نادیده گرفتن اهلیت در مزایدات واگذاری سازمان خصوصی‌سازی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نادیده گرفتن اهلیت در مزایدات واگذاری سازمان خصوصی‌سازی صفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی گفت: پالایشگاه کرمانشاه را با قیمت بسیار پایین به فردی فروخته‌اند که اساساً فاقد صلاحیت‌های قانونی است. به گزارش مناقصه‌مزایده احمد صفری با بیان این‌که […]

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

نادیده گرفتن اهلیت در مزایدات واگذاری سازمان خصوصی‌سازی

صفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی گفت: پالایشگاه کرمانشاه را با قیمت بسیار پایین به فردی فروخته‌اند که اساساً فاقد صلاحیت‌های قانونی است.

به گزارش مناقصه‌مزایده احمد صفری با بیان این‌که دومین پالایشگاه بزرگ کشور را که دو سال پیش ۱۱۰۰ میلیارد تومان قیمت گذاشته بودند به ۱۸۰میلیاردتومان فروخته‌اند، اظهار کرد: پالایشگاه بزرگ کرمانشاه که دومین پالایشگاه کشور بعد از پالایشگاه آبادان است در سال ۹۳ به نرخ ۱۱۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد ولی پس از این‌که مدیرعامل پالایشگاه تغییر کرد به ناگهان اعلام کردند که این پالایشگاه زیان‌ده است و ارزشش پایین‌تر از این قیمت است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس سپس با انتقاد از روند واگذاری پالایشگاه این شهر به افراد فاقد صلاحیت افزود: اخیراً این پالایشگاه را با قیمت بسیار پایین به فردی فروخته‌اند که اساساً فاقد صلاحیت‌های قانونی است.

وی با بیان این‌که یکی از شرایط قانونی برای خرید شرکت‌های دولتی داشتن اهلیت مدیریتی است، افزود: پالایشگاه کرمانشاه را به فردی واگذار کرده‌اند که سال گذشته شرکت «شیر پاستوریزه بیستون» را خریده است! که البته در پرداخت اقساط این شرکت هم درمانده است و فقط قسط اول خریدش را داده و دو قسط دیگر عقب افتاده است. اما سؤال بنده از مسؤولان سازمان خصوصی‌سازی این است که مگر یکی از شرایط واگذاری، داشتن اهلیت مدیریتی نبوده است پس بر چه اساسی دومین پالایشگاه بزرگ کشور را به فردی که در شیر و لبنیات کار می‌کند واگذار کرده‌اید؟ اساساً شیر چه نسبتی با پالایشگاه دارد؟

صفری در ادامه با انتقاد از مزایده واگذاری این پالایشگاه گفت: چرا باید مزایده پالایشگاه کرمانشاه که۹۰ هکتار زمین دارد و ۱۳هزار قلم جنس هم در انبارش موجود است بین دو نفری برگزار شود که هردو شریک هم هستند و دارای منافع مشترکی می‌باشند.

وی همچنین با اشاره به قیمت بسیار پایین این واگذاری گفت: با وجودی که این پالایشگاه در سال۹۳ حدود۱۱۰۰ میلیارد تومان قیمتگذاری شده بود اما در جریان واگذاری اخیر، قیمت کلی آن را ۱۸۰میلیارد تومان اعلام کردند که البته در ابتدا فقط ۱۰درصد این رقم یعنی ۱۸میلیاردش را سازمان خصوصی‌سازی گرفته و مابقی را قرار شده پس از دو سال تنفس به صورت اقساط دریافت کنند. به عبارتی پالایشگاهی را که۱۱۰۰میلیارد تومان ارزش داشته به ۱۸میلیارد تومان فروخته‌اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین با بیان این‌که سال گذشته طبق دستور جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، واگذاری پالایشگاه کرمانشاه از لیست خصوصی‌سازی حذف شده بود افزود: متأسفانه اخیراً دوباره نام این پالایشگاه را در لیست قرارداده و به قیمت پایین فروختند.

 

نماینده کرمانشاه در مجلس با بیان این‌که زمین این پالایشگاه متعلق به اوقاف است و باید برای واگذاری آن از اوقاف مجوز می‌گرفتند، گفت: تاکنون چنین مجوزی دریافت نشده و برای خرید اعیانی پالایشگاه هیچ اقدام قانونی صورت نگرفته است.