در شرایطی که از یک طرف شاهد انباشت تقاضا برای خرید خودرو از سالهای قبل هستیم، اختلاف قیمت فاحشی میان قیمت خودرو کارخانهای و بازار آزاد وجود دارد و مردم را به شرکت در قرعهکشیهای خودرو ترغیب میکند و از طرف دیگر محدودیت عرضه خودرو وجود دارد، این سؤال مطرح میشود که عرضه و فروش […]
در شرایطی که از یک طرف شاهد انباشت تقاضا برای خرید خودرو از سالهای قبل هستیم، اختلاف قیمت فاحشی میان قیمت خودرو کارخانهای و بازار آزاد وجود دارد و مردم را به شرکت در قرعهکشیهای خودرو ترغیب میکند و از طرف دیگر محدودیت عرضه خودرو وجود دارد، این سؤال مطرح میشود که عرضه و فروش خودرو به چه شکل باید باشد؟ به گزارش اقتصادآنلاین، بعد از فروش گسترده خودروهای داخلی در سامانه یکپارچه فروش خودرو در اسفند ۱۴۰۱ و تجربه این روش، اختیار عرضه و فروش خودرو مجدد به خودروسازان واگذار شده است و بر همین اساس هم ایرانخودرو طرح فروش خود را آغاز کرده است. مهلت ثبتنام برای دریافت خودروهای این خودروساز برای سه گروه متقاضیان عادی، طرح جوانی جمعیت و جایگزینی خودروهای فرسوده از ۲۴ مرداد آغاز شده بود که دوم شهریور ماه به پایان رسیده است و قرار است ششم شهریور ماه نتایج مشخص شود. در این دوره از عرضه که صرفاً متقاضیان عادی باید ۲۳۰ میلیون تومان بلوکه و حساب خود را وکالتی میکردند، حدود دوونیم میلیون نفر متقاضی شدهاند و برای دریافت ۱۲۰ هزار دستگاه ثبتنام کردهاند تا میان آنها قرعهکشی انجام شود. با وجود عرضه محدود خودرو نسبت به تعداد متقاضیان و شانس کم برای برنده شدن و همچنین محدودیتهایی مانند بلوکه کردن پول، همچنان شاهد حضور میلیونی افراد و ثبتنام آنها برای خرید خودرو به قیمت کارخانه هستیم. در شرایطی که از یک طرف شاهد انباشت تقاضا برای خرید خودرو از سالهای قبل هستیم و اختلاف قیمت فاحشی میان قیمت خودرو کارخانهای و بازار آزاد وجود دارد و افراد را برای شرکت در قرعهکشی ترغیب میکند و از طرف دیگر محدودیت عرضه از سوی خودروسازان وجود دارد، این سؤال مطرح میشود که عرضه و فروش خودرو به چه شکل باید باشد؟ در همین راستا، رسول سلیمانی؛ کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو، در پاسخ به سؤالاتی در این خصوص اظهارات خود را بیان داشته است.
* سامانه یکپارچه حذف شد و فروش خودروهای داخلی به خودروسازان واگذار شده است، این موضوع را چطور ارزیابی میکنید؟
سلیمانی؛ گفت: روش فروش خودرو تغییر خاصی نکرده، صرفاً از سایت سامانه یکپارچه به سایت خودروساز منتقل شده است. ضمن اینکه دیگر مانند سامانه یکپارچه نوبت برای متقاضی حفظ نمیشود، چون تعداد شرکتکنندهها بیش از دو میلیون نفر و تعداد خودروهای قابل عرضه ۱۲۰ هزار دستگاه است، اصلاً امکان نداشت که دو میلیون نفر در صف تخصیص خودرو بمانند و مجبور شدهاند که محدودیت قائل شوند.
* فروش خودرو به صورت قرعهکشی چه تبعات و معایبی دارد؟
وی گفت: این مدل فروش خودرو مشکلات زیادی به دنبال دارد، اول اینکه نارضایتی اجتماعی ایجاد میکند. دو میلیون نفر را به سرچشمه میبریم و تقریباً همه آنها را تشنه برمیگردانیم. بنابراین، این مدل از بُعد اجتماعی اصلاً خوب نیست. مورد بعدی هم اینکه بلوکه کردن پول یکسری نوسانات اقتصادی ایجاد میکند، مردم را مجبور کردهایم که برای وکالتی کردن حساب مقداری نقدینگی تأمین کنند، آنها برای این کار طلا، دلار و خودرویی که داشتند را فروختهاند و به تبع آن یک رکودی در بازار ایجاد شده است و اگر کسی الان نیاز داشته باشد خودرو بفروشد ممکن است با مشکل مواجه شود. این روش فروش یک مشکل دیگر هم دارد که آن هم ناعدالتی است. ممکن است کسی متقاضی خودرو باشد، اما در لحظه ثبتنام، نقدینگی لازم را برای وکالتی کردن حساب خود نداشته باشد و نتواند در قرعهکشی شرکت کند.
* چرا با وجود شانس کم برای برنده شدن در قرعهکشی خودرو، باز هم تقاضا زیاد است؟
سلیمانی؛ اظهار داشت: اوج فروش خودروی سواری مربوط به سال ۹۶ با نزدیک به یکونیم میلیون دستگاه بود. در آن شرایط که قدرت خرید مردم بالاتر بود این تعداد تقاضا وجود داشت. در شرایط فعلی فقط دو میلیون نفر در طرح ایرانخودرو ثبتنام کردهاند و در ثبتنامهای قبلی رکورد ۱۰ میلیونی هم ثبت شده است؛ بنابراین این مدل فروش خودرو که در آن رانت توزیع میشود باعث تحریک تقاضا میشود. بحث اصلی این است که باید رانت را حذف کنیم. تا زمانی که رانت وجود دارد یک تقاضای غیرمصرفی سنگین برای خرید خودرو تلنبار میشود و این باعث میشود که عملاً مصرفکننده واقعی، به خودرو با قیمت کارخانه دسترسی نداشته باشد. سیاستگذار باید این واقعیت را بپذیرد که مصرفکننده، به خودرو با قیمت کارخانه دسترسی ندارد و باید به سمت حذف رانت برود.
* در شرایطی که از یک طرف تقاضای بالایی برای خودروهای کارخانهای وجود دارد و با هر بار عرضه از سوی خودروسازان، میلیونها نفر متقاضی دریافت خودرو میشوند و از طرف دیگر محدودیت عرضه وجود دارد، فروش خودرو باید به چه شکل باشد؟
وی بیان داشت: مدلی که قبلاً هم تجربه شده است فروش خودرو در بورس کالاست که یک قیمتی میان قیمت کارخانه و بازار کشف میشد و هم مصرفکننده و هم تولیدکننده نفع میبردند. در مدل فروش در بورس کالا اختلاف قیمت کشف شده با بازار کم بود و برای واسطهها صرفه اقتصادی نداشت که فعال شوند. راهحل عبور از این شرایط این است که فروش خودرو در بورس کالا احیا بشود و مدل قرعهکشی که منسوخ شده را کنار بگذاریم. فروش خودرو در بورس کالا معادل حذف قیمتگذاری دستوری است، چون قیمت آنجا کشف میشود، اما نکتهای که وجود دارد این است که فشار سیاسی ندارد، چنانچه قیمتگذاری خودرو دست خود کارخانه باشد، هیئتمدیره هر قیمتی که بگذارد باید به ۱۰ دستگاه نظارتی پاسخگو باشد و احتمالاً همزمان با دو سؤال متناقض مواجه خواهد شد که چرا ارزان قیمتگذاری کردید، سهامداران متضرر شدهاند و این که چرا گران قیمتگذاری کردید مصرفکنندهها متضرر شدهاند. اما با عرضه در بورس کالا چنین مباحثی مطرح نیست و به نظرم در شرایط متلاطم اقتصادی بهترین گزینه احیای بورس کالا است. میتوان از خودروهای با رده بالا قیمتی شروع و به تدریج اجرایی شود. با این روش هم زیان خودروسازان در مدت زمان معقولی رفع میشود و هم مردم به دلیل این که میتوانند با قیمت پایینتر از بازار خودرو بخرند، بهشدت راضیتر خواهند بود. اما خرید خودرو از بورس کالا پیچیدگیهایی دارد و ممکن است مردم عادی موفق به خرید خودرو نشوند. پیچیدگیهای خرید از بورس کالا در حد همین سامانه یکپارچه است، عموم مردم به دلیل حضور در بازارسرمایه و داشتن سهام عدالت عضو سجام هستند و تمام کارشان را میتوانند اینترنتی انجام دهند و فقط باید قیمتی را اعلام کنند. اگر این روش احیا شود و اجازه بدهیم که خودروساز سود ببرد، میتوانیم به خودروساز یکسری تکالیف بدهیم، از جمله اینکه از پلتفرمهای ایمن و موتورهای کممصرف استفاده کند و یا خودروهای فرسوده را جمعآوری کند. این اتفاق علاوه بر کمک به خودروساز باعث کاهش تورم بلندمدت و افزایش رفاه مصرفکننده میشود. متأسفانه کسانی که از وضعیت فعلی نفع میبرند دلالان و بعضی از تصمیمگیران هستند که خودشان را پشت یک تصمیم به ظاهر مصلحتاندیشانه پنهان کردهاند، اما در باطن این تصمیم به ضرر مردم و اقتصاد کشور است.
* شاهد حجم بالایی از نقدینگی با وکالتی کردن حساب برای ثبتنام خودرو هستیم و ممکن است این ارقام سنگین با تأخیر آزاد شود، عواید این اتفاق نصیب چه کسی میشود؟
سلیمانی؛ گفت: یک بندی وجود داشت که عواید این کار باید به خودروساز برسد، اما مکانیسم آن شفاف نیست که چطور قرار است این اتفاق بیفتد، چون یک مقدار از این پولها در بانکهای قرضالحسنه بوده و یک مقدار دیگر در بانکهای عادی و در حسابهای کوتاه مدت بوده است. اینکه چطور قرار است این محاسبات انجام شود و چگونه عوایدش به خودروساز برسد شفاف نشده است.
* این ذهنیت وجود دارد که دولت با پیشفروش خودرو و بلوکه کردن پول متقاضیان به دنبال جمعآوری حجم نقدینگی از جامعه است، نظر شما در این باره چیست؟
سلیمانی؛ بیان داشت: در شرایط فعلی بعید میدانم که چنین هماهنگی و برنامهریزی در ساختارهای ما وجود داشته باشد. بعید هم میدانم که این موضوع در اقتصاد کلان تأثیر خاصی داشته باشد، چرا که بعد از آزاد شدن این پولها به بازارهای مختلف هجوم میآورند. ضمن اینکه مدت زمان بلوکه کردن پولها هم کوتاه است و طی یک تا دو هفته آزاد میشود.
گروه خودرو- با توجه به اینکه خودروسازان گلایه از دستوری بودن قیمت خودرو دارند و همین امر نیز سبب آن شده که خودروسازان با زیان، خودرو تولید کنند و به طبع آن از میزان کیفیت محصولات تولیدی به بهانه کمتر شدن بهای تمامشده بکاهند، اما پرسش اصلی اینجاست که تا چه زمانی این نحوه اداره […]
عضو هیئتمدیره خانه صنعت،معدنوتجارت ایران، با اشاره به روش جدید عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش و لغو محدودیتهای چون ایجاد حساب وکالتی، اظهار داشت: در این روش نیز فروش اینترنتی با شرایطی مشابه قرعهکشی پابرجاست و متأسفانه تغییری در سیاست کلی فروش خودرو ایجاد نشده است. به گزارش خبرخودرو، آرمان خالقی؛ درخصوص روش جدید […]
نماینده مردم بجنورد در مجلس، گفت: فروش خودرو در سامانه یکپارچه از ایرادات متعددی برخوردار است از جمله مشخص نبودن قیمت و زمان تحویل خودرو در هنگام ثبتنام که این موضوع باید حل شود. به گزارش مهر، سیدمحمد پاکمهر؛ اظهار داشت: شیوه فعلی فروش خودرو روش درستی نیست و اصلاح آن باید مورد توجه دولت […]
مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو درخصوص فروش دوره سوم طرح یکپارچه خودرو توضیحاتی ارائه داد. به گزارش مناقصهمزایده، تقدسی؛ مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، درخصوص فروش دوره سوم یکپارچه خودرو، گفت: طرح فروش یکپارچه خودرو ختم به این دو مرحله نخواهد شد، اما اینکه فرآیند مرحله سوم دقیقاً چه زمانی باشد، هنوز مشخص نیست و […]
دیدگاه بسته شده است.