ترامپ درصدد ایجاد منطقه امن در سوریه است

    دونالد ترامپ به پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا دستور ارایه طرحی برای ایجاد یک منطقه امن برای آوارگان در سوریه را می‌دهد؛ اقدامی که می‌تواند تشدید دخالت نظامی آمریکا در جنگ داخلی سوریه را موجب شود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، گفته شده پیش‌نویس این دستور اجرایی تنها منتظر امضای […]

    دونالد ترامپ به پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا دستور ارایه طرحی برای ایجاد یک منطقه امن برای آوارگان در سوریه را می‌دهد؛ اقدامی که می‌تواند تشدید دخالت نظامی آمریکا در جنگ داخلی سوریه را موجب شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، گفته شده پیش‌نویس این دستور اجرایی تنها منتظر امضای ترامپ است و نشان می‌دهد که دولت جدید آمریکا در حال تدارک برای برداشتن گام‌هایی خلاف جهت دولت اوباما در سوریه است. دولت اوباما طی این سال‌ها سعی کرد از دخالت مستقیم نظامی در سوریه خودداری کند.

در پیش‌نویس این دستور آمده است: وزارت خارجه آمریکا همگام با وزارت دفاع ظرف ۹۰ روز از تاریخ صدور این فرمان فرصت دارند طرحی را برای ایجاد مناطق امن در سوریه و مناطق اطراف آن تدارک ببینند تا سوری‌های آواره بتوانند تا زمان حل و فصل قاطعانه و کامل بحران کشورشان در آن بمانند.

در صورت اجرایی شدن این فرمان دخالت نظامی آمریکا در سوریه شکل می‌گیرد و دیدگاه‌های احتیاطی دولت اوباما به‌طورکل زیرپا گذاشته می‌شود. اگر ترامپ بخواهد برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع اقدام کند لازم است که حملات هوایی آمریکا و نیروهای ائتلاف در سوریه تشدید شود و همچنین لازم است که نیروهای زمینی برای حفاظت از غیرنظامیان در مناطق امن وارد عمل شوند.

با این حال هنوز جزییات زیادی از این منطقه از اندازه، محدوده جغرافیایی و نحوه شکل‌گیری آن اعلام نشده است. در حال حاضر کشورهایی نظیر اردن، ترکیه و دیگر کشورهای همسایه میزبان تعداد زیادی از آوارگان سوری هستند. دولت ترکیه مدت‌‌ها بود دولت اوباما را برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در مرزهایش با سوریه تحت فشار گذاشته بود.

این پیش‌نویس امکان ایجاد اینگونه پناهگاه‌های امن در کشورهای همسایه را بیش‌تر می‌کند اما جزییات آن معلوم نیست.

مقامات نظامی آمریکا مدت‌‌ها پیش هشدار دادند که ایجاد منطقه پرواز ممنوع در خاک سوریه نیازمند منابع بسیار زیاد برای جنگ با داعش می‌باشد و همچنین تضمین این‌که داعشی‌‌ها نتوانند به این مناطق نفوذ کنند بسیار سخت است.

یکی دیگر از بزرگ‌ترین سؤال‌‌ها چگونگی اجتناب از مقابله با نیروهای روسی در سوریه می‌باشد.

آمریکا برای ایجاد منطقه امن در سوریه با ما مشورت نکرده است

سخنگوی کرملین نیز اعلام‌کرد دولت جدید آمریکا باید معنا و شرایط ایجاد یک منطقه امن در سوریه را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیش از این دونالد ترامپ، رییس‌جمهور جدید آمریکا اعلام کرده بود که قصد دارد به منظور کنترل بحران سوریه و شهروندان آن در این کشور یک منطقه امن ایجاد کند.

در واکنش به این اظهارات دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در جمع خبرنگاران گفت: شرکای آمریکایی ما در این خصوص با روسیه مشورت نکردند و این یک تصمیم خودمختار بوده است.

پسکوف ادامه داد: مسأله مهم این است که شرایط برای پناهجویان بدتر از اکنون نشود. به همین دلیل باید تمام نتایج احتمالی در خصوص ایجاد منطقه امن مورد بررسی قرار بگیرد.

امیدواری لاوروف به بهتر شدن شرایط برای حل بحران سوریه

وزیر امور خارجه روسیه معتقد است افق‌‌ها برای حل بحران سوریه در شرایط کنونی بهتر از گذشته است.

به گزارش سایت خبری الحدث‌نیوز، از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه عنوان داشت: افق‌های حل بحران سوریه بعد از نشست آستانه بهتر شده است.

وی در ادامه تأکید کرد: در خصوص اقدامات آتی باید بگویم که ما باید اقدامات عملی انجام دهیم.

از سوی دیگر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه عنوان داشت: هدف از ارایه پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه از سوی روسیه تشویق برای آغاز مذاکرات در خصوص این مسأله است.

وی در ادامه افزود: طبیعتاً هیچ اجباری در این خصوص وجود ندارد و اینها مجموعه‌ای از ایده‌های متنوع است و طرح آن می‌تواند آغاز گفت‌وگو‌ها باشد. ما این پیش‌نویس را ارایه دادیم تا در دست آنها به جای سلاح پیش‌نویس قانون اساسی باشد. این خود سوری‌ها هستند که در خصوص حکومت مرکزی یا نظام کن فدرالی تصمیم می‌گیرند.