تعریف واحدی از ترانزیت در کشور وجود ندارد

تعریف واحدی از ترانزیت در کشور وجود ندارد یک کارشناسان حمل‌ و نقل معتقد است: آن‌چه که در تمام این سال‌ها حوزه ترانزیت را دچار ضعف کرده تعدد سازمان‌ها و ارگان‌های تصمیم‌گیر در این حوزه بوده است. به گزارش تین‌نیوز، علیرضا چشم‌جهان تصریح‌ کرد: مراکز متعدد تصمیم‌گیری در حوزه حمل‌ونقل تبدیل به لایه‌های در‌هم پیچیده […]

تعریف واحدی از ترانزیت در کشور وجود ندارد

یک کارشناسان حمل‌ و نقل معتقد است: آن‌چه که در تمام این سال‌ها حوزه ترانزیت را دچار ضعف کرده تعدد سازمان‌ها و ارگان‌های تصمیم‌گیر در این حوزه بوده است.

به گزارش تین‌نیوز، علیرضا چشم‌جهان تصریح‌ کرد: مراکز متعدد تصمیم‌گیری در حوزه حمل‌ونقل تبدیل به لایه‌های در‌هم پیچیده و غیرقابل تفکیک شده‌اند.

این فعال بخش حمل‌ و نقل تحت این شرایط اصلاح امور را ناممکن دانسته و افزود: به نظر می‌رسد دولت نیز به تنهایی نمی‌تواند در حل معضلات بوروکراتیک و قانونی حوزه ترانزیت گام محکمی‌ بردارد. درعین حال تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه و کارشناسی نشده در مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی که عمدتا به دنبال کسب درآمد هستند، معضلات این بخش را پیچیده‌تر کرده است.

چشم‌جهان در ادامه سخنانش این پرسش را مطرح کرد که آیا می‌توان به حل این مشکلات پیچیده امیدوار بود؟ و پاسخ داد: به نظر می‌رسد جواب منفی است چه آن‌که در گذشته کمیسیونی به نام تسهیل ترانزیت تشکیل شد؛ مشخص شد بسیاری از مدیران دوایر مختلف درگیر در حوزه ترانزیت حتی یک تعریف واحد از آن ندارند، چه رسد به این‌که بخواهند در جهت تسهیل فرایند آن گام بلندی ‌بردارند.

وی در این زمینه مثال زد که همین حالا در حالی که سازمان بنادر و دریانوردی برای بارهای ترانزیتی تخفیف در نظر گرفته که در مقابل، راه‌آهن برای همین نوع بار سه برابر تعرفه عادی را طلب می‌کند. وقتی دو سازمان تحت امر یک وزیر در رابطه با یک امر واحد دو نظر و عملکرد کاملاً متضاد دارند تصور کنید که در پیچیدگی‌های موجود چگونه می‌توان به دنبال راهکاری برای حل معضلات این بخش بود؟

این کارشناس خبره حوزه حمل ‌و نقل وضعیت را در حوزه قانون‌گذاری نیز چندان مطلوب ارزیابی نکرد‌ و اظهار کرد: متأسفانه در حوزه قانون‌گذاری وضعیت به مراتب بدتر است طی سال‌های اخیر کم‌تر تلاشی در جهت تسهیل قوانین ‌و مقررات‌زدایی بخش ترانزیت صورت گرفته در مقابل هر سال قوانین در این حوزه پیچیده‌تر و قانون روی قانون تصویب شده است.

 

چشم‌جهان اشاره‌ای هم به معضل قاچاق و بخش ترانزیت کرد و ادامه‌داد: همزمان بسیار تبلیغ شده که عمده قاچاق صورت گرفته در کشور از طریق ترانزیت صورت می‌گیرد که بخش بزرگی از معضلات موجود و پیچیدگی‌های قانونی ترانزیت با عنوان مبارزه با قاچاق انجام گرفته است. اما به گفته رییس‌کل گمرک جمهوری اسلامی عوامل زمینه‌ساز قاچاق را باید در تصمیم‌گیری‌های کلان در حوزه اقتصاد جستجو کرد.