گروه خودرو- با توجه به زیان انباشته خودروسازان که هر روز و هر ساعت به آن افزوده میشود، این سرطان لاعلاج در حال سرایت به سمت قطعهسازان است و کمکم شاهد فراگیر شدن آن در کل این صنعت هستیم که این فراگیری سبب زمینگیر شدن و تعطیل شدن این کارگاهای تأمین قطعه، خواهد شد که […]
گروه خودرو- با توجه به زیان انباشته خودروسازان که هر روز و هر ساعت به آن افزوده میشود، این سرطان لاعلاج در حال سرایت به سمت قطعهسازان است و کمکم شاهد فراگیر شدن آن در کل این صنعت هستیم که این فراگیری سبب زمینگیر شدن و تعطیل شدن این کارگاهای تأمین قطعه، خواهد شد که در این صورت باید فاتحه صنعت خودرویی داخل را خواند. از اینرو با روی کار آمدن وزیر جدید صمت، امید است که با ارادهای جدی در میان مشکلات این صنعت قد علم کند و به فکر نجات آن باشد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن قطعهسازان، گفت: قطعهسازانی که از نظر قیمت، کیفیت و کمیت بتوانند پاسخگوی نیاز خودروساز باشند، در اولویت همکاری با خودروسازان هستند. بیگلو؛ با اشاره به داخلیسازی خودرو در کشور، گفت: هماکنون با افزایش تولید خودروهای جدید، درصد خودکفایی کاهش مییابد. بهطور نمونه درصد خودکفایی در تولید سمند، بیشتر از خودروی تارا است که علت آن هم امکاناتی است که در خودروهای جدید استفاده میشود. دبیر انجمن قطعهسازان، همچنین گفت: زیان انباشته خودروسازان اکنون به بیش از ۲۰۰ همت رسیده که عمدهترین دلیل آن، قیمتگذاری دستوری است. وی افزود: این زیان انباشته، تأثیر مستقیم در فعالیت قطعهسازان دارد؛ خودروساز زیان میکند و به ناچار به دلیل قیمتگذاری دستوری باید هزینهها را کاهش دهد و در این فرآیند، باید به قطعهساز فشار وارد کند که این فشار نیز تأثیر مستقیم بر کمیت و کیفیت قطعات دارد. به گفته بیگلو؛ تأثیر دیگر این زیان بر فعالیت قطعهسازان این است که از آنجایی که خودروساز باید قیمت توافقی قطعه را به قطعهساز بپردازد، لذا به علت زیان انباشته نقدینگی کافی ندارد و این باعث افزایش مطالبات میشود. وی افزود: مطالبات قطعهساز از خودروساز اکنون به بیش از ۱۰۰ همت رسیده است که افزایش این مطالبات تأثیر منفی در تأمین مواد اولیه، ارز و کیفیت دارد. امیرحسین جلالی؛ عضو هیئت رئيسه انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو نیز، با اشاره به خصوصیسازی خودروسازان، افزود: چند سال است که بحث واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپا به بخشخصوصی مطرح شده، اما تاکنون اتفاقی در این حوزه رخ نداده است. جلالی؛ افزود: رئیسجمهور سال ۱۴۰۰ دستور واگذاری سهام خودروسازان را ابلاغ کرد، اما اجرایی نشد؛ سال گذشته هم حتی تفاهمنامهای میان وزارتخانهها امضاء شد، اما عملیاتی نشد. وی با اشاره به اینکه چند وقت پیش درباره واگذاری سهام ایرانخودرو صحبتهایی شد، گفت: اینکه سهام به چه کسی واگذار شود بسیار مهم است، زیرا اگر اهلیت در آن مهم نباشد شاهد زیان بیشتر در این صنعت خواهیم بود؛ در دنیا اینگونه است که بخشخصوصی، صنایع زیان دیده را میخرد و احیا میکند. جلالی؛ با بیان اینکه خصوصیسازی میتواند باعث کاهش زیان خودروسازان شود، افزود: اکنون زیان انباشته ایرانخودرو حدود ۱۲۲ همت، زیان سایپا ۱۰۱ همت و زیان پارسخودرو ۲۵ همت است. وی ادامه داد: در وهله اول علت زیان، تصدیگری دولت و تبعات ناشی از این تصدیگری است. مداخله دولت در تولید کار صحیحی نیست و باعث میشود کیفیت و توسعه محصول تحتتأثیر قرار گیرد که در نهایت منجر به روند روبه رشد زیان انباشته میشود. عضو هیئت رئيسه انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودروی کشور، گفت: از دیگر علل افزایش زیان انباشته خودروسازان میتوان به قیمتگذاری دستوری اشاره کرد. وی با اشاره به چالشهای صنعت خودرو و قطعهسازان، گفت: اکنون سرمایهگذاری جدید در زنجیره تأمین متوقف شده است؛ عدهای از قطعهسازان به علت ناتوانی در پرداختها چند ماه حقوق ندادهاند و به علت عدم پرداختهای سررسید شده قطعهسازان از جمله تأمیناجتماعی، بیمه درمانی کارکنان به صورت غیرقانونی قطع شده است. عضو هیئت رئيسه انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودروی کشور، میگوید: قرار بود در جلسه شورای هماهنگی سران قوا، تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه خودروسازان بررسی شود که به علت تحولات، حدود سه ماه بلاتکلیف مانده است.
دیدگاه بسته شده است.