واریز ۱۰ همت نقدینگی به صندوق توسعه بازارسرمایه در انتظار بانک‌مرکزی

گروه بازارسرمایه ـ نزول‌های مداوم بورس، شاخص کل را به زیر دومیلیون واحد رساند؛ در چنین شرایطی سازمان بورس از وزارت اقتصاد خواست یک خط اعتباری دست‌کم ۵۰ هزار میلیاردی برای بورس در نظر گرفته شود، این خبر باعث شد تا طی چند روز گذشته شاخص بورس روبه رشد باشد. حالا مدیر نظارت بر بورس‌های […]

گروه بازارسرمایه ـ نزول‌های مداوم بورس، شاخص کل را به زیر دومیلیون واحد رساند؛ در چنین شرایطی سازمان بورس از وزارت اقتصاد خواست یک خط اعتباری دست‌کم ۵۰ هزار میلیاردی برای بورس در نظر گرفته شود، این خبر باعث شد تا طی چند روز گذشته شاخص بورس روبه رشد باشد. حالا مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: مکاتبات اداری و فرآیندهای قانونی برای تزریق ۱۰ همت نقدینگی به صندوق توسعه بازارسرمایه انجام شده و اکنون در انتظار تأیید نهایی بانک‌مرکزی برای انجام این واریزی هستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سنا، قادر معصومی‌خانقاه؛ از آخرین جزییات واریزی ۱۰ همتی از سوی بانک‌مرکزی به صندوق توسعه بازارسرمایه خبر داد و گفت: در چند روز گذشته، مدیران و معاونان سازمان بورس جلساتی را با مدیران بانک‌مرکزی برای حمایت از بازارسرمایه برگزار کردند. او اعلام کرد: همچنین طبق جمع‌بندی انجام شده در جلسه شورای‌عالی بورس، مکاتبات اداری و فرآیندهای قانونی برای واریز ۱۰ همت نقدینگی به صندوق توسعه بازارسرمایه انجام شده و اکنون در انتظار تأیید نهایی بانک‌مرکزی برای انجام این واریزی‌‌ها هستیم. معصومی‌خانقاه؛ تأکید کرد: امیدواریم به‌زودی مسائل اداری و مقرراتی رفع و مجوز واریز از طرف بانک‌مرکزی صادر شود. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، در پایان گفت: در این زمینه پیگیری‌های لازم از سوی سازمان بورس، صندوق توسعه بازارسرمایه و سایر ارکان و نهاد‌ها انجام شده و اکنون در انتظار جمع‌بندی بانک‌مرکزی برای ابلاغ مجوز و واریز این مبالغ هستیم.

چهارمین روز سبز برای بورس

بازارسرمایه دیروز (دوشنبه) نیز همانند سه روز گذشته رشد داشت و شاخص کل با افزایش ۷۴۸۴ واحد به رقم دومیلیون و ۳۸ هزار واحد رسید. بازار بورس که همزمان با معرفی کابینه دولت چهاردهم به مجلس و کاهش ریسک‌های سیستماتیک با رشد مواجه شده، دیروز نیز سبزپوش شد. این در حالی است که در چهار هفته قبل از آن بورس روند منفی به خود گرفته بود. سومین روز هفته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افزایش ۰٫۳۷ درصد ۷۴۸۴ واحد رشد کرد و به رقم دو میلیون و ۳۸ هزار و ۴۲ واحد رسید. دیروز ۱۶۵ سهم مثبت و ۱۶۳ سهم منفی شدند که از تعادل بازار سهام حکایت دارد. شاخص هم‌وزن نیز ۷۵۱ واحد افزایش داشت و به ۶۳۹ هزار و ۵۸۲ واحد رسید. تعداد معاملات ۲۰۰ هزار فقره و ارزش آن ۴۹۷۴ میلیارد تومان بود. فولاد و شستا بیش‌ترین تأثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند اما فملی اثر منفی ایجاد کرد. از نمادهای پرتراکنش نیز می‌توان به ذوب، فولاد و شستا اشاره کرد. فرابورس ایران نیز ۱۵ واحد افزایش داشت و به ۲۰ هزار و ۸۰۶ واحد رسید. تعداد معاملات فرابورس ۱۰۹ هزار فقره و ارزش آن ۳۹ هزار میلیارد تومان بود. کگهر بیش‌ترین اثر منفی را بر شاخص فرابورس داشت اما فصبا و حسینا تأثیر مثبت ایجاد کردند. خنور، فزر و کرمان نیز از نمادهای پرتراکنش بودند.

۲ طرح برای حمایت از سهامداران حقیقی بازارسرمایه

همچنین در پی نوسانات بورسی و حمایت از سهامداران، معاون شرکت بورس تهران، گفت:‌ در هفته گذشته دو طرح تبعی مطرح شد که یکی طرح تأمین مالی صندوق توسعه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به منظور حمایت از سهامداران خرد و دیگری طرح تبعی متشکل از ناشران برتر بورسی و صندوق تثبیت بود که جامعه هدف آن سهامداران و اشخاص حقیقی حاضر در بازارسرمایه هستند. به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته و در پی بروز نوسانات هیجانی در بازارسرمایه که منجر به ریزش شاخص کل به زیر کانال دو میلیون شد، اخبار از سوی ارکان بازارسرمایه مخابره شد. تصمیمات متخذه در جلسه شورای‌عالی بورس حاکی از اخبار مثبتی از حمایت سازمان بورس، بانک‌مرکزی و صندوق‌های حمایتی از بازارسرمایه منتشر شد. خبر انتشار اوراق تبعی از سوی مدیر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه بازارسرمایه یکی از اقدامات حمایتی پیشنهاد شده برای کمک به بازارسرمایه بود. این صندوق درصدد است برای حمایت از شرایط فعلی بازارسرمایه، اوراق تبعی از نوع تأمین مالی را، به میزان ۵۰۰۰ میلیارد تومان (پنج همت) منتشر و منابع جمع‌آوری شده آن را صرف حمایت از سهامداران خرد کند. به گفته مدیر سرمایه‌گذاری این صندوق، در صورت نیاز، صندوق توسعه بازارسرمایه آمادگی لازم برای انتشار اوراق تبعی، از نوع بیمه سهام، دارد. طرح دوم نیز بیمه سهام در قالب انتشار اوراق اختیار فروش تبعی حمایتی با مشارکت ۳۲ ناشر برتر بورسی و صندوق تثبیت بود که در فضای رسانه‌ای بازارسرمایه منعکس شد. در این رابطه، مهدی زمانی؛ معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران، با اشاره به جزئیات مربوط به این اوراق، گفت: براساس دستورالعمل سازمان بورس، همواره امکان انتشار اوراق تبعی فراهم است. در این دستورالعمل، اوراق اختیار فروش تبعی با دو هدف تأمین مالی و حمایت از سهام، منتشر می‌شود. وی افزود:‌ نکته‌ای که اهمیت دارد این است که موضوع اوراق اختیار فروش تبعی به قصد حمایت از سهم، در شورای‌عالی بورس مطرح شده و به صورتی ارائه شده که براساس آن ۳۲ ناشر برتر بورسی از سهام خود حمایت کنند و به جهت اینکه فشاری به ناشران بورسی وارد نشود، ۵۰ درصد از تعهد متصوره به عهده صندوق تثبیت بازارسرمایه خواهد بود. شایان ذکر است؛ صندوق تثبیت بازارسرمایه، صندوقی حمایتی است که ورودی منابع آن از محل حمایت‌های دولتی از جمله صندوق توسعه ملی و یا خود سازمان بورس است.

نرخ اوراق ۲۰ درصد به صورت سالیانه است

معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران، خاطرنشان کرد: مقرر است که ۳۲ ناشر نام برده یا سهامداران عمده آن‌ها، اقدام به انتشار اوراق تبعی حمایتی کنند و نرخ اوراق حداقل ۲۰ درصد و به صورت سالیانه باشد. حال اگر سر رسید این اوراق بیشتر از یک سال باشد، نرخ اوراق براساس سالانه ۲۰ درصد محاسبه شده و افزایش می‌یابد. زمانی؛ به جامعه هدف این اوراق اشاره کرد و گفت: جامعه هدف این اوراق تنها سهامداران و اشخاص حقیقی هستند و این اوراق به سهامداران حقوقی تعلق نمی‌گیرد و مقرر شده این اوراق، سهامداران با سرمایه حداقل ۱۰۰ میلیون تا حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان را پوشش دهد و براساس آمار موجود، اگر پرتفوی سهامداران را حداقل ۱۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم حدود ۹۵ درصد از سهامداران یک شرکت را پوشش می‌دهد و اگر ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود حدود ۹۹ درصد از سهامداران شرکت‌ها را پوشش می‌دهد.

وثیقه اوراق

وی در رابطه با نوع وثیقه مورد نیاز برای این اوراق، گفت:‌ در حال رایزنی با سازمان بورس هستیم که اگر با تسویه اوراق به صورت نقدی موافقت شود، وثایق اوراق بر فرض این که ۲۰ درصد بازدهی داشته (یا ۲۰ درصد بیمه شود) و ۳۰ درصد افت متصور شویم، نهایتاً ۵۰ درصد باشد و در نهایت ۵۰ درصد از این میزان را صندوق تثبیت متعهد می‌شود. یعنی اگر تعهد و بار مالی اوراق به هر میزانی باشد، به‌ازای ۵۰ درصد از آن را صندوق تثبیت متعهد می‌شود و میزان ۵۰ درصد باقیمانده را ناشران یا سهامداران عمده ناشر موظف به تعهد آن هستند. در روزهای گذشته جلساتی با نمایندگان ۳۲ ناشر بورسی برگزار شد و سازوکار طرح برای آن‌ها تشریح شد. زمانی؛ در پایان به مزیت انتشار اوراق اختیار فروش تبعی از سوی ناشران بورسی اشاره و اظهار کرد: در بحث بیمه سهام، از آنجایی که این موضوع مربوط به ناشر و سهامدار عمده است و خود ناشر از ارزش واقعی سهام خود خبر دارد، این نشان‌دهنده آن است که سهامدار عمده و ناشر سهم به ارزش ذاتی سهام خود اعتقاد داشته و این پیغام را به بازار مخابره می‌کنند که سهامداران خرد مقاطع نوسانات هیجانی منفی، نگرانی نداشته باشند. خوشبختانه هر زمانی که موضوع بیمه سهام یا اوراق تبعی چه از سوی ناشر و چه صندوق‌های حمایتی مطرح شده، یک سیگنال مثبت به بازار منتقل شده و این پیغام را داشته که فضای منفی که در بازارسرمایه وجود دارد یک فضای دائمی و بنیادین نیست و ناشی از برخی تحولات سیاسی و بین‌المللی است و از لحاظ اقتصادی بنیاد اقتصادی نداشته و خود سهامداران عمده حقوقی حاضر به بیمه سهام خود هستند.