رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مطرح کرد؛

مصرف بالای آب، انرژی و تهدید سلامت از پیامدهای خسارت‌بار گرمای هوا

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، با بیان اینکه گرمای هوا در مردادماه امسال مخاطره طبیعی بی‌سابقه‌ای بود، گفت: مصرف بالای آب و انرژی و تهدید سلامت در صدر پیامدهای خسارت‌بار موج گرما قرار دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، محمدحسن نامی؛ درباره افزایش شدید دمای هوا در فصل گرم سال‌جاری و پیامدهای […]

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، با بیان اینکه گرمای هوا در مردادماه امسال مخاطره طبیعی بی‌سابقه‌ای بود، گفت: مصرف بالای آب و انرژی و تهدید سلامت در صدر پیامدهای خسارت‌بار موج گرما قرار دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، محمدحسن نامی؛ درباره افزایش شدید دمای هوا در فصل گرم سال‌جاری و پیامدهای منفی آن بر زندگی مردم ایران و جهان، افزود: از ۶۴ مورد مخاطره طبیعی و سوانح انسان‌ساز که در جهان به وقوع پیوسته تاکنون ۴۴ مورد در کشور ایران رخ ‌داده است که از این موارد می‌توان به زلزله، فرونشست زمین، سیل، رانش زمین، بیماری‌های اپیدمی، موج گرما و موج سرما اشاره کرد. وی با اشاره به وقوع مخاطره محیطی گرمای شدید هوا در فصل گرم سال‌جاری در ایران، ادامه داد: تابستان سال‌جاری متأثر از پدیده تغییر اقلیم و روند گرمایش جهانی شاهد استقرار موج شدید گرما در نقاط مختلف کشور بودیم که براساس همین مخاطره در مردادماه سال‌جاری و تنها در تهران ۱۱ بار دمای بالای ۴۰ درجه به ثبت رسید که در تاریخ بی‌سابقه بوده است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، با تأکید بر بی‌سابقه بودن گرمای هوا در نقاط مختلف کشور در تابستان سال‌جاری، خاطرنشان کرد: براساس داده‌های سازمان‌های بین‌المللی هواشناسی نیز ماه جاری میلادی گرم‌‌ترین ماه تاریخ اعلام شد و استقرار گنبد حرارتی در منطقه غرب آسیا و به‌ویژه ایران، افزایش دمای هوا در مناطق مختلف کشور را تشدید کرد. نامی؛ گفت: همین موضوع باعث شد تا به‌صورت پیوسته تعداد قابل‌توجهی از شهرهای ایران در لیست گرم‌‌ترین شهرهای جهان در تابستان سال‌جاری قرار گیرند و به‌طور نمونه در پانزدهم ماه آگوست سه شهر طبس، امیدیه و دزفول ایران به‌عنوان گرم‌‌ترین شهرهای جهان معرفی شدند و این سه شهر در کنار سه شهر دیگر زابل، اهواز و آبادان در لیست ۱۵ شهر گرم جهان قرار گرفتند که اثبات می‌کند شدت افزایش دما در ایران تا چه میزان بالا و مخاطره‌آمیز بوده است. معاون وزیر کشور، درخصوص تأثیر منفی افزایش دما بر کیفیت زندگی هم‌وطنان در حوزه‌های مختلف، ادامه داد: افزایش شدید دما در سال‌جاری در حوزه‌های مختلف برای کشور مشکلات فراوانی را ایجاد کرد که از جمله آن می‌توان به تهدید سلامت و افزایش بسیار زیاد مراجعات مردمی به بیمارستان‌‌ها به‌ویژه در مناطق گرمسیری به دلیل گرمازدگی و افزون بر آن افزایش تعداد و دامنه آتش‌سوزی‌‌ها در جنگل‌‌ها و مراتع کشور اشاره کرد. نامی؛ سه عامل افزایش بیشینه و نیز کمینه دمای هوا که به‌اصطلاح به آن نزدیک‌ شدن دمای شب و روز گفته می‌شود، پایداری گرمای شب و روز و استمرار آن در ماه مرداد را از علل مؤثر بالارفتن مصرف آب و انرژی برق عنوان کرد. وی خاطرنشان کرد: حوزه آب و انرژی به‌ویژه انرژی برق یکی از مهم‌‌ترین حوزه‌هایی بود که در تابستان سال‌جاری و به دنبال افزایش شدید دما دچار چالش‌های جدی شد و جدا از بالارفتن میزان مصرف آب و انرژی، به‌واسطه همین مخاطره محیطی ضریب حوادث نیروگاهی و توزیع و فوق توزیع برق کشور به‌شدت افزایش یافت. نامی؛ افزود: به‌واسطه افزایش شدید دمای هوا تأمین آب به‌ویژه مدیریت ذخایر سد‌ها نیز با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شد که البته مدیریت مطلوب وزارت نیرو از بروز هرگونه تنش در این حوزه جلوگیری کرد.

تأمین برق پایدار با وجود افزایش شمار حوادث در شبکه سراسری

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، با ابراز رضایت از عملکرد صنعت آب و برق در مدیریت وضعیت فوق‌العاده پیش‌آمده و حفظ پایداری شبکه سراسری برق، ادامه داد: افزایش شمار حوادث در شبکه سراسری برق و از سوی دیگر افزایش شدید تقاضای مصرف برق به‌ویژه در بخش خانگی، تأمین برق پایدار در کشور را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرد، اما همکاران صنعت برق با به‌کارگیری آخرین فناوری‌‌ها و اقدام‌های مهندسی عملکرد بسیار خوبی در مدیریت بحران موجود داشتند. معاون وزیر کشور، با بیان اینکه از جمله اقدام‌های خوب‌صورت گرفته در سال‌های گذشته برای مدیریت تأمین انرژی برق در فصل گرم سال توسعه انرژی‌های پاک است، ادامه داد: لازم است در سال‌های آینده نیز اقدام‌های گسترده‌ای برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر صورت پذیرد تا از تهدید گرمایش جهانی که بدون شک در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت، فرصت‌های مناسبی برای توسعه کشور در حوزه انرژی برق ایجاد شود. وی با تأکید بر ضرورت افزایش بهره‌وری در حوزه مصرف و مدیریت مصرف انرژی، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته اتفاق‌های خوبی در حوزه افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت انرژی برق مانند توسعه استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، تولید کولرهای آبی BLDC و طرح‌های تشویقی باهدف صرفه‌جویی در مصرف برق آغاز شد که نیاز است در سال‌های آینده ادامه پیدا کند. نامی؛ افزود: باتوجه‌به اینکه پدیده تغییر اقلیم و روند گرمایش جهانی در سال‌های آینده تشدید خواهد شد، لازم است مردم و مسئولان در کنار یکدیگر با انجام اقداماتی مانند جلوگیری از تخریب محیط‌زیست، توسعه فضای سبز، ارتقای راندمان مصرف انرژی، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و نظایر آن از تشدید روند گرمایش جهانی در ایران جلوگیری کنند.