دریافت گواهی معاینه فنی وسایل نقلیه از اطراف پایتخت معضلی جدی

گروه خودرو- مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، اعلام کرد که ۷۷ درصد تاکسی‌های تهرانی از مراکز معاینه فنی اقماری، معاینه فنی دریافت می‌کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدمهدی میرزایی‌قمی؛ در مورد آخرین وضعیت مراجعه تاکسی‌های پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۳ هزار دستگاه تاکسی به مراکز معاینه […]

گروه خودرو- مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، اعلام کرد که ۷۷ درصد تاکسی‌های تهرانی از مراکز معاینه فنی اقماری، معاینه فنی دریافت می‌کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدمهدی میرزایی‌قمی؛ در مورد آخرین وضعیت مراجعه تاکسی‌های پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۳ هزار دستگاه تاکسی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند. وی با بیان اینکه از این میان، ۱۶ درصد در آزمون آلایندگی، هشت درصد در آزمون ترمز، ۱۴ درصد در عیوب ظاهری، چهار درصد در کمک فنر، سه درصد دود مشهود آبی(روغن سوزی) و شش درصد در ناهم‌راستایی چرخ‌ها مردود شدند، گفت: در مجموع ۳۴ درصد از خودرو‌ها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند و تعدادی از این خودروهای مردودی نیز تنها دارای چند نقص بودند. میرزایی‌قمی؛ افزود: در حدود ۶۰ هزار تاکسی در شهر تهران فعال هستند که سن بالغ بر ۵۰ درصد آن بالای ۱۰ سال بوده و سالانه بایستی چهار مرتبه و مابقی آن سالانه دومرتبه به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. همچنین با لحاظ تعداد و سن تاکسی‌های پایتخت بایستی حداقل سالانه ۱۸۰ هزار نوبت این خودرو‌ها به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند که با توجه به آمار مراجعات در سال گذشته سهم مراکز معاینه فنی شهر تهران از این تعداد تنها ۱۶ درصد است. وی با بیان اینکه برای کلیه خودروهای تاکسی تهران که شامل خودروهای ون تاکسی نیز می‌باشد در مراکز معاینه فنی شهر تهران شرایط ویژه در نظر گرفته شده و هزینه مراجعه نخست این خودرو‌ها رایگان است، گفت: بنابر اعلام سامانه یکپارچه معاینه فنی کشوری سیمفا، مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران در مقایسه با سایر مراکز کشور به صورت دقیق‌تر و ضابطه‌مندتری نسبت به پایش خودرو‌ها از منظر آلایندگی و ایمنی اقدام می‌کند که ۳۴ درصد از تاکسی‌ها به علت نقص فنی در بار نخست موفق به اخذ معاینه فنی نشدند و این درصد مردودی در مقایسه با سایر مراکز معاینه فنی کشور به صورت معناداری بیشتر است. مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، با بیان اینکه در مراکز اقماری تنها ۲۱ درصد از تاکسی‌های پایتخت به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه نخست نشدند که این اختلاف مردودی به صورت شفاف گویای وضعیت و کیفیت معاینه فنی در اطراف تهران است، گفت: براساس آمار در حدود ۴۲ هزار تاکسی پلاک تهران از ابتدای سال تا پایان ۲۳ مردادماه به مراکز تهران و اطراف آن مراجعه کرده‌اند که سهم مراکز شهر تهران از این تعداد تاکسی پایتخت تنها ۲۳ درصد است و ۷۷ درصد آن به مراکز اقماری مراجعه کرده است. وی تأکید کرد: بدیهی است؛ پیش‌بینی راهکارهای قانونی و ضابطه‌مند جهت الزام مراجعه خودروهای پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران می‌تواند در افزایش اثر بخشی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات به ویژه برای خودروهای پر پیمایش در کلانشهر تهران مؤثر باشد. همچنین میرزایی‌قمی؛ افزود: موتورسیکلت‌‌ها سهم زیادی در آلودگی هوای کلانشهر‌ها دارد، گفت: براساس آمار این وسیله نقلیه در موضوع آلاینده‌های گازی ۲۱٫۳ درصد و در بحث ذرات معلق ۱۰ویک‌دهم درصد نقش دارند. این یعنی موتورسیکلت‌‌ها در بحث آلاینده‌های گازی رتبه دوم و در بحث ذرات معلق رتبه سوم را در آلودگی هوای تهران دارند. وی با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی بروز آلودگی هوا در پایتخت تردد زیاد موتورسیکلت‌هاست، اظهار کرد: متأسفانه تعداد مراجعه موتورسیکلت‌‌ها به مراکز معاینه فنی به‌شدت پایین است. به گفته وی، پارسال کل مراجعات موتورسیکلت‌‌ها برای اخذ معاینه فنی به مراکز ما در تهران در نوبت اول و نوبت دوم ۹۶۰ دستگاه بود. میرزایی‌قمی؛ اضافه کرد: براساس اعلام پلیس راهور، بیش‌ترین تصادفات مرگبار تهران مربوط به موتورسواران است و اگر شهروندان دارای موتورسیکلت به معاینه فنی مراجعه کنند هم در موضوع مشارکت در کاهش آلودگی هوا و هم در کاهش تصادفات نقش مؤثری خواهند داشت. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، با اعلام اینکه موتورهای کاربراتوری بیش‌ترین سهم در انتشار آلایندگی این منابع متحرک را دارند، گفت: با توجه به اینکه بیش‌ترین حجم تردد موتورسیکلت‌‌ها در محدوده بازار تهران است، با همکاری شهرداری منطقه ۱۲ و پلیس راهور تهران بزرگ طرحی تشویقی را پیش بردیم که قرار است یکسری خطوط پرتابل معاینه فنی موتورسیکلت در محدوده بازار مستقر کنیم در حالیکه تاکنون خطوط پرتابل معاینه فنی موتورسیکلت وجود نداشت. وی تأکید کرد: در واقع به جای اعمال قانون و جریمه موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهور به مراکز پرتابل که در همان محدوده حدود ۶۰ متری آن‌ها مستقر است، هدایت می‌شوند. به گفته او، برنامه‌ریزی شده که تا پایان تابستان این طرح تشویقی در این منطقه پیاده‌سازی شود. میرزایی‌قمی؛ درباره آمار خودرو نیز، اظهار کرد: طی سال گذشته حدود یک میلیون و ۶۶۵ هزار دستگاه خودرو در نوبت اول و دوم به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند که از این تعداد ۷۳ درصد آن‌ها موفق به اخذ گواهی معاینه فنی در مراجعه نخست شده و ۲۷ درصد هم مردود شدند. وی ادامه داد: مراکز معاینه فنی شهر تهران ظرفیت پذیرش سالانه سه میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو پلاک تهران را داراست که تنها براساس مراجعات سال گذشته حدود ۳۷ درصد آن‌ها به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند. به گفته این مقام شهری، مراکز معاینه فنی تهران کاملاً مجهز شده و دارای دستگاه‌های به‌روز هستند و براساس تکنولوژی روز دنیا اندازه‌گیری انجام می‌شود و هیچگونه کمبودی در این خصوص وجود ندارد. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران یکی از عواملی کاهش مراجعات به مراکز معاینه فنی شهر تهران را فعالیت مراکز بدون صحت عملکرد در اطراف تهران و فروش معاینه فنی به صورت اینترنتی عنوان کرد. وی افزود: متأسفانه در بعضی از سایت‌های اینترنتی به صورت کاملاً رسمی اقدام به فروش معاینه فنی می‌شود و از آنجایی که هزینه معاینه فنی ۹۲ هزار تومان است برخی با اخذ ۴۰۰ هزار تومان تا چند میلیون اقدام به دریافت معاینه فنی خودرو خود از این طریق می‌کنند. وی ادامه داد: جهت جلوگیری از این فرایند، مکاتبات لازم با دستگاه‌های نظارتی صورت گرفته و امیدواریم که به صورت جدی با این موارد برخورد شود چرا که نیازمند قانون جدی‌تری در این زمینه هستیم و باید نظارت تشدید و برخورد با افراد و عوامل متخلف انجام شود.