مراکز داوری تخصصی در استان‌ها راه‌اندازی شود

عضو هیأت رییس اتاق ایران مراکز داوری تخصصی در استان‌ها راه‌اندازی شود حسین‌پیرمؤذن  با اشاره به مرکز داوری اتاق ایران به عنوان اولین مرکز داوری قانونی کشور که طبق مصوبه مجلس تأسیس شده گفت: اتاق اردبیل هم به تبعیت از اتاق ایران دارای مرکز داوری است و انتظار می‌رود دادگاه‌ها و مراکز داوری تخصصی در […]

عضو هیأت رییس اتاق ایران

مراکز داوری تخصصی در استان‌ها راه‌اندازی شود

حسین‌پیرمؤذن  با اشاره به مرکز داوری اتاق ایران به عنوان اولین مرکز داوری قانونی کشور که طبق مصوبه مجلس تأسیس شده گفت: اتاق اردبیل هم به تبعیت از اتاق ایران دارای مرکز داوری است و انتظار می‌رود دادگاه‌ها و مراکز داوری تخصصی در استان‌ها راه‌اندازی شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران عضو هیأت رییس اتاق ایران در آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی «حقوق داوری» که در اردبیل برگزار شد، با اشاره به مرکز داوری اتاق ایران به عنوان اولین مرکز داوری قانونی کشور که طبق مصوبه مجلس تأسیس شده گفت: اتاق اردبیل هم به تبعیت از اتاق ایران دارای مرکز داوری است و انتظار می‌رود دادگاه‌ها و مراکز داوری تخصصی در استان‌ها راه‌اندازی شود.

رییس اتاق اردبیل گفت: امنیت قرارداد و سرمایه‌گذاری بین تجار کشورهای مختلف بسیار مهم است و یکی از مهم‌ترین مسایل مرتبط با گسترش تجارت جهانی، موضوع قرارداد‌ها و داوری قرارداد‌ها بوده است.

پیرمؤذن با تأکید بر لزوم راه‌اندازی مراکز داوری در استان هم اضافه ‌کرد: مزیتی که مرکز داوری در استان می‌تواند داشته باشد، محرمانه بودن نوع بررسی است که باعث حفظ آبروی تجار شود.

حجت‌الاسلام محمدعلی‌قاصدی، رییس کل دادگستری استان اردبیل، نیز طی سخنانی در این نشست با بیان این‌که در برنامه پنجم دولت و قوه قضاییه مکلف به تشکیل نهاد داوری شده‌اند، گفت: انتظار می‌رود در این زمینه بنگاه‌ها و نهادهای مالی و اقتصادی نیز همکاری داشته باشند.

وی با بیان این‌که مرکز داوری باعث سوق در جهت فرهنگ ارزشمند صلح، سازش و گذشت قبل از تشکیل پرونده قضایی می‌شود، افزود: برای موفقیت و تأثیرگذاری این مرکز باید نهادهای حاکمیتی و خصوصی باهم همکاری داشته باشند.

وی با بیان این‌که در مراکز داوری نباید از توانمندی‌های قضایی در جهت پیچیده کردن پرونده‌ها استفاده شود، گفت: در این مراکز پرونده‌ها باید روان‌سازی شده و افرادی که وارد این عرصه می‌شوند، باید به این نهاد و کانون با نگاه اقتصادی، شغل و درآمد نگاه نکنند؛ چراکه این مجموعه، یک مجموعه قضایی است.

یوسف خدادادی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل، نیز با بیان این‌که داوری مورد سفارش جدی دین مبین اسلام است، گفت: این مهم در بسیاری از کشور‌ها هم مورد اقبال عمومی قرار گرفته و اکنون به بهترین شکل از آن استفاده می‌شود.

خدادادی با بیان این‌که تخصصی بودن داوری مهم‌ترین خصوصیت آن است، تصریح ‌کرد: سرعت، دقت و کاهش هزینه دادرسی از دیگر خصوصیات آن است.

 

وی گفت: در حال حاضر ۳۵ مؤسسه داوری در استان اردبیل ثبت شده است و آماده ارایه خدمات هستند.