استاد دانشگاه صنعتی‌شریف اعلام کرد

قاچاق روزانه ۴۰ میلیون لیتر سوخت از کشور

استاد دانشگاه صنعتی‌شریف، گفت: در حال‌حاضر ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز سوخت از کشور قاچاق می‌شود. هاشم اورعی؛ در گفتگو با ایلنا، درباره راهکارهای عبور از ناترازی بنزین، اظهار داشت: در حال‌حاضر مصرف روزانه بنزین به ۱۲۷ میلیون لیتر و گازوئیل به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. به‌عبارت دیگر هرروز هم […]

استاد دانشگاه صنعتی‌شریف، گفت: در حال‌حاضر ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز سوخت از کشور قاچاق می‌شود. هاشم اورعی؛ در گفتگو با ایلنا، درباره راهکارهای عبور از ناترازی بنزین، اظهار داشت: در حال‌حاضر مصرف روزانه بنزین به ۱۲۷ میلیون لیتر و گازوئیل به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. به‌عبارت دیگر هرروز هم مصرف بنزین و گازوئیل بیشتر می‌شود و از سوی دیگر نمی‌توان انتظار داشت که تولید افزایش قابل‌توجهی داشته باشد، این یعنی هر روز مسئله حادتر می‌شود. وی با بیان اینکه در بودجه امسال پیش‌بینی شده که شش میلیارد دلار برای واردات بنزین کنار بگذاریم، افزود: اگر با این فرمان جلو برویم سه تا چهار سال آینده تمام درآمد نفتی کشور را باید صرف واردات سوخت مایع کنیم و این در حالی است کشوری هستیم که همه چیز به درآمدهای نفتی بستگی دارد، سؤال اینکه اگر قرار باشد همه این درآمد صرف واردات فرآورده‌های نفتی شود، چگونه می‌توانیم بقیه هزینه‌های کشور را تأمین کنیم؟ استاد دانشگاه صنعتی‌شریف، با بیان اینکه ماجرای بنزین در حال تبدیل به یک ابربحران و گره کور است و کاری هم نمی‌توان کرد، گفت: اکنون کنترل میزان مصرف سوخت خودرو‌ها را ر‌ها کرده‌ایم، از یک طرف مرز‌ها را می‌بندیم و اجازه نمی‌دهیم صنعت خودرو مجبور به رقابت با نمونه مشابه خارجی شود و از سوی دیگر دایم هم فراخوان ثبت‌نام خرید خودرو منتشر می‌شود یعنی به همان میزان که خودرو روانه بازار می‌کنیم به همان میزان هم فاصله خودروهای داخل با فناوری‌های روز دنیا بیشتر می‌شود. وی بیان داشت: متوسط مصرف سوخت خودروهای ایران تقریباً دو برابر دنیاست و این قابل قبول نیست، در حالی که اگر فرض کنیم یک‌شبه خودرهای ما استاندارد دنیا شوند مصرف نصف می‌شود. اورعی؛ در ادامه با اشاره به موضوع قاچاق سوخت در کشور، خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر قیمت گازوئیل در افغانستان ۵۱ هزار تومان و در ایران ۳۰۰ تومان است، این رویه یعنی اینکه اجازه می‌دهیم قاچاق ادامه پیدا کند. وی با بیان اینکه در حال‌حاضر ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز سوخت از کشور قاچاق می‌شود، تأکید کرد: ما نباید شرایط را به این شکل ر‌ها کنیم. استاد دانشگاه صنعتی‌شریف، با اشاره به راهکار‌ها برای عبور از وضع موجود، گفت: اگر دولت بنا ندارد بنزین را خصوصی‌سازی کند حداقل اجازه دهد به صورت موازی اشخاص و بخش‌خصوصی وارد شوند و بنزین را با قیمت بالا وارد و با نرخ بالاتر و خدمات بهتر توزیع کنند، چه بسا عده‌ای حاضرند بنزین را با نرخ بالاتر حتی لیتری تا ۱۰ هزار تومان و کیفیت بهتر خریداری کنند، کماینکه اکنون برخی اشخاص از خودورهای سوخترسان سیار بنزین مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند. یعنی بیشتر از قیمت بنزینی که در جایگاه‌های دولتی دریافت می‌کنند حق‌الزحمه پرداخت می‌کنند.  وی اظهار داشت: ما اصرار داریم همه چیز تمام و کمال دست دولت باشد اما اگر دولت کنار برود و قیمت به سمت آزاد شدن برود اوضاع به روال بهبود را طی خواهد کرد. اورعی؛ یادآور شد: نمی‌توانیم صنعت خودروسازی را ر‌ها کنیم و انتظار داشته باشیم مصرف خودبه‌خود کاهش یابد، این روند افزایشی است و بدون شک ماجرای بنزین روز‌به‌روز بدتر می‌شود. وی تأکید کرد: واقعاً باید به سمت این برویم که خودروسازان را مجبور کنیم کیفیت را افزایش دهند و این بدون رقابت با نمونه خارجی غیرممکن است، با این فرمان جلو برویم هر روز معضل بنزین حادتر می‌شود. این کارشناس حوزه انرژی، با بیان اینکه قیمت بنزین ایران با کشورهای همسایه هیچگونه همخوانی ندارد، گفت: باید به اقتصاد آزاد اعتقاد پیدا کنیم و این از بدیهیات است و غیر از این راهی نداریم. وی با بیان اینکه اکنون تمام تمرکز ما روی تولید است که غیرعملی است، تصریح کرد: اکنون بخشی از بنزین را با کاهش کیفیت و بخشی را با توقف تولید دیگر فرآورده‌ها و تولید بیشتر بنزین تأمین می‌کنیم و این اشکال دارد چون درواقع درآمد ارزی را کاهش می‌دهیم، علاوه بر این بیش از سه ماه است که بنزین سوپر در پمپ‌بنزین‌‌ها موجود نیست و این بدان معناست که کیفیت را پایین می‌آوریم. اورعی؛ معتقد است: حتی اگر شرایط هم وجود داشت که تولید را افزایش دهیم باید تمرکز را از تولید به سمت مصرف ببریم تا بتوانیم بنزین را به سمت مسیر درست هدایت کنیم.