دیوارکشی ترامپ بین شرکت‌های آمریکایی و مناقصات نفتی ایران

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران کلید می‌خورد؟ دیوارکشی ترامپ بین شرکت‌های آمریکایی و مناقصات نفتی ایران گروه انرژی- کشور آمریکا از هر فرصتی برای محدود کردن بازار نفت و صادرات ایران استفاده می‌کند اما غافل از این‌که برای هر عکس‌العملش یک بدل حرکتی صورت می‌گیرد. آمریکا در زمان تحریم به یک شکل عرصه اقتصادی را […]

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران کلید می‌خورد؟

دیوارکشی ترامپ بین شرکت‌های آمریکایی و مناقصات نفتی ایران

گروه انرژی- کشور آمریکا از هر فرصتی برای محدود کردن بازار نفت و صادرات ایران استفاده می‌کند اما غافل از این‌که برای هر عکس‌العملش یک بدل حرکتی صورت می‌گیرد.

آمریکا در زمان تحریم به یک شکل عرصه اقتصادی را به ایران تنگ می‌کرد و پس از تحریم نیز به گونه‌ای دیگر؛ اما غافل از این‌که حنایشان لااقل برای سایر کشور‌ها رنگی ندارد و کمافی‌السابق تهدید‌ها و تطمیع‌ها اثر‌گذار نخواهد بود. شرکت‌های بین‌المللی در زمان تحریم برای فرار از جریمه‌های آمریکا و متحدانش از سرمایه‌گذاری و هر گونه همکاری علنی با ایران خودداری می‌کردند و حتی گاهی پاسخنامه‌های طرف ایرانی را نیز نمی‌دادند، اما درحال حاضر سرنوشت به صورتی دیگر رقم خورده است و همان کشورهای تهدید شونده برای حضور در صنعت نفت ایران صف کشیده‌اند. چرا که بازار ایران برای سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی مانند توتال، لوک‌اویل و انی در ایران بسیار سودآور بوده و هزینه تولید نفت در ایران بسیار کم بوده و حداکثر ۱۰ دلار در هر بشکه است.

از جمله روش‌هایی که آمریکایی‌ها پس از دوران تحریم، علیه ایران به‌کار بردند در خصوص بیمه محموله‌های صادراتی به‌ویژه در صنعت نفت بود.

دیلی‌نیوز در اواخر سال گذشته پیش‌بینی کرده بود؛ آمریکا و اروپا ممکن است تحریم‌های نفتی و مالی ایران را لغو کرده باشند، اما شرکت‌های بیمه که باید نفتکش‌های حامل نفت ایران را تحت‌پوشش خود قرار دهند با چالش‌هایی مواجه هستند که ممکن است برای یک دوره موقت آنها را با مشکل روبه‌رو کند.

اخیراً بی‌میلی شرکت‌های آمریکایی برای بیمه حمل کالاهای ایرانی تعداد شرکت‌های بیمه اتکایی ارایه خدمات به محموله‌های ایرانی را بسیار محدود ساخته، اما ترتیبات جدید که اجازه بیمه اتکایی کشتی‌های حامل محموله‌های ایران بدون دخالت شرکت‌های آمریکایی را می‌دهد، موجب افزایش تعداد محموله‌های بهره‌مند از خدمات بیمه‌ای خواهد شد.

تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه ایران تصویب شده‌اند و مانع فعالیت شرکت‌های آمریکایی در این کشور می‌شوند، همچنان به قوت خود باقی‌ مانده‌اند.

حتی شرکت نفتی بی‌پی یک کمیته مدیریتی جدید برای بررسی فرصت‌های فعالیت در ایران تشکیل داده است اما باب‌دادلی، مدیر آمریکایی این شرکت به منظور اجتناب از نقض احتمالی تحریم‌های آمریکا در آن قرار ندارد.

پیش از این نیز با معرفی بیش از ۱۰ پروژه نفتی به سرمایه‌گذاران خارجی، شرکت‌های بزرگی مانند اگزون‌موبیل و شورون آمریکا به دلیل تداوم تحریم‌های کاخ‌سفید علیه ایران از ورود به پروژه‌های ایران منع شدند.

تصمیم اخیر رییس‌جمهور جدید آمریکا نیز مزید بر علت شده است تا این امر منجر به حذف نام شرکت‌های آمریکایی از نخستین مناقصه نفتی ایران می‌شود. امری که این شرکت‌ها را از بهره‌برداری میادین نفتی ایران محروم می‌کند.

دونالدترامپ، رییس‌جمهور جدید آمریکا فرمانی اجرایی را امضا کرد که به موجب آن ورود اتباع ایرانی و ۶ کشور مسلمان دیگر به آمریکا به حالت تعلیق درآمد.

تسنیم در این خصوص می‌نویسد؛ این فرمان رییس‌جمهور آمریکا عملاً تحریم‌های مهم جدیدی را پیش پای ایران قرار می‌دهد و به‌ویژه در حوزه اقتصادی مانع مهمی پیش روی تاجران خواهد بود و به این جهت نقض روشن برجام محسوب می‌شود.

وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به اقدام رییس‌جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «ضمن احترام به مردم آمریکا و تمایز میان آنها و سیاست‌های خصمانه دولت ایالات متحده، برای حمایت از حقوق شهروندان خود تا زمان برطرف شدن محدودیت‌های توهین‌آمیز ایالات‌متحده علیه اتباع ایران، اصل عمل متقابل را اجرا می‌نماید.»

این بدین معناست که هیچ ویزایی به اتباع آمریکایی جهت سفر به ایران داده نخواهد شد. این در حالی است که در ابعاد اقتصادی، مذاکراتی بین شرکت‌های خصوصی آمریکایی با نهادهای دولتی ایران و همچنین مذاکرات و رفت و آمدهایی بین شرکت‌های خصوصی این کشور با شرکت‌های خصوصی ایرانی در طی ماه‌های اخیر صورت گرفته که این تصمیمات، مانعی بر سر راه ادامه این همکاری‌ها خواهد بود.

قرار است در آینده‌ای نزدیک در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ شاهد برگزاری نخستین مناقصه بین‌المللی نفتی ایران به منظور واگذاری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان‌جنوبی باشیم. اگرچه در لیست ۲۹ شرکت تأیید صلاحیت شده خارجی برای حضور در پروژه‌های نفتی ایران به عنوان شرکت‌های E&P نامی از شرکت‌های نفتی آمریکایی نیست اما در طی ماه‌های اخیر شرکت‌هایی چون بلک‌دیاموند آمریکا که براساس ظرفیت‌های خود می‌توانند به عنوان شرکت‌های خدمات مهندسی در پروژه‌های نفتی ایران حضور یابند، مذاکراتی را با برخی شرکت‌های ایرانی داشته‌اند.

از اینرو تصمیم اخیر رییس‌جمهور جدید آمریکا منجر به حذف نام شرکت‌های آمریکایی از نخستین مناقصه نفتی ایران می‌شود.

پیش از این مؤسسه گلوبال‌دیتا اعلام کرده بود سیاستهای اعلام شده از سوی ترامپ در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میتوانند در زمینه مقررات، مالیت و فرصتهای سرمایهگذاری، پیامدهایی عمده برای صنعت نفت و گاز جهان داشته باشد.

 

ویل اسکارگیل، تحلیلگر ارشد نفت و گاز گلوبال‌دیتا، گفته بود: نبود برنامه دقیق و نداشتن سابقه شفاف ترامپ در امور دولتی، درباره سیاستهایی که اجرا میشوند و پیامدهای آنها ابهامهایی ایجاد میکند، اما لحن تبلیغهای انتخاباتی او نشاندهنده اولویت داشتن سیاستگذاری انرژی داخلی بر سیاستهای بینالمللی است.