توسعه خودروهای هوشمند به برنامه هفتم نرسید

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، گفت: در حوزه خودروهای هوشمند از کشورهای دیگر عقب هستیم. حتی قرار بود در قانون هفتم، بندی مرتبط با توسعه این خودرو‌ها اضافه شود که متأسفانه به نتیجه نرسید. به گزارش مناقصه‌مزایده، سید محمد کرباسی؛ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، در توضیح هوشمند شدن خودرو، گفت: […]

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، گفت: در حوزه خودروهای هوشمند از کشورهای دیگر عقب هستیم. حتی قرار بود در قانون هفتم، بندی مرتبط با توسعه این خودرو‌ها اضافه شود که متأسفانه به نتیجه نرسید. به گزارش مناقصه‌مزایده، سید محمد کرباسی؛ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، در توضیح هوشمند شدن خودرو، گفت: خودرو برای اینکه از حالت عادی به هوشمند برسد شش مرحله را از متصل و خودران تا هوشمند طی می‌کند. هرچه نقش راننده در هدایت خودرو کمتر باشد خودرو به سمت هوشمندی می‌رود که این مهم یکی از فناوری‌های آینده است. کرباسی؛ افزود: ما در این مدت اقداماتی در ارتباط با خودروهای هوشمند داشتیم اما تمرکز ما کمتر بوده است. در معاونت علمی با دو ستاد اقتصاد دیجیتال و ستاد حمل‌ونقل پیشرفته و فضایی برای این مهم در تعامل هستیم. یکسری جلسات نیز با ستادهای همکار در این زمینه برگزار شده اما هنوز این مسیر نیاز به تلاش خیلی بیشتر و قانون‌گذاری خوب دارد. وی در ادامه، گفت: خودروی متصل گام اول برای هوشمند شدن است. باید ابتدا خودرو مثل اینترنت‌اشیاء متصل شود و لوکیشن و اطلاعات لحظه‌ای موتور و نگهداری خودرو و مصرف سوخت در جایی تجمیع شود. کرباسی؛ عنوان کرد: قرار شد در قانون هفتم بندی مرتبط با توسعه خودروی هوشمند اضافه شود که متأسفانه به نتیجه نرسید. در حال‌حاضر بیش از ۱۰ شرکت داریم که در حوزه خودروی متصل حرفی برای گفتن دارند؛ اتفاقاتی هم افتاده اما اگر قرار باشد خودروهای هوشمند به صورت عمومی و فراگیر توسعه پیدا کنند، نیازمند هماهنگی دستگاه‌های متعدد است. البته یکسری ملاحظات محرمانگی و اطلاعات خصوصی هم دارد و در صورت عمومی شدن، مسیر آن خیلی هموار نیست. دبیر ستاد توسعه اتصال‌پذیری و فناوری ارتباطات، خاطرنشان کرد: اپراتور‌ها در حوزه هوشمندسازی، کارهای خوبی را با خودروساز‌ها پیش بردند و پلتفرم‌هایی هم دارند. می‌توانیم از طریق بیمه خودرو گزینه‌ای را قرار دهیم که مثلا اگر راننده، متصل بودن خودرو را بخرد، تخفیف بیمه‌ای می‌گیرد. چون در صورت هوشمندسازی خودرو، بیمه در جریان نحوه رانندگی قرار دارد و می‌تواند امتیاز و تخفیف بیمه‌ای دهد. البته در کنار آن ایجاد اطمینان هم باشد و اپراتور امنیت آن را تعهد بدهد.