بازار راکد تحمل شوک افزایش تعرفه را ندارد

رییس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا بازار راکد تحمل شوک افزایش تعرفه را ندارد حسین میرباقری گفت: گمانه‌زنی‌‌‌ها درباره افزایش تعرفه هنوز تأثیری روی قیمت کاغذ نداشته است. به گزارش ایلنا، با پیشنهاد کارخانه چوپ و کاغذ مازندران به کمیسیون ماده یک افزایش تعرفه واردات کاغذ از ۵ به ۱۰ درصد دوباره به جریان افتاده […]

رییس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا

بازار راکد تحمل شوک افزایش تعرفه را ندارد

حسین میرباقری گفت: گمانه‌زنی‌‌‌ها درباره افزایش تعرفه هنوز تأثیری روی قیمت کاغذ نداشته است.

به گزارش ایلنا، با پیشنهاد کارخانه چوپ و کاغذ مازندران به کمیسیون ماده یک افزایش تعرفه واردات کاغذ از ۵ به ۱۰ درصد دوباره به جریان افتاده است، اما صنوف مصرف‌کننده کاغذ ازجمله صنف چاپ و نشر به شدت با این اتفاق مخالف هستند و می‌گویند افزایش تعرفه موجب گران شدن محصولات خود و ورشکستگی صنایع چاپ و نشر و مطبوعات می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا درباره وضعیت بازار و قیمت کاغذ پس از به جریان افتادن دوباره بحث افزایش تعرفه واردات کاغذ، گفت: قیمت کاغذ در بازار همچنان ثبات قابل‌قبولی دارد. بحث افزایش تعرفه واردات کاغذ هم که هنوز تصویب نشده و به بحث هم گذاشته نشده است. گمانه‌زنی‌‌ها درباره افزایش تعرفه هم هنوز تأثیری روی قیمت کاغذ نداشته است، مگر ساختمان پلاسکو که به دلیل آتش‌سوزی فروریخت قیمت پوشاک به این سرعت بالا رفت.

حسین میرباقری ادامه‌داد: خوشبختانه قیمت کاغذ در بازار ثابت است و حتی تا حدودی کاهش قیمتی جزیی نیز داشته‌ایم. در حال حاضر قیمت کاغذ از بندی ۷۵_۷۴ تومان به ۷۲/۵_۷۲ تومان رسیده و مهم است که همین آرامش و ثبات در بازار کاغذ حفظ شود. بازار و اقتصاد ما آنقدر دچار رکود هست که شوک ناشی از افزایش تعرفه واقعاً مشکل‌ساز خواهد بود.

رییس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا سپس در توضیح موضع این اتحادیه در قبال بحث افزایش تعرفه واردات کاغذ، یادآور شد: از دید همه ما هم حمایت از کالای ایرانی باید انجام شود و اساساً افتخار می‌کنیم که کالایی تولید داخل را خرید و فروش کنیم، اما کالایی که از لحاظ کیفیت و همچنین تأمین نیاز بازار مصرف‌کننده را دچار مشکل نکند. وقتی هنوز نتوانسته‌ایم استاندارد‌های کیفیت تولید کاغذ را در نوع داخلی آن محقق کنیم و میزان تولید کاغذ ما هم به هیچ‌وجه پاسخگوی نیاز کشور نیست صحبت از بالا بردن تعرفه واردات کاغذ منطقی و معقول به نظر نمی‌رسد.

میرباقری در پایان تأکید کرد: با بالا رفتن تعرفه قیمت کاغذ، صنایع چاپ، نشر، مطبوعات و بسته‌بندی که بسیاری از تولیدات دیگر اعم از موادغذایی و دارویی هم به آن وابسته هستند دچار شوک قیمت و تورم می‌شوند.

 

کمیسیون ماده یک اتاق بازرگانی که قرار بود صبح روز سه‌شنبه، ۵ بهمن‌ماه، تشکیل و درباره افزایش تعرفه واردات کاغذ از ۵ به ۱۰ درصد تصمیم‌گیری کند اما این جلسه به دلایلی برگزار نشد و به تعویق افتاده است.