ناترازی بنزین یکی از چالشهای اقتصادی و اجتماعی مهمی است که کشور با آن مواجه شده است. تا همین دو سال پیش، ایران بهعنوان یکی از صادرکنندگان بنزین در منطقه شناخته میشد، اما اکنون به واردکننده این سوخت استراتژیک تبدیل شده است. به گزارش مهر، این تغییر، کشور را مجبور به واردات سالانه سه میلیارد […]
ناترازی بنزین یکی از چالشهای اقتصادی و اجتماعی مهمی است که کشور با آن مواجه شده است. تا همین دو سال پیش، ایران بهعنوان یکی از صادرکنندگان بنزین در منطقه شناخته میشد، اما اکنون به واردکننده این سوخت استراتژیک تبدیل شده است. به گزارش مهر، این تغییر، کشور را مجبور به واردات سالانه سه میلیارد دلار بنزین کرده است، رقمی که با افزایش تعداد خودروها در کشور و ثابت ماندن قیمت بنزین، روبه افزایش است. در شرایط تورمی فعلی، قیمت ثابت بنزین موجب شده است که این کالای مهم به تدریج ارزش خود را از دست بدهد و به یک کالای بیارزش تبدیل شود. راهکاری که دولتها تا کنون برای مدیریت مصرف بنزین ارائه کردهاند، افزایش قیمت آن بوده است. اما این راه حل نهتنها پایدار نیست، بلکه به یک چرخه مداوم از افزایش قیمتها منجر شده است که میتواند پیامدهای امنیتی و اجتماعی نیز به همراه داشته باشد. با توجه به این مشکلات، یافتن راهحلهای پایدار و عادلانه برای مدیریت مصرف و تخصیص سهمیه بنزین ضروری است. این امر مستلزم استفاده از فناوریهای نوین و رویکردهای هوشمندانه است که نهتنها عدالت اجتماعی را ارتقاء میدهند، بلکه به حفظ منابع و کاهش وابستگی به واردات نیز کمک میکنند. در این ارتباط زینب قیصری؛ رئیس فراکسیون امنیت انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به موضوع ناترازی بنزین، گفت: برای حل مشکل ناترازی بنزین، باید به جای روشهای سنتی و ساده که در حالحاضر وجود دارد، به دنبال راهکارهای هوشمندانه و عادلانه باشیم. تخصیص سهمیه بنزین براساس مالکیت خودرو یک رویکرد ساده و نامنصفانه است، چرا که این روش نادیده میگیرد که بسیاری از خانوارها خودرو ندارند و برخی از افراد ممکن است چندین خودرو داشته باشند. این وضعیت به شکلی ناعادلانه به افرادی که خودروهای بیشتری دارند، یارانه بیشتری تخصیص میدهد و مصرف بیشتر بنزین به معنای دریافت یارانه بیشتر است، که این خود مشوقی برای افزایش مصرف به جای کاهش آن است. قیصری؛ اظهار کرد: یکی از راهکارهای پیشنهادی، تخصیص بنزین به افراد به جای خودروها است. این روش با توجه به تعداد نفرات خانوارها، بنزین را توزیع میکند و در نتیجه توزیع عادلانهتری را ارائه میدهد. طرح بنزین به نفر طرحی مهم است ولی باید از هوشمندسازی نیز در کنار آن بهره برد. وی ادامه داد: در عصر هوشمندی، میتوان با استفاده از فناوری و دادههای بزرگ، تخصیص بنزین را به صورت هوشمندانهتری انجام داد؛ برای مثال، زیرساختهای حملونقل عمومی و شیوههای مختلف رفت و آمد در شهرهای مختلف میتواند مدنظر قرار گیرد. قیصری؛ خاطرنشان کرد: راهکارهای هوشمند میتوانند شامل تحلیل الگوهای رفت و آمد، استفاده از سامانههای حملونقل عمومی و بهینهسازی مصرف سوخت براساس نیازهای واقعی افراد باشد. بدینترتیب، میتوان بهگونهای بنزین را تخصیص داد که هم عدالت اجتماعی رعایت شود و هم از منابع بهینهتر استفاده گردد. وی گفت: ناترازی بنزین به یکی از چالشهای مهم اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است که نیازمند راهکارهای هوشمندانه و عادلانه برای مدیریت و تخصیص منابع است. راهکارهای سنتی مانند تخصیص بنزین به خودروها نهتنها باعث افزایش نابرابری میشوند، بلکه موجب هدررفت منابع و تشویق به مصرف بیرویه نیز میگردند. برای دستیابی به عدالت در این حوزه، باید به سمت بنزین به نفر با رویکرد هوشمند برویم.
گروه انرژی -کارشناسان برای حل ناترازی بنزین راهکارهای مختلفی را همچون احداث پالایشگاههای جدید و مقیاس کوچک، افزایش ظرفیت پالایشگاههای فعلی، حذف خودروهای فرسوده، واردات خودروهای کممصرف و برقی، تنوعبخشی سبد سوختی کشور با استفاده از ظرفیت الپیجی و سیانجی، افزایش پلکانی قیمت، اختصاص بنزین به کدملی و… را پیشنهاد میدهند. همچنین کارشناسان معتقدند اگرچه […]
یک کارشناس انرژی، گفت: هماکنون وضعیت مصرف بنزین مناسب نیست و برای حل ناترازی بنزین باید شیوه سهمیهبندی تغییر کند. به گزارش مهر، علی قنبری؛ با اشاره به اینکه همه مردم و نهتنها کسانی که خودرو دارند، باید از نعمت بنزین بهرهمند شوند، اظهار کرد: بنزین مسئله مهم و تأثیرگذاری بر زندگی آحاد مردم است […]
دیدگاه بسته شده است.