینه فنی هستند، به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه و دارای معاینه فنی بودهاند و اکثریت اتوبوسهای فاقد معاینه فنی مربوط به بخشخصوصی است. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران همچنین، گفت: در این طرح تاکسیها نیز به دلیل شرایط ویژهای که دارند و اکثر آنها فرسوده هستند نیز مورد پایش قرار گرفته است. ۳۵ درصد از تاکسیهای ارزیابی شده در این طرح فاقد معاینه فنی بوده و بالغ بر ۹۰ درصد از خودروهای دارای معاینه فنی، معاینه فنی خود را خارج از شهر تهران اخذ کردهاند. همچنین نتیجه ارزیابی نشان میدهد که ۴۲ درصد از خودروها در آزمون آلایندگی مردود شدهاند. ضمن اینکه حدود ۳۰ درصد از خودروهای دارای معاینه فنی از آزمون آلایندگی مردود و در این طرح معاینه فنی آنها توسط پلیس باطل شد. میرزاییقمی؛ با بیان اینکه بحث بیمه، یکی از موارد قانونی است که تاکنون اجرایی نشده است، اعلام کرد: رقمهایی که چه بیمه شخص ثالث و چه بیمه بدنه خودرو مشخص میکنند، براساس ریسک تصادفات خودرو است و معاینه فنی یکی از مواردی که ریسک تصادفات خودرو را کاهش میدهد. وی اظهار کرد: براساس آییننامه تعیین سقف بیمه شخص ثالث در صورت نداشتن معاینه فنی وسیله نقلیهای پنج درصد به قیمت پایه بیمه آنها افزوده میشود که اما متأسفانه علیرغم گذشت هفت سال توجهای به این موضوع نشده است. میرزاییقمی؛ با اعلام اینکه با تخصیص کد تخلف به دوربینهای راهنمایی و رانندگی کلیه تخلفات قابل اعمال قانون است، افزود: بحث استعلام سامانه سیمفا موضوعی است که موجب محدودیت در سقف تعداد جرایم و اعمال قانون برای تخلفات شده و در واقع دوربینهای پلاک عکس را ثبت میکنند و براساس شماره ویایان (VIN) این استعلام گرفته میشود که آیا معاینه فنی دارد یا خیر؟ وی ادامه داد: متأسفانه برای شهر تهران سقف و محدودیت استعلام تعیین کردهاند؛ بهطور مثال استعلام روزانه تا حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه اعم از خودرو، موتورسیکلت و در واقع همه وسایل نقلیه وجود دارد اما عملا استعلام حدود ۳۰۰ هزار دستگاه بیشتر نیست. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، اضافه کرد: در این زمینه بحثهای مالی وجود دارد که اگر میزان استعلامها فراتر از این باشد باید هزینهای پرداخت شود؛ در واقع شهرداری تهران به ازای هر تراکنش استعلام VIN باید مبلغی را پرداخت کند. میرزاییقمی؛ یادآور شد: در این زمینه همچنین شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران و فاوا بهدنبال خرید دوربینهای جدید و تعویض قطعه و تجهیز دوربینهای قدیمی است.
دیدگاه بسته شده است.