مزایا و معایب استفاده از خودروهای برقی در کشور چه مواردی است؟

واردات خودرو‌های برقی در حالی به کشور انجام می‌شود که کارشناسان معتقدند این خودرو‌ها در کنار کاهش آلودگی هوا و کاستن تأثیرات مخرب بر محیط‌زیست، مصرف‌کننده را در زمینه تأمین انرژی و خدمات پس از فروش با مشکل مواجه خواهد کرد. به گزارش میزان، در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های خودروسازی معروف دنیا به‌دنبال توسعه، […]

واردات خودرو‌های برقی در حالی به کشور انجام می‌شود که کارشناسان معتقدند این خودرو‌ها در کنار کاهش آلودگی هوا و کاستن تأثیرات مخرب بر محیط‌زیست، مصرف‌کننده را در زمینه تأمین انرژی و خدمات پس از فروش با مشکل مواجه خواهد کرد. به گزارش میزان، در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های خودروسازی معروف دنیا به‌دنبال توسعه، طراحی و تولید خودرو‌های پاک و دوست‌دار محیط‌زیست همچون خودرو‌های برقی، بوده‌اند و بسیاری از کشور‌‌ها نیز به‌منظور کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط‌زیست به سمت و سوی این خودرو‌‌ها کشیده شدند. یکی از عواملی که تاکنون مانع رشد و پیشرفت خودرو‌های برقی در جهان شده، عدم رشد و توسعه زیرساخت‌های مربوط به خودرو‌های برقی همچون راه‌اندازی و برقراری ایستگاه‌های شارژ در نقاط مختلف شهر‌‌ها و کشور‌های جهان بوده است. با توجه به اینکه توسعه خودرو‌های برقی موازی با توسعه زیرساخت‌های آن صورت نگرفته است همین امر موجب شده که از رشد توسعه این خودرو‌‌ها کاسته شود. چندی پیش مهدی ضیغمی؛ مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت، اعلام کرد که عرضه خودرو‌های برقی تسهیل شده و قوانینی که برای فروش خودرو‌های وارداتی عادی مطرح بود، برای خودرو‌های برقی برداشته شده است. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گفته است که استقبال از خودرو‌های برقی در شرایطی که متقاضیان حق انتخاب خودروی بنزینی هم داشتند، خیلی خوب بود و بیش از ۶۰۰ دستگاه خودروی برقی در مقایسه با انتظار ما، عدد خوبی بوده است. اخیراً نیز یکی از شرکت‌های خودروسازی داخلی در طرح فروش خود، دو خودرو برقی را به سبد خرید متقاضیان افزوده است که باید دید چقدر از این خودرو‌‌ها استقبال می‌شود.

برنامه تولید و واردات خودروی برقی

همچنین حسن کریمی سنجری؛ مدیر طرح خودروی برقی وزارت صمت، درباره برنامه تولید و واردات خودرو برقی، توضیح داد که برنامه وزارت صمت در مورد خودرو‌های برقی به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول از طریق واردات و بخش دوم از طریق تغییر در صنعت خودروسازی و تولید خودرو‌های برقی به‌جای خودرو‌هایی با سوخت فسیلی.  مدیر طرح خودروی برقی وزارت صمت، تأکید کرد که در پروژه برقی‌سازی خودروها، وزارت نیرو در بحث تأمین برق باید با وزارت صمت همکاری کند. در این مورد اقدامات از سوی وزارت نیرو در حال انجام است. ضمن اینکه وزارت نفت نیز باید درآمد حاصل از کاهش مصرف سوخت بنزینی را در بخش دیگری سرمایه‌گذاری کند و یا در بحث تولید برق از منابع تجدیدپذیر به وزارت نیرو کمک کند. به گفته سنجری؛ در کنار این مسائل باید زیرساخت لازم از جمله ساخت ایستگاه‌های شارژ برای خودرو‌های برقی فراهم شود که یک‌سری شرکت‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند.

خودرو‌های برقی و مشکل ناترازی برق در کشور

در همین رابطه مسیح فرزانه؛ کارشناس بازار خودرو، درباره معایب استفاده از خودرو‌های برقی، گفت: خودرو‌های برقی با توجه به مشکل ناترازی برق در کشور، بازار داخلی را با چالش روبه‌رو می‌کند و در کنار آن مصرف‌کننده نیز با مشکلاتی به‌ویژه در زمینه تأمین انرژی و خدمات پس از فروش مواجه خواهد شد. وی افزود: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق در کشور تا این لحظه وجود دارد درحالی که این عدد در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۲ هزار مگاوات بوده و آمار‌‌ها نشان می‌دهد که روند این ناترازی صعودی است. این کارشناس بازار خودرو، با اشاره به خاموشی‌های متعدد در سطح کشور، گفت: مشکلاتی که اخیراً به دلیل قطعی‌‌ها برای بخش‌خانگی، صنایع و تجاری رخ داده است، نشان می‌دهد کشور با کمبود برق روبه‌رو است و عملاً رفتن به سمت خودرو‌های برقی و سرمایه‌گذاری برای واردات این خودرو‌‌ها اقدامی دردسرزا و غیرکارشناسی است.

نبود خدمات پس از فروش خودروهای برقی در کشور

فرزانه؛ تأکید کرد: در حال‌حاضر ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی به‌صورت گسترده در سطح کشور دیده نمی‌شود و همچنین خدمات پس از فروش برای این خودرو‌‌ها در کشور موجود نیست. این کارشناس بازار خودرو، با بیان اینکه گفته می‌شود از شهریور سال گذشته تاکنون به‌طور تجمیعی حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است، اظهار کرد: از حیث تنظیم‌گری و در کف بازار این تعداد خودرو دیده نمی‌شود و سیاست‌گذاران با برخی رسانه‌ها صرفاً کار خبری روی این پروسه کرده‌اند تا جو بازار را آرام کنند. فرزانه؛ با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های واردکننده اصلاً به سمت واردات خودرو‌های برقی نرفته‌اند، عنوان کرد: حتی در زمینه خدمات پس از فروش خودرو‌های بنزینی جدید نیز گامی برداشته‌ نشده است و این خود نشان از عدم استقبال بازار از خودروی برقی و عدم نظارت سیاست‌گذار بر بحث خدمات پس از فروش است. وی با تأکید بر اینکه خودرو‌های برقی ابزار مخصوص گرانی دارند، اظهار کرد: در کنار این موضوع باید نیرو‌های به‌کار گرفته شده در زمینه خدمات پس از فروش خودرو‌های برقی نیز به‌طور مداوم آموزش ببینند. فرزانه؛ ادامه داد: در سراسر دنیا گزارش‌های متعددی از خودرو‌های برقی حتی در مورد برند‌های شناخته شده منتشر می‌شود که دچار حادثه شدند. به‌طوری‌که به‌دلیل شبکه سلولی گسترده باتری‌های لیتیومی این خودرو‌‌ها معمولاً در مدت زمان کارکرد بالا داغ می‌شوند و اگر زمان داغ‌شدن طولانی شود، آتش‌سوزی این خودرو‌‌ها اتفاق می‌افتد که بسیار خطرناک است. وی با بیان اینکه باید در زمینه ایمنی خودروهای برقی آموزش‌هایی به نیرو‌های خدمات شهری به‌ویژه آتش‌نشان‌‌ها داده شود، گفت: همچنین باید به بحث آثار مخرب زیست‌محیطی باتری‌های آن‌‌ها توجه کرد. این کارشناس بازار خودرو، معتقد است که در شرایط حال‌حاضر خودرو‌های برقی چه برای استفاده اشخاص و چه برای استفاده در بخش حمل‌ونقل شهری بازده کمی دارند و حل‌کننده مشکل نیستند. به گفته فرزانه؛ درصورتی که کشور با ناترازی قابل‌توجه برق روبه‌رو نبود، خدمات پس از فروش و ابزار مخصوص این خودرو‌‌ها در سطح گسترده تأمین بود و آموزش نیرو‌های حرفه‌ای به‌روز بود، واردات خودرو‌های برقی در تیراژ بالا و در درازمدت می‌توانست به حل بخشی از ناترازی بنزین در کشور و کاهش آلودگی هوا کمک کند.

تجربه‌ رانندگی پویاتر با خودروهای برقی

همچنین امیرحسین کاکایی؛ کارشناس بازار خودرو، در گفتگویی اظهار کرده است که خودرو‌های برقی آلاینده‌های هوا مانند دی‌اکسیدکربن و ذرات معلق کمتری تولید می‌کنند که باعث کاهش آلودگی هوا و تأثیرات مخرب بر محیط‌زیست می‌شود. وی با اشاره به هزینه نگهداری و بهره‌وری خودرو‌های برقی، گفته است که این خودرو‌ها در مقایسه با خودرو‌های گازسوز کمتر است، زیرا اغلب سیستم‌های آن‌‌ها ساده‌تر و قطعه مکانیکی کمتری دارند.  این کارشناس بازار خودرو، معتقد است که این خودرو‌‌ها معمولاً سریع‌تر و با توانایی شتاب بالاتری در مقایسه با خودرو‌های سوختی عمل می‌کنند. این امر به دلیل موتور‌های الکتریکی است که از نیروی برق برای حرکت استفاده می‌کنند و از توانایی بالاتری در انتقال نیرو برخوردارند. به گفته کاکایی؛ خودرو‌های برقی دارای مرکز تعادل پایین‌تر و وزن بیشتر در قسمت پایین بدنه هستند که موجب تجربه‌ رانندگی پویاتر و کنترل بهتر در موقعیت‌های خطرناک می‌شود. وی تأکید کرده است که تلاش‌های صورت‌گرفته برای افزایش زمان شارژ باتری و توسعه زیرساخت شارژ خودرو‌های برقی می‌تواند این تکنولوژی را به یک گزینه بیشتر محبوب برای مصرف‌کنندگان تبدیل کند.