وزیر راه‌وشهرسازی

هیچ‌کدام از شرکت‌های هواپیمایی زیان‌ده نیستند

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌‌ها در خرید هواپیما بهتر از دولت عمل می‌کنند، گفت: هیچکدام از ایرلاین‌های داخلی زیان‌ده نیستند و میزان سود هر کدام از آن‌‌ها متفاوت است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در مراسم امضای تفاهم‌نامه مابین شرکت فرودگاه‌ها و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در صنعت فرودگاهی و […]

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌‌ها در خرید هواپیما بهتر از دولت عمل می‌کنند، گفت: هیچکدام از ایرلاین‌های داخلی زیان‌ده نیستند و میزان سود هر کدام از آن‌‌ها متفاوت است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در مراسم امضای تفاهم‌نامه مابین شرکت فرودگاه‌ها و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در صنعت فرودگاهی و رونمایی از اطلس سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و سند جامع هوشمندسازی فرودگاه‌های ایران، با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌های منعقدشده جهت‌گیری متفاوتی را در صنعت هوایی به دنبال دارد، افزود: همواره تأکید کرده‌ایم که فرودگاه‌های کشور باید واگذار شود و تصدی‌گری دولتی درست نیست. وی با تأکید بر اینکه حضور بخش‌خصوصی باعث ارتقای کیفیت در بخش خدمات فرودگاهی می‌شود، ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی باید وارد سرمایه‌گذاری در بخش فرودگاهی شوند چرا که باعث سوددهی شده و برای آن‌‌ها جذابیت بیشتری را به دنبال دارد. البته باید به سمت توسعه فرودگاه‌های جدید و موجود حرکت کنیم و از سوی دیگر الزام بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین و هوشمند ضروری است. بذرپاش؛ با تأکید بر اینکه مردم و مسافران از ما انتظار ارتقای خدمات را دارند، یادآوری کرد: هیچکدام از ایرلاین‌های داخلی زیان‌ده نیستند و میزان سود هر کدام از آن‌‌ها متفاوت است. وزیر راه‌وشهرسازی، تصریح کرد: به جای اینکه دولت پیگیر واردات ناوگان هوایی باشد، ایرلاین‌‌‌ها می‌توانند در عرصه واردات هواپیما حضور داشته باشند چراکه ایرلاین‌‌ها روش‌های ورود و خرید هواپیما را بهتر از دولت بلد و عمل می‌کنند. البته همزمان با تأمین ناوگان و ارتقای آن، باید زیرساخت‌‌ها در فرودگاه و خدمات نیز ارتقاء یابد. وی با تأکید بر اینکه باید به سمت فرودگاه‌های نسل ۳و۴ حرکت کنیم، اظهار داشت: با اطلس سرمایه‌گذاری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران قابلیت ارتقاء و اصلاح دارد.  وزیر راه‌وشهرسازی، تأکید کرد: در کاهش محدودیت‌های پروازی با نیروهای مسلح به توافقات خوبی دست یافتیم و نیاز به تداوم این پیگیری‌‌‌ها وجود دارد زیرا آسمان ایران جذابیت بالایی برای پروازهای عبوری دارد.

اینترنتاشیاء به‌زودی در فرودگاه‌های کشور راه‌اندازی می‌شود

در ادامه، رضا نخجوانی؛ مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، با اشاره به امضای قرارداد سامانه یکپارچه فروش فرودگاهی (سیف) و راه‌اندازی اینترنت‌اشیاء در فرودگاه‌های کشور در آینده نزدیک، گفت: مطالعات صورت گرفته شده در نهایت منتهی به تنظیم دو سند اطلس سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و سند جامع هوشمندسازی فرودگاه‌های ایران شد. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، تصریح کرد: سودآوری فرودگاه‌ها برای سرمایه‌گذاران در اولویت است و بخش‌خصوصی می‌تواند برنامه‌های اقتصادی خود را با میزان سرمایه و سود حاصل آن تطبیق دهد. وی در ادامه، گفت: در فرودگاه‌های نسل ۳و۴ مردم از راه دور به خدمات از جمله خرید بلیت، شماره صندلی، پارکینگ و… دسترسی دارند. لازمه این خدمات اینترنت‌اشیاء است که به‌زودی قرارداد آن امضاء می‌شود. همچنین زیرساخت مالی نیز با همکاری یک شرکت مشخص شده است. نخجوانی؛ در ادامه، ‌گفت: رابطه موجر و مستأجر کنونی در فرودگاه‌ها به رابطه مشارکتی تبدیل خواهد شد. وی در پایان، گفت: اسنادامضا شده این تفاهم‌نامه در مرحله بعدی پس از تکمیل مذاکرات تجاری به قرارداد تجاری و اجرایی تبدیل خواهد شد.

ایجاد ۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۸۰ همت در شرکت فرودگاه‌ها

در پایان، علی عبدی؛ معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، گفت: اطلس سرمایه‌گذاری فرودگاه‌ها با تلاش و همت دو ساله همکاران در مجموعه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تهیه شده که در آن ۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۸۰ همت تعریف شده و فرودگاه‌ها به‌عنوان بستر امن و سودآور معرفی می‌شود. وی افزود: پیش‌بینی شده ظرف مدت کوتاهی ۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری با سرعت بالایی بین اصحاب صنعت و اتاق‌های بازرگانی مورد استقبال قرار گیرد و به بیش از دو برابر افزایش یابد. معاون شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، با اشاره به سند جامع هوشمندسازی فرودگاهی ایران، بیان کرد: درخصوص ارتقای خدمات ارائه شده در فرودگاه‌ها، باید از نسل۲ به سمت نسل۴ حرکت کنیم و مردم بدون نیاز به حضور فیزیکی از خدمات هوشمند بهره‌مند شوند. وی افزود: سند جامع هوشمندسازی فرودگاهی ایران حاصل مطالعه بیش از ۲۴۰ سند بین‌المللی و فرودگاه‌های برتر جهان است که امروز رونمایی می‌شود. عبدی؛ با اشاره به امضاء ۲۶ تفاهم‌نامه مشارکت در فرودگاه‌های کشور به ارزش بیش از ۱۸ همت نیز، گفت: اگر همین میزان مشارکت تأمین شود، میزان درآمدهای غیرهوانوردی کشور افزایش می‌یابد؛ به‌عنوان مثال نسبت درآمد هوانوردی به غیر هوانوردی فرودگاه استانبول ۵۰-۵۰ است، در حالی که کمتر از هفت درصد درآمدهای فرودگاهی کشور از محل منابع غیرهوانوردی تأمین می‌شود.