شتاب توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان از طریق واسطه‌های صادراتی

شتاب توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان از طریق واسطه‌های صادراتی مدیرکل دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌‌المللی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: توسعه صادرات محصولات دانش‌‌بنیان با به‌کارگیری واسطه‌های صادراتی شتاب می‌گیرد. به گزارش ایسنا، روح‌ا…استیری اظهار کرد: یکی از دغدغه‌‌های اصلی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در ۳ سال اخیر ایجاد زیرساخت مناسب توسعه صادرات محصولات دانش‌‌بنیان و ورود شرکت‌ها […]

شتاب توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان از طریق واسطه‌های صادراتی

مدیرکل دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان با به‌کارگیری واسطه‌های صادراتی شتاب می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، روح‌ا…استیری اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در ۳ سال اخیر ایجاد زیرساخت مناسب توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان و ورود شرکت‌ها به بازارهای بین‌المللی بوده است.

وی تصریح کرد: شرکت‌ها لازم است پیش‌نیازهای بین‌المللی شدن را از طریق جذب خدمات مشاوره و حمایت‌های مالی کریدور صادرات بدست آورند، چراکه ورود به بازارهای جهانی چارچوب کاملاً متفاوتی را می‌طلبد و رفتار بنگاه‌ها نیاز به تغییرات اساسی در بخش‌های مختلف به‌ویژه کیفی‌سازی محصولات دارد.

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی معاونت علمی در ادامه گفت: با توجه به این‌که عمده شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله شرکت‌های کوچک و متوسط محسوب می‌شوند، بهره‌گیری از واسطه‌های صادراتی و نهادهایی که به نحوی نقش دفاتر بازرگانی خارجی شرکت‌ها در سایر کشور‌‌ها را بازی می‌کنند، پس از فاز توانمندسازی ضروری می‌کند.

وی گفت: این مهم در تمامی کشورهای توسعه یافته سال‌های متمادی مورد استفاده قرار گرفته است. از آن جمله می‌توان به کشور چین و ایجاد پایگاه‌های صادراتی در اقصی نقاط جهان، آمریکا با توسعه شرکت‌های مدیریت صادرات (Export Management Company) و شرکت‌های تجارت صادرات (Export Trading Company)، ژاپن و کره جنوبی با راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ صادراتی و کشورهای اروپایی با استفاده از کارگزاران تجاری برون‌مرزی (Export Business Broker) اشاره کرد.

استیری تصریح کرد: در این راستا طی ۳ سال اخیر و با حمایت‌های مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری چندین واسط صادراتی با استفاده از توان بخش خصوصی ایجاد شده که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با مراجعه به این واسطه‌ها شانس و مسیر ورود خود به بازارهای جهانی را تسهیل و تسریع کنند.

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل معاونت علمی گفت: از جمله خدماتی که واسطه ‌‌ها برای ورود بنگاه‌های دانش بنیان به کشور هدف ارایه می‌دهند شامل مشاوره و رایزنی ثبت شرکت، مشاوره و رایزنی ثبت محصولات و برندها، خدمات تحقیقات بازار و بازاریابی محصولات، یافتن شرکای تجاری و فناوری، هماهنگی برگزاری جلسات Matchmaking، در اختیار گذاشتن امکانات اداری و سایر موارد مشابه است.

 

وی به فهرست واسطه‌های صادراتی که جزییات آنها در پایگاه اینترنتی کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری به آدرس www.tesc.ir موجود است، اشاره کرد و از شرکت‌های دانش‌بنیان خواست تا در صورت نیاز از طریق ارتباط‌گیری مستقیم با واسطه‌های صادراتی از خدمات متنوعی که این شرکت‌ها ارایه می‌دهند، بهره‌مند شوند و نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود از واسطه‌ها را با تماس با دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی معاونت علمی ارایه کنند.