یک کارشناس انرژی، گفت: هماکنون وضعیت مصرف بنزین مناسب نیست و برای حل ناترازی بنزین باید شیوه سهمیهبندی تغییر کند. به گزارش مهر، علی قنبری؛ با اشاره به اینکه همه مردم و نهتنها کسانی که خودرو دارند، باید از نعمت بنزین بهرهمند شوند، اظهار کرد: بنزین مسئله مهم و تأثیرگذاری بر زندگی آحاد مردم است […]
یک کارشناس انرژی، گفت: هماکنون وضعیت مصرف بنزین مناسب نیست و برای حل ناترازی بنزین باید شیوه سهمیهبندی تغییر کند. به گزارش مهر، علی قنبری؛ با اشاره به اینکه همه مردم و نهتنها کسانی که خودرو دارند، باید از نعمت بنزین بهرهمند شوند، اظهار کرد: بنزین مسئله مهم و تأثیرگذاری بر زندگی آحاد مردم است به همین دلیل دولت باید در تصمیمگیری به تمام ابعاد زندگی مردم و تأثیراتی که بر جای میگذارد دقت کند. وی ادامه داد: تصمیم دولت باید بهگونهای باشد که همه از این نعمت بهرهمند شوند و حتی افرادی که خودرو هم ندارند، سهمیه بنزین دریافت کنند. این کارشناس انرژی، اضافه کرد: این شیوه یک ضعف اساسی دارد با وجود اینکه سیاستگذار هدف مثبتی از تصویب و اجرای آن داشته است و در این جهت بوده است که به دهکهای پایین جامعه کمک بشود و از آنها حمایت بشود و به این وسیله جایگاه این افراد را بالاتر بیاوریم. وی خاطرنشان کرد: ولی متأسفانه میبینیم در چهار دهه گذشته نتیجه این تخصیص برعکس بوده است. به جای اینکه این سیاستگذاری منجر به این شود که قشر محروم و دهکهای اول و دوم و سوم و حتی چهارم را به سمت دهکهای بالاتر هدایت کنیم، کسی که در دهک هشتم و نهم و دهم است از این یارانههای مستقیم بهره برده است. قنبری؛ با اشاره به اینکه سهمیه بنزین به هر فرد عدالت اجتماعی را به دنبال دارد، گفت: دولت در صورتی که در نظر دارد قیمت بنزین را افزایش دهد ابتدا باید برای مردم سهمیه مشخصی در نظر بگیرد و سپس راهکار قیمتی را اعمال کند که این مسئله نیازمند یک اقدام کارشناسی شده دقیق است.
گروه انرژی -کارشناسان برای حل ناترازی بنزین راهکارهای مختلفی را همچون احداث پالایشگاههای جدید و مقیاس کوچک، افزایش ظرفیت پالایشگاههای فعلی، حذف خودروهای فرسوده، واردات خودروهای کممصرف و برقی، تنوعبخشی سبد سوختی کشور با استفاده از ظرفیت الپیجی و سیانجی، افزایش پلکانی قیمت، اختصاص بنزین به کدملی و… را پیشنهاد میدهند. همچنین کارشناسان معتقدند اگرچه […]
ناترازی بنزین یکی از چالشهای اقتصادی و اجتماعی مهمی است که کشور با آن مواجه شده است. تا همین دو سال پیش، ایران بهعنوان یکی از صادرکنندگان بنزین در منطقه شناخته میشد، اما اکنون به واردکننده این سوخت استراتژیک تبدیل شده است. به گزارش مهر، این تغییر، کشور را مجبور به واردات سالانه سه میلیارد […]
دیدگاه بسته شده است.