رشد قابل توجه جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایران

در کمیسیون آینده‌ نگاری علم شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد رشد قابل توجه جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایران گزارش مقایسه آمار دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در کشورمان با کشورهای ژاپن، مالزی، ترکیه و برزیل در جلسه ۵۸ کمیسیون و آینده‌ نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شد. براساس […]

در کمیسیون آینده‌ نگاری علم شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

رشد قابل توجه جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایران

گزارش مقایسه آمار دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در کشورمان با کشورهای ژاپن، مالزی، ترکیه و برزیل در جلسه ۵۸ کمیسیون و آینده‌ نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شد. براساس داده‌های این گزارش، تعداد دانشجویان خارجی از سال ۹۰ به بعد رشد قابل توجهی یافته و در سال ۹۳-۹۲ به ۱۱ هزار و ۲۸۸ دانشجو رسیده است.

به گزارش ایسنا، در این جلسه که به ادامه بررسی روند تغییر داده‌ها و شاخص‌های علم، نوآوری و فناوری کشور در بازه زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲ اختصاص داشت، ابتدا درباره برخی نکات مطرح‌شده توسط اعضای کمیسیون در جلسه پیشین در مورد نحوه ارایه شاخص‌ها، چرایی انتخاب بازه ۱۲ ساله برای تهیه گزارش، نحوه جمع‌آوری آمار و اطلاعات، معیار‌‌ها و تعاریف شاخص‌‌‌ها و ارتباط شاخص‌‌‌ها با اسناد و برنامه‌های حوزه علم و فناوری توضیحاتی ارایه شد.

در ادامه جلسه و در جمع‌بندی آمارهای ارایه شده از شاخص‌های منابع انسانی کشور، ضمن اعلام رشد سالانه ۹٫۷ درصدی دانشجویان کشور از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲ میزان و نحوه رشد کمی و کیفی دانشگاه‌های کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در این بخش با اشاره به رشد معقول دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای رشد چشمگیر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، علمی کاربردی و پیام نور نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

در ادامه این گزارش که به مقایسه آمار و شاخص‌های کشورمان با کشورهای ژاپن، مالزی، ترکیه و برزیل اختصاص داشت، پس از ارایه توضیح درباره نحوه تهیه این آمار‌‌ها و اعتبارسنجی آنها از منظر منابع، روند تهیه و میزان استنادپذیری موارد ذیل مورد اشاره قرار گرفت.

براساس داده‌های این گزارش، در سال ۸۵-۱۳۸۴ تعداد دانشجویان خارجی در ایران ۲۱۴۸ دانشجو بوده و این رقم در سال ۸۶ به کمترین میزان خود یعنی ۱۲۳۳ دانشجو رسیده و در نهایت از سال ۹۰ به بعد رشد قابل توجهی یافته و در سال ۹۳-۹۲ به ۱۱ هزار و ۲۸۸ دانشجو رسیده است.

در بخش دیگری از این گزارش و با اشاره به این موضوع که ژاپن در سال ۲۰۱۳، ۱۶۸ هزار دانشجوی خارجی و در سال ۲۰۱۴ نیز ۱۸۴ هزار دانشجوی خارجی جذب کرده است، اعلام شد این کشور برای سال ۲۰۲۰ رقم ۲۸۵ هزار دانشجوی خارجی را هدفگذاری کرده است.

همچنین در این بخش با اشاره به این موضوع که مالزی در سال ۲۰۱۴، پذیرای ۱۳۵ هزار دانشجوی خارجی بوده است، اعلام شد این کشور در این بخش برای سال ۲۰۲۰، جذب ۲۵۰ هزار دانشجوی خارجی را به عنوان هدف خود تعیین کرده است.

همچنین در این گزارش اعلام شد، کشور ترکیه در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۱ به ترتیب ۳۰ هزار و ۷۰ هزار دانشجوی خارجی را پذیرفته است؛ اعلام شد این کشور نیز قصد دارد تا در سال ۲۰۲۰ پذیرای ۱۵۰ هزار دانشجوی خارجی باشد.

 

بر اساس اعلام مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در بخش پایانی این گزارش نیز اعلام شد، کشور آمریکا با پذیرش حدود یک میلیون و ۴۳ هزار دانشجو خارجی در سال ۲۰۱۵، در جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.