آیا قطعه‌سازان داخلی توان تأمین نیاز صنعت خودرویی روسیه را دارند؟

گروه خودرو- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور، گفت:‌ بنابر آمار رسمی سازمان توسعه تجارت، صادرات قطعات خودروی تولیدی در صنایع داخلی به کشور روسیه از ۱۳ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۶۶ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت که رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. به گزارش […]

گروه خودرو- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور، گفت:‌ بنابر آمار رسمی سازمان توسعه تجارت، صادرات قطعات خودروی تولیدی در صنایع داخلی به کشور روسیه از ۱۳ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۶۶ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت که رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. به گزارش مناقصه‌مزایده، ابراهیم دوست‌زاده؛ در حاشیه نمایشگاه‌ بین‌المللی قطعات و لوازم‌یدکی خودرو موسوم به اتومبیلیتی مسکو ۲۰۲۴ افزود: این رشد قابل‌توجه پس از نخستین حضور جمعی قطعه‌سازان ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی در سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۲) صورت گرفت. وی ادامه داد: البته این رقم با توجه به ظرفیت صنعت قطعه‌سازی ایران بسیار پایین است اما در عین حال، این رشد صادرات ظرف یک‌سال نشان‌دهنده مفید و اثربخش بودن حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی است. عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور، همچنین گفت: در سه ماه اول ۱۴۰۳ بعد از دو سال حضور در نمایشگاه تخصصی قطعه‌سازان در مسکو، نسبت به سه ماه اول ۱۴۰۲، رشد ۱۰۰درصدی صادرات قطعات خودرو به کشور روسیه را شاهد بودیم. دوست‌زاده؛ با اشاره به اینکه نمایشگاه خودروسازان و قطعه‌سازان به میزبانی روسیه در سال‌های قبل در یک قالب و مکان برگزار می‌شد، گفت:‌ امسال این نمایشگاه‌ها از یکدیگر تفکیک شده است و قطعه‌سازان ایرانی با توجه به نیازهای بازار روسیه در نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۴ حضور یافته‌اند. وی افزود: به واسطه مکاتبات و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی انجمن قطعه‌سازان و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با طرف روسی، لیست شامل ۲۲۰ قلم کالای ضروری و مورد نیاز صنعت خودرو و قطعه‌سازی روسیه را احصا کردیم. عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور، خاطرنشان کرد: با این رویکرد، فرصت خوبی برای قطعه‌سازان ایرانی فراهم شده است و در ادامه این نمایشگاه، حتی دو روز بعد از نمایشگاه نیز، ما جلسات رودررو با شرکت‌های روسی که این لیست اقلام را اعلام نیاز کرده‌اند، خواهیم داشت. وی ادامه داد: امیدواریم امسال با توجه به نیاز صنعت قطعه‌سازی روسیه، شاهد شتاب‌بخشی به روند صادرات قطعات خودرو با سرعت بیشتر باشیم. دوست‌زاده؛ در ادامه با اشاره به آمار اعلامی برخی شرکت‌های خودروساز در حاشیه دوره قبلی نمایشگاه اتومبیلیتی (سال ۱۴۰۲ – ۲۰۲۳) مبنی بر صادرات انبوهی از خودروهای داخلی به روسیه، گفت: به‌عنوان یکی از منتقدان این فرآیند هستم و به دوستان خودروساز هم گفتم که هدف‌گذاری خودروسازان ایرانی برای بازار روسیه باید از استان‌های با سطح اقتصادی بالا فاصله بگیرد و از این منظر، استان‌هایی مثل مسکو و سن‌پترزبورگ گزینه‌های مناسبی برای حضور ما در این بازار نیستند. وی ادامه داد: استان‌هایی در روسیه که مقداری سطح زندگی پایین‌تر است و مردم این مناطق متمایل به استفاده از خودرو‌ها با قیمت‌ها پایین‌تری مانند خودروهای ایرانی هستند و همچنین دیگر کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS)، می‌توانند مقصد مطلوبی برای صادرات خودرو باشند. نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی ۲۰۲۴ مسکو روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ در حالی گشایش یافت که نمایندگان صنعت خودروی ایران برای سومین سال پیاپی با برپایی پاویون اختصاصی به نمایش محصولات جدید خود پرداخته‌اند.